Zaawansowane metody analizy danych WF-PS-N-ZMA
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zaawansowanymi metodami analizy danych wykorzystywanymi aktualnie w badaniach psychologicznych.
Celem wykładów jest zapoznanie studentów z ogólną ideą wybranych zaawansowanych metod analizy danych, które są wykorzystywane w badaniach psychologicznych. Zajęcia mają przygotować studentów do bardziej świadomego zapoznawania się z publikacjami naukowymi z zakresu psychologii, dzięki rozumieniu prezentowanych w nich wyników zaawansowanych analiz statystycznych. Podczas wykładów analizy zostaną zaprezentowane w sposób przystępny, z pominięciem szczegółów matematycznych. Studenci zapoznają się z przykładowymi opisami wyników analiz w publikacjach naukowych. Zakres tematyczny odpowiada aktualnym trendom analitycznym w psychologicznych publikacjach naukowych.
Celem ćwiczeń jest nabycie umiejętności przeprowadzania analiz mediacji i moderacji z wykorzystaniem makra PROCESS do SPSS oraz przeprowadzania wybranych analiz statystycznych za pomocą programu RStudio, wykorzystującego język R. Analizy mediacji i moderacji są często wykorzystywane w badaniach psychologicznych, natomiast język R jest coraz częściej stosowany przez badaczy zamiast popularnego SPSS.
W cyklu 2023/24_Z:
TEMATY KOLEJNYCH WYKŁADÓW |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
- student potrafi zinterpretować wyniki analiz statystycznych przedstawione w publikacji naukowej
- student potrafi krytycznie ocenić dobór analiz oraz interpretację ich wyników zaprezentowaną w publikacji naukowej
- student ma świadomość możliwości i ograniczeń wybranych zaawansowanych analiz statystycznych stosowanych w badaniach psychologicznych
- student potrafi przeprowadzić analizy mediacji i moderacji w makro PROCESS do SPSS
- student rozumie specyfikę działania programu RStudio i reguły języka R
- student potrafi przeprowadzić proste analizy statystyczne w RStudio z wykorzystaniem poleceń w języku R
Kryteria oceniania
Określone szczegółowo w opisie wykładów i ćwiczeń
Literatura
Hayes, A. F. (2018). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis. A regression-based approach (wyd. 2). Guilford Press.
Revelle, W. (2021). An introduction to the psych package: Part I: data entry and data description. Department of Psychology, Northwestern University, Evanston, IL, USA.
Revelle, W. (2021). An introduction to the psych package: Part II: Scale construction and psychometrics. Department of Psychology, Northwestern University, Evanston, IL, USA.
Literatura dotycząca szczegółowych zagadnień będzie podawana na bieżąco na poszczególnych zajęciach.
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
Wymaganiem wstępnym uczestnictwa w zajęciach jest zaliczenie zajęć ze statystyki na poziomie podstawowym. |
W cyklu 2023/24_Z:
Efekty edukacyjne |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: