WM: Wpływ społeczny WF-PS-N-WSP
1.Ogólna charakterystyka wpływu społecznego. Cechy i poziomy wpływu społecznego
2. Intencjonalność, przewidywalność skutków i odpowiedzialność za wpływ społeczny
3. Orientacje społeczne Ja w kontekście akceptacji zakresu wpływu społecznego
4. Rola kultury i ról płciowych w pojmowaniu wpływu społecznego
5. Wpływ społeczny a dobrostan psychiczny. Defensywna i ofensywna orientacja w świecie –różnice indywidualne.
6. Wpływ społeczny a manipulacja społeczna. Problemy etyczne
7. Reguły życia społecznego wykorzystywane w technikach wpływu społecznego
8. Techniki sekwencyjne – stopa w drzwiach, drzwi zatrzaśnięte przed nosem
9. Techniki odwołujące się do motywacji egotystycznej. Motywy autoprezentacyjne
10. Nastrój i pobudzenie emocjonalne. Huśtawka emocji
11. Techniki wpływu wykorzystujące komunikację słowną
12. Reklamy-dlaczego są skuteczne?
13. Manipulacje w sektach.
14. Kłamstwo
15. Powtórka materiału
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Opisuje podstawowe techniki wpływu społecznego;
Wyjaśnia mechanizmy wpływu społecznego;
zna podstawowe badania;
rozumie metodologię badań i ich ograniczenia;
rozróżnia manipulacyjne i niemanipulacyjne oddziaływania społeczne
Umiejętności:
analizuje sytuacje społeczne w kontekście wpływu społecznego
identyfikuje techniki wpływu społecznego w zachowaniach innych osób
Przewiduje konsekwencje wpływu społecznego w różnych sytuacjach społecznych
planuje proste badania dotyczące wpływu społecznego;
Kompetencje:
Prezentuje swoje poglądy w komunikatywny i logiczny sposób
Potrafi asertywnie dyskutować na ten manipulacji społecznej
Akceptuje odmienne poglądy od swoich
Liczy się z emocjami innych osób w grupie
ECTS
udział w wykładzie - 30 h
przygotowanie do zajęć - 15 h
przygotowanie do egzaminu 30 h
konsultacje: 5 h
Razem: 80 h
Punkty ECTS:5
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie testu na platformie Moodle (sprawdzającego wiedzę).
< 51% poprawnych odpowiedzi: ndst
51%- 74% poprawnych odpowiedzi: dst
75% -94% poprawnych odpowiedzi: db
90% poprawnych odpowiedzi – bdb
Osoby otrzymujące pozytywne oceny z testu (min.3) mogą mieć podwyższoną ocenę za aktywność na zajęciach
Literatura
Doliński, D. (2005). Techniki wpływu społecznego. Wydawnictwo Naukowe Scholar.Warszawa.
Doliński, D (2000). Psychologia wpływu społecznego,Towarzystwo Przyjaciół Ossolineum, Wrocław
Doliński, D. (1993). Orientacja defensywna. Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Warszawa.
Ekman, P. (2003). Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie, PWN, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: