Seminarium magisterskie 1 WF-PS-N-SEM1
Uczestnicy seminarium zapoznają się z literaturą przedmiotu indywidualnie, adekwatnie do poszukiwanego a następnie sformułowanego problemu badawczego. Celem indywidualnych poszukiwań badawczych jest realizacja nowatorskiej i interdyscyplinarnej problematyki badawczej z zakresu psychologii klinicznej, psychosomatyki i psychologii zdrowia oraz stresu, teoretyczne ich opracowywanie oraz weryfikacja empiryczna postawionych hipotez badawczych.
Ponadto, w ramach seminarium będzie prowadzona praca nad warsztatem metodologicznym oraz podnoszeniem umiejętności redagowania tekstów naukowych. Badania będą przeprowadzane w grupach klinicznych oraz populacji osób zdrowych z zastosowaniem standaryzowanych baterii psychologicznych i skal psychiatrycznych, czy metody eksperymentu psychologicznego.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu problematyki przygotowywanej pracy magisterskiej
Umiejętności: Na podstawie analizy literatury student potrafi sformułować hipotezy badawcze do przygotowywanej pracy magisterskiej
Kompetencje społeczne: Student jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności
1) Zapoznanie się z planem przebiegu seminarium i z formalnymi wymaganiami pracy mgr;
2) Pozyskanie wiedzy z zakresu metodologii pisania pracy naukowej;
3) Pozyskanie wiedzy z zakresu projektowania badań naukowych a także doboru adekwatnych narzędzi badań w domenie psychologii klinicznej i psychosomatyki;
4) Poszukiwanie problemu badawczego, studiowanie literatury pod kątem sformułowania problemów badawczych;
5) Sformułowanie tematu pracy, celu badań i postawienie pytań badawczych; studia literatury pod kątem sformułowania hipotez badawczych oraz planu badań.
Kryteria oceniania
Ustna prezentacja tematu i problemów oraz ich uzasadnienie (wykazanie się wiedzą teoretyczną z podjętego obszaru badawczego), sformułowanie tematu pracy, celu badań i postawienie pytań badawczych oraz opracowanie hipotez badawczych; przedstawienie wstępnej metodologii badawczej i zaproponowanych metod statystycznych.
Obowiązkowa obecność i czynne uczestnictwo w seminariach jak i dodatkowych konsultacjach indywidualnych (stacjonarnych/online) na prośbę studenta.
Literatura
Creswell John W. Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2013.
Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, DSM-5 . American Psychiatric Association, American Psychiatric Publishing, May 2013.
ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders, WHO, Geneva, 1992.
ICD-11 Classification of Mental and Behavioural Disorders, WHO, 2021.
Jarema Marek (redaktor naukowy). Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. PZWL 2016, wyd.2.
Kucharska K. (redaktor naukowy). W pułapce autodestrukcyjnego mózgu nastolatka. Skuteczna terapia. Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2022.
Kucharska K., Wilkos E. Zaburzenia odżywiania. Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. red. Marek Jarema PZWL 2016, wyd.2.
Młodożeniec A., Jarema M. Ryzyko samobójstwa szacowane na podstawie skal oceny stanu psychicznego. Przegląd ważniejszych narzędzi badawczych. Psychiatria po Dyplom. 2010, 7(4).; 54-59.
Sęk Helena. Psychologia Kliniczna tom I i II; PWN, Warszawa 2013
Talarowska Monika, Gałecki Piotr. Zaburzenia funkcji poznawczych w wybranych chorobach somatycznych. Continuo 2013.
Young Jane M, Michael J Solomon. How to Critically Appraise an Article. Nat Clin Pract Gastroenterol Hepatol. 2009; 6(2):82-91.
Zieliński Jarosław (e-book). Metodologia pracy naukowej. Aspra JR F.H.U 2014.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: