Wprowadzenie do metody biofeedback WF-PS-N-WMB
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodą biofeedback, w tym neurofeedback. Podczas warsztatów studenci nauczą się obsługi aparatury do biofeedback w podstawowym zakresie.
Poruszane zagadnienia:
- geneza biofeedback i podstawowe obszary zastosowania psychofizjologii stosowanej
- podstawowe mechanizmy działania (warunkowanie instrumentalne)
- charakterystyka sygnału EEG
- podstawowe pojęcia
- biofeedback oraz neurofeedback
- budowa aparatury, prawidłowe postępowanie z urządzeniem i elektrodami
- obsługa urządzenia od strony aparatury i oprogramowania
- prowadzenie sesji treningowych
- sesje otwarte i skrypty
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Wiedza: podstawowa wiedza z zakresu metody biofeedback i neurofeedback, podstaw naukowych oraz skuteczności metody w różnych kontekstach,
Umiejętności: umiejętności obsługi aparatury treningowej zarówno sprzęt jak i oprogramowanie;
Kompetencje: kompetencje w zakresie przygotowania i prowadzenia prostych sesji treningowych oraz planowanie badań z wykorzystaniem metody bfb.
Opis ECTS (2 pkt = 50 h)
- Warsztaty - 30 h
- Laboratorium - 2 h
- Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 10 h
- Przygotowanie do zajęć (zapoznanie się z podawanymi podczas zajęć publikacjami) - 8 h
Kryteria oceniania
Sposób weryfikacji efektów kształcenia:
- pisemna praca zaliczeniowa
- praca studenta podczas zajęć
Kryteria oceny:
Ocena bdb - student potrafi w sposób jasny i precyzyjny podać podstawowe obszary zastosowania metody bfb; wskazać podstawy naukowe i mechanizmy działania; wskazać ograniczenia metody; zna budowę i funkcje aparatury, poszczególnych jej elementów; potrafi samodzielnie przygotować i przeprowadzić prostą sesję treningową otwartą i skryptową; potrafi zaplanować wykorzystanie aparatury w badaniach naukowych
Ocena ndst - student nie potrafi podać obszarów zastosowania metody bfb; nie zna podstaw naukowych i mechanizmów działania metody; nie zna ograniczeń stosowania metody; nie rozpoznaje i nie potrafi korzystać z elementów aparatury; nie potrafi samodzielnie przygotować lub przeprowadzić prostej sesji treningowej; nie potrafi zaplanować wykorzystania metody bfb w badaniach naukowych
Praktyki zawodowe
N/d
Literatura
Thompson M., Thompson L., (2013). Neurofeedback Wprowadzenie do
podstawowych koncepcji psychofizjologii stosowanej. Wrocław: Biomed.
Matysiak, J. (2000). Psychologia fizjologiczna. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki, T.1, (s. 95-129). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Sosnowski, T. (2000). Psychofizjologia. W: J. Strelau (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki (t. 1, s. 131-178;). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Sosnowski, T., Jaśkowski, P. (2008). Podstawy psychofizjologii. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki (t. 2, s. 643-679). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
W cyklu 2021/22_L:
Thompson M., Thompson L., (2013). Neurofeedback Wprowadzenie do Matysiak, J. (2000). Psychologia fizjologiczna. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki, T.1, (s. 95-129). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sosnowski, T. (2000). Psychofizjologia. W: J. Strelau (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki (t. 1, s. 131-178;). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sosnowski, T., Jaśkowski, P. (2008). Podstawy psychofizjologii. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki (t. 2, s. 643-679). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: