Seminarium z psychologii zdrowia i niepełnosprawności WF-PS-N-RZN
Treści merytoryczne:
zajęcia seminaryjne ukierunkowane są na problemy psychologiczne osobowości związane ze zdrowiem i niepełnosprawnością. Zasadnicza tematyka koncentruje się wokół badań struktury osobowości, jej poszczególnych elementów.
Metody oceny:
Praca pisemna przedstawiona na seminarium. Aktywne uczestnictwo w zajęciach.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W01 Posiada wiedzę na temat tego, czym zajmuje się psychologia, w
czym się różni od innych nauk, jakie są jej dyscypliny, czym się one
szczegółowo zajmują
W03 Jest w stanie szczegółowo analizować i interpretować różne
procesy psychiczne (poznawcze, emocjonalne, i in.) z różnych
perspektyw teoretycznych
W04 Rozumie rolę procesów psychicznych i zna prawa ich rozwoju
W06 Posiada wiedzę na temat nowoczesnej metodologii badań bazującej na zaawansowanej statystyce i aktualnej psychometrii
W08 Wie jak interpretować zmienność zachowań jednostkowych w kontekście społecznym i w zależności od zróżnicowanych struktur, instytucji i interakcji społecznych
W09 Posiada wiedzę na temat znaczenia procesów i mechanizmów uczenia się oraz wychowania
W13 Wie jakie jest znaczenie stresu, kryzysów, konfliktów w życiu człowieka oraz posiada wiedzę na temat zapobiegania i przeciwdziałania tym zjawiskom
W14 Wie, jak analizować i interpretować rolę czynników sprzyjających
zachowaniom zdrowotnym, uzależnieniom, zapobieganiu potencjalnym
zaburzeniom rozwoju i patologii w zakresie procesów psychicznych
W15 Zna i rozumie uwarunkowania w zakresie rozwoju psychicznego u osób niepełnosprawnych, z różnymi dysfunkcjami psychicznymi
W16 Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia diagnozy oraz interwencji psychologicznej
W18 Zna podstawowe wymiary stosowane do opisu różnic indywidualnych
Umiejętności:
U01 Umie tworzyć opinie i sądy na temat wartości różnych podejść
i interpretacji psychologicznych w stosunku do zachowań ludzkich
U03 Potrafi posługiwać się i dobierać różne metody i testy psychologiczne pozwalające na diagnozę zachowań człowieka, różnic indywidualnych i osobowości oraz posiada umiejętność praktycznej analizy pakietu statystycznego SPSS
U05 Potrafi posługiwać się różnymi narzędziami diagnostycznymi
oceniającymi poziom rozwoju jednostkowego oraz różnice
pomiędzy jednostkami, a także narzędziami do badania pełnionych
funkcji społecznych, doboru do wykonywanej pracy oraz narzędziami
wykorzystywanymi w zarządzaniu zasobami ludzkim
U06 Umie zastosować odpowiednie metody analizy statystycznej do
interpretacji danych empirycznych oraz ocenić wartość stosowanych technik badawczych
U08 Potrafi samodzielnie konstruować i oceniać psychometrycznie
psychologiczne narzędzia badawcze
U12 Potrafi zaplanować i przeprowadzić oddziaływania psychoprofilaktyczne i psychoedukacyjne
Kompetencje:
K02 Jest w stanie organizować i planować własne badania zmierzające do rozwiazywania konkretnych zadań i problemów życiowych
K03 Potrafi samodzielnie uzupełnić wiedzę i umiejętności w zależności od pojawiających się potrzeb i zmian
K04 Jest w stanie organizować szkolenia prezentujące problemy
psychologiczne oraz analizować zagadnienia zdrowia, patologii, stresu itp.
K06 Posiada kompetencje w zakresie pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej
ECTS
udział w zajęciach = 30 godz.
Przeprowadzenie badań i napisanie raportu = 30 godz.
suma godzin = 60
liczba ECTS: 60 / 30 = 2
Kryteria oceniania
Wiedza:
Student potrafi definiować, opisywać, wyjaśniać, ilustrować, prezentować i tłumaczyć zachodzące korelacje i różnice. Student potrafi prawidłowo cytować i stosować odnośniki, dobierać odpowiednie teksty, formułować twierdzenia i hipotezy oraz objaśniać wyniki.
Umiejętności:
Student w czasie seminarium zdobywa umiejętności analizowania, opracowywania, porządkowania i klasyfikowania oraz wyprowadzania wniosków na podstawie twierdzeń. Potrafi dowodzić twierdzenia oraz wyjaśniać i weryfikować hipotezy. Rozpoznaje motywy i przyczyny zachodzących zjawisk.
Kompetencje:
Powinien umieć dyskutować, pracować i kierować pracą w zespole, powinien być odpowiedzialny oraz wyrażać obiektywne oceny.
Na ocenę ndst. (2) nie umie wykorzystać w teorii i praktyce przekazanej wiedzy.
Na ocenę dst. (3) częściowo wykorzystuje zdobytą wiedzę
Na ocenę db (4) poprawnie wykorzystuje i potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę i umie dyskutować
Na ocenę bdb (5) student poprawnie wykorzystuje wiedzę zdobytą w trakcie seminarium. Potrafi ją zastosować w praktyce i w teorii oraz jest zdolny do samodzielnej pracy naukowej.
Literatura
1. Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Warszawa 1996.
2. Scheridan CH.L., Radmacher S.A., Psychologia zdrowia, Warszawa 1990.
3. Gasiul H., Psychologia osobowości, Warszawa 2006.
4. I.Heszen-Niejodek, Rola Psychologa w diagnostyce i leczeniu chorób somatycznych, Warszawa 1990.
5. Kowalik, S., Psychologia rehabilitacji, Warszawa 2007.
6. Zabłocki J.K., Dziecko niepełnosprawne, jego rodzina i edukacja. Warszawa 1998.
Uwaga: Dobór literatury szczegółowej w zależności od problematyki pracy magisterskiej.
W cyklu 2021/22_Z:
1. Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Warszawa 1996. Uwaga: Dobór literatury szczegółowej w zależności od problematyki pracy magisterskiej. |
W cyklu 2021/22_L:
1. Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Warszawa 1996. Uwaga: Dobór literatury szczegółowej w zależności od problematyki pracy magisterskiej. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
brak |
W cyklu 2021/22_L:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: