WM: Psychologia osób z niepełnosprawnością sensoryczną WF-PS-NPONS
Celem wykładów jest ukazanie funkcjonowania dzieci z zaburzeniami wzroku. Dzieci z uszkodzonym narządem wzroku nie stanowią jednolitej grupy. Decydują o tym przyczyny utraty wzroku oraz czas uszkodzenia wzroku. Ważnym czynnkiem jest również głębokość i zakres uszkodzenia. Biorąc pod uwagę wszystkie czynniki wyróżnia się kilka grup dzieci z uszkodzonym narządem wzroku. W literaturze przedmiotu wymienia się nastepujące rodzaje:
1. osoby niewidome
2. osoby ociemniałe (utrata wzroku po piątym roku życia)
3. osoby szczątkowo widzące
4. osoby niedowidzące
5. osoby słabowidzące
Podstawa orzekania o stopniu utraty wzroku są badania okulistyczne polegające na mierzeniu ostrości wzroku oraz badania pola widzenia wyrażanego w stopniach kontowych. Do osób niewidomy zaliczamy takie u których stwierdza się: całkowity bra wzroku oraz ostrość wzroku po zastosowaniu szkieł korekcyjnych nie przekraczająca pola widzenia z odległości 2,5 m.
Wykłady mają przybliżyć studentom różne problemy w funkcjonowaniu rodzinnym i społecznym osób z zaburzeniami wzroku.
W cyklu 2021/22_L:
Celem wykładów jest ukazanie funkcjonowania dzieci z zaburzeniami wzroku. Dzieci z uszkodzonym narządem wzroku nie stanowią jednolitej grupy. Decydują o tym przyczyny utraty wzroku oraz czas uszkodzenia wzroku. Ważnym czynnkiem jest również głębokość i zakres uszkodzenia. Biorąc pod uwagę wszystkie czynniki wyróżnia się kilka grup dzieci z uszkodzonym narządem wzroku. W literaturze przedmiotu wymienia się nastepujące rodzaje: |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: W01, W07, W08, W10, W12, W13, W14.
Posiada wiedzę na temat tego czym zajmuje się psychologia, w czym się różni od innych nauk, jakie są jej dyscypliny, czym się szczegółowo zajmują. Posiada wiedzę na temat znaczenia procesów i mechanizmów uczenia się oraz wychowania. Wie na czym polega odpowiedzialność psychologa i zna zasady etyki. Rozumie znaczenie stresu, kryzysów, konfliktów w życiu człowieka oraz posiada wiedzę na temat zapobiegania i przeciwdziałania tym zjawiskom. Jest w stanie analizować i interpretować rolę czynników sprzyjających zachowaniom zdrowotnym, uzależnieniom, zapobiegającym potencjalnym zaburzeniom rozwoju i patologii w zakresie procesów psychicznych. Rozumie uwarunkowania w zakresie rozwoju psychicznego u osób niepełnosprawnych z rożnymi dysfunkcjami psychicznymi.
Umiejętności: U04,U07,U10,U12.
Umie dobrać techniki i sposoby pomocy psychologicznej odpowiednie do danych form dysfunkcjonalnych. Potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych rodzajów niepełnosprawności i udzielać odpowiedniej pomocy psychologicznej. Potrafi zaplanować i przeprowadzić oddziaływania psychoprofilaktyczne i psychoedukacyjne.
Kompetencje społeczne: K01, K05, K06.
Posiada kompetencje pozwalające na otwartość i gotowość wchodzenia w relacje z innymi osobami. Potrafi samodzielnie uzupełnić wiedzę i umiejętności w zależności od pojawiających się potrzeb zmian. Posiada kompetencje w zakresie pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej.
udział w wykładzie: 30 godz.
przegotowanie referatu: 15 godz.
przygotowanie do egzaminu: 45 godz.
suma godzin: 90 : 30 = 3
liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
Wiedza
Student po wysłuchaniu wykładów powinien umieć w sposób jasny i klarowny definiować, wyjaśniać, rozróżniać, prezentować, formułować problemy związane z wychowaniem dziecka niepełnosprawnego.
Umiejętności
Student uczestniczący w wykładach powinien nabyć umiejętności w zakresie analizy problemów związanych z wychowaniem dziecka niepełnosprawnego. Powinien nabyć umiejętność opracowywania, porządkowania, klasyfikowania i porównywania. Powinien również nabyć umiejętności wyprowadzania wniosków na podstawie twierdzeń, weryfikowania i przewidywania oraz ustalać kryteria dotyczące rozpoznawania motywów i przyczyn. Powinien również nabyć umiejętności prowadzenia i wdrażania nowych projektów.
Kompetencje
Student po wysłuchaniu wykładów powinien nabyć następujące kompetencje: ostrożność i krytycyzm w wyrażaniu opinii, nabyć umiejętności pracy w zespole oraz nim kierowania, być otwartym na nowe problemy, wykazywać odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Powinien być otwarty i kreatywny, wrażliwy na problemy drugiego człowieka oraz zdolny dyskusji i kompromisu.
Na ocenę ndst. (2) nie umie wykorzystać w teorii i praktyce przekazanej wiedzy.
Na ocenę dst. (3) częściowo wykorzystuje zdobytą wiedzę
Na ocenę db (4) poprawnie wykorzystuje i potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę i umie dyskutować
Na ocenę bdb (5) student poprawnie wykorzystuje wiedzę zdobytą w trakcie wykładów. Potrafi ją zastosować w praktyce i w teorii oraz samodzielnie jest zdolny do rozwiązywania codziennych problemów dziecka niepełnosprawnego
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Czerwińska K., (2007), Potrzeby i możliwości osób słabowidzących, Warszawa.
2. Czerwińska K., Kucharczyk L., (2019), Tyflopsychologia, Warszawa.
3. Łobacz E., (2006), Współczesne tendencje w edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych wzrokowo, "Szkoła Specjalna" nr 5, s. 362-372.
4. Kramrz J., (2009), Być niewidomym. Niepełnosprawność i rehabilitacja, Warszawa.
5. Olszak A. (2017), Praca z dzieckiem niewidomym, Lublin.
6. Paplińska M. (2010), Konsekwencje wynikające z braku wzroku, Warszawa.
W cyklu 2021/22_L:
1. Czerwińska K., (2007), Potrzeby i możliwości osób słabowidzących, Warszawa. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Rejestracja przez USOS uczelni. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: