Memory in Cognitive Psychology and Neuroscience WF-PS-NIEZNMemo-ER
W czasie wykładów opisane zostaną główne pojęcia stosowane w badaniach nad pamięcią człowieka. Porówane zostanie klasyczne podejście psychologii poznawczej i współczesne ujęcie neurokognitywne. Zagadnienia teoretyczne uzupełnione zostaną prezentacją kluczowych procedur eksperymentalnych używanych we współczesnych badaniach pamięci.
Tematy:
1. Wprowadzenie
2. Przegląd najważniejszych pojęć. Czym jest pamięć - rozróżnienia i dylematy definicyjne.
3. Uczenie się -wielość mechanizmów.
4. Kodowanie i reprezentacje. Plastyczność. Kontekst.
5. Pamięć robocza.
6. Konsolidacja. Trwałość.
7. Wydobywanie i przypominanie.
8. Transfer. Hamowanie. Zapominanie.
9. Systemy pamięci.
10. Pamięć ikoniczna.
11. Pamięć utajona.
12. Pamięć epizodyczna i semantyczna.
13. Monitorowanie źródła informacji.
14. Fałszywa pamięć. Teoria rozmytego śladu.
15. Podsumowanie. Kierunki przyszłych dociekań.
E-Learning
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Student zna i rozumie na czym polega odmienność interpretacji procesów pamięciowych z perspektywy neuronauk i psychologii poznawczej.
Student zna główne pojęcia i zasady prowadzenia badań w psychologii pamięci.
Umiejętności: Rozumie jakie jest znaczenie eksperymentu i precyzyjnego definiowania pojęć w badaniach naukowych w psychologii pamięci.
Kompetencje i postawy: Student jest gotowy do samodzielnego uzupełniania wiedzy, w związku z ciągle pojawiającymi się nowymi odkryciami w dziedzinie badań neuronalnych korelatów procesów pamięciowych.
ECTS: 8 pkt
30 godzin - uczestnictwo w zajęciach (1p)
25 godzin - przygotowanie się do zajęć (1p)
75 godzin - lektury (2,5p)
75 godzin - przygotowanie do egzaminu (2,5 p)
25 godzin - opanowanie słownictwa potrzebnego na zajęciach (1p)
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym w formie testu (studenci otrzymają wcześniej zbiór pytań pomocniczych). W każdym pytaniu testowym będą po cztery opcje odpowiedzi z jedną prawidłową.
Kryteria oceniania:
Ocena końcowa będzie zależała od:
- uczestnictwa w wykładach,
- wyniku testu końcowego
Warunkiem koniecznym otrzymania oceny pozytywnej jest: uzyskanie minimum 50% punktów z testu końcowego oraz nie więcej niż 5 nieobecności.
Literatura
Roediger, H. L., Dudai, Y., Fitzpatrick, S. M. (eds.) (2007). Science of memory: Concepts. Oxford: OUP.
Schacter, D. L. (2001). The Seven Sins of Memory: How the Mind Forgets and Remembers. New York, Houghton Mifflin (Polish edition: “Siedem grzechów pamięci. Jak zapominamy i zapamiętujemy” translation E. Haman & J. Rączaszek, Warszawa, PIW, 2003).
Tulving, E. & Craik F. I. M. (eds.), (2000). The Oxford Handbook of Memory. Oxford: OUP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: