Zaburzenia rozwoju: Pespektywa relacyjna i neuropsychologiczna WF-PS-N-ZRRN
Celem zajęć jest zapoznanie się z genetycznymi i środowiskowymi uwarunkowaniami zaburzeń neurorozwojowych. Studenci będą mogli przyjrzeć się neurofizjologicznemu i behawioralnemu obrazowi neuroróżnorodności oraz trudnościom dzieci i młodzieży w kontekście szkolnym i rodzinnym. Praktycznym aspektem zajęć jest zapoznanie się z miejscem diagnozy neuropsychologicznej w opiece nad osobami z zaburzeniami neurorozwojowymi oraz modelem najmniej restrykcyjnej interwencji w pracy nad zachowaniami trudnymi.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedzy: student opisuje neurogenetyczne uwarunkowania zaburzeń rozwojowych; zna symptomy zaburzeń neurorozwojowych; rozpoznaje środowiskowe uwarunkowania rozwoju zachowań trudnych w zakresie zdolności językowych, wzrokowo-przestrzennych i społecznych
umiejętności: student wyznacza rolę diagnozy neuropsychologicznej w opiece nad osobami z zaburzeniami neurorozwojowymi; różnicuje poszczególne neurotypy; różnicuje techniki w pracy z zachowaniami trudnymi
kompetencji społecznych: zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii; postępuje zgodnie z zasadami kodeksu etyczno-zawodowego psychologa
Kryteria oceniania
wiedza:
- na ocenę 2 (ndst.): student nie opisuje neurogenetycznych uwarunkowań zaburzeń rozwojowych; nie zna symptomów zaburzeń neurorozwojowych; nie rozpoznaje środowiskowych uwarunkowań rozwoju zachowań trudnych w zakresie zdolności językowych, wzrokowo-przestrzennych i społecznych
- na ocenę 3 (dst.): student opisuje ogólnie neurogenetyczne uwarunkowania zaburzeń rozwojowych; zna osiowe symptomy zaburzeń neurorozwojowych; częściowo rozpoznaje środowiskowe uwarunkowania rozwoju zachowań trudnych w zakresie zdolności językowych, wzrokowo-przestrzennych i społecznych
- na ocenę 4 (db.): student poprawnie opisuje neurogenetyczne uwarunkowania zaburzeń rozwojowych; zna osiowe symptomy zaburzeń neurorozwojowych; rozpoznaje prawidłowo środowiskowe uwarunkowania rozwoju zachowań trudnych w zakresie zdolności językowych, wzrokowo-przestrzennych i społecznych
- na ocenę 5 (bdb): student szczegółowo opisuje neurogenetyczne uwarunkowania zaburzeń rozwojowych; zna większość udokumentowanych symptomów zaburzeń neurorozwojowych; wysoce trafnie rozpoznaje środowiskowe uwarunkowania rozwoju zachowań trudnych w zakresie zdolności językowych, wzrokowo-przestrzennych i społecznych
umiejętności:
- na ocenę 2 (ndst.): student nie wyznacza roli diagnozy neuropsychologicznej w opiece nad osobami z zaburzeniami neurorozwojowymi; nie różnicuje poszczególnych neurotypów; nie różnicuje technik w pracy z zachowaniami trudnymi
- na ocenę 3 (dst.): student wyznacza rolę diagnozy neuropsychologicznej w opiece nad osobami z niektórymi zaburzeniami neurorozwojowych; różnicuje niektóre neurotypy; różnicuje niektóre techniki w pracy z zachowaniami trudnymi
- na ocenę 4 (db.): student wyznacza rolę diagnozy neuropsychologicznej w opiece nad osobami z większością zaburzeń neurorozwojowych; różnicuje większość neurotypów; różnicuje większość technik w pracy z zachowaniami trudnymi
- na ocenę 5 (bdb): student w pełni trafnie wyznacza rolę diagnozy neuropsychologicznej w opiece nad osobami z zaburzeniami neurorozwojowymi; trafnie różnicuje wszystkie udokumentowane neurotypy; różnicuje wysoce trafnie techniki w pracy z zachowaniami trudnymi
Kompetencje: zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii; postępuje zgodnie z zasadami kodeksu etyczno-zawodowego psychologa
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: