Recognition memory WF-PS-RM-ER
W czasie wykładów opisane zostaną główne modele teoretyczne stosowane w badaniach nad pamięcią rozpoznawczą człowieka. Zagadnienia teoretyczne uzupełnione zostaną prezentacją kluczowych procedur eksperymentalnych używanych we współczesnych badaniach pamięci rozpoznawczej.
Tematy:
1. Wprowadzenie. Pamięć – perspektywa psychologii poznawczej a podejście neuronauk. Ślad pamięciowy i kodowanie.
2. Rola badań eksperymentalnych w psychologii pamięci. Metody badania pamięci rozpoznawczej.
3. Model modalny (standardowy) pamięci. Krzywa pozycji w serii i efekty świeżości/pierwszeństwa.
4. Pamięć sensoryczna. Wzrokowa pamięć robocza.
5. Rola dystynktywności w pamięci rozpoznawczej
6. Podejście procesualne w badaniach pamięci rozpoznawczej (poziomy przetwarzania)
7. Model pomiarowy teorii detekcji sygnałów w badaniach pamięci rozpoznawczej
8. Dualne modele pamięci rozpoznawczej.
9. Model Jacoby'ego i procedura dysocjacji procesów.
10. Teoria rozmytego śladu.
11. Monitorowanie źródła informacji i pamięć kontekstu
12. Efekt generowania.
13. Fałszywa pamięć.
14. Metapamięć. Poczucie znajomości.
15. Podsumowanie. Nowe perspektywy badawcze.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Student zna i rozumie na czym polega odmienność interpretacji procesów pamięciowych z perspektywy neuronauk i psychologii poznawczej.
Student zna główne pojęcia i zasady prowadzenia badań w psychologii pamięci.
Umiejętności: Rozumie jakie jest znaczenie eksperymentu i precyzyjnego definiowania pojęć w badaniach naukowych w psychologii pamięci.
Kompetencje i postawy: Student jest gotowy do samodzielnego uzupełniania wiedzy, w związku z ciągle pojawiającymi się nowymi odkryciami w dziedzinie badań pamięci rozpoznawczej.
ECTS: 6 pkt
30 godzin - uczestnictwo w zajęciach (1p)
50 godzin - lektury (2 p)
80 godzin - przygotowanie do egzaminu (3 p)
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym w formie testu (studenci otrzymają wcześniej zbiór pytań pomocniczych). W każdym pytaniu testowym będą po cztery opcje odpowiedzi z jedną prawidłową.
Kryteria oceniania:
Ocena końcowa będzie zależała od:
- uczestnictwa w wykładach,
- wyniku testu końcowego
Warunkiem koniecznym otrzymania oceny pozytywnej jest: uzyskanie minimum 50% punktów z testu końcowego oraz nie więcej niż 5 nieobecności.
Literatura
Literatura podstawowa:
Roediger, H. L., Dudai, Y., Fitzpatrick, S. M. (eds.) (2007). Science of memory: Concepts. Oxford: OUP.
Schacter, D. L. (2001). The Seven Sins of Memory: How the Mind Forgets and Remembers. New York, Houghton Mifflin (Wydanie polskie: “Siedem grzechów pamięci. Jak zapominamy i zapamiętujemy” translation E. Haman & J. Rączaszek, Warszawa, PIW, 2003).
Tulving, E. & Craik F. I. M. (eds.), (2000). The Oxford Handbook of Memory. Oxford: OUP.
Literatura dodatkowa
Baddeley, A. D. (1999). Essentials of human memory. Psychology Press: Hove.
Jacoby, L. L. (1991). A process dissociation framework: separating automatic from intentional uses of memory. Journal of Memory and Language, 30, 513-541.
Johnson, M. K., Hastroudi, S., & Lindsay, D. S. (1993). Source Monitoring. Psychological Bulletin, 114, 3-28.
Neath, I., Surprenant, A. M. (2003). Human memory. An introduction to research, data, and theory. Belmont: Wadsworth.
Roediger III, H. L. & McDermott, K. B. (1995). Creating false memories: Remembering words not presented in lists. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 21, 803-814.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: