Seminarium z metapsychologii WF-PS-N-RMTP
1. Metapsychologia: etymologia, źródła, cechy, definicja, pytania, perspektywa, założenia, metody.
2. Podstawy filozofii nauki a psychologia.
3. Psychologia: przedmiot, pytania, perspektywa.
4. Historiozofia psychologii: dwie linie rozwojowe psychologii a tzw. druga psychologia.
5. Filozofie psychologii i antropologie psychologiczne: podstawy ontologiczne, epistemologiczne i aksjologiczne.
6. Status i tożsamość psychologii jako nauki – kontrowersje.
7. Modele i metody badawcze psychologii.
8. Źródła krytyki psychologii: psychologizm, naturalizm, indywidualizm, redukcjonizm i ontologia dymensjonalna.
9. Antropologia wiedzy a psychologia (L. Fleck).
10. Psychologia krytyczna i critical review/analysis.
11. Psychologia kulturowa i realna.
W cyklu 2021/22_Z:
1. Metapsychologia: etymologia, źródła, cechy, definicja, pytania, perspektywa, założenia, metody. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
1. Definiuje pojęcie metapsychologii i określa przedmiot, pytania i perspektywę psychologii jako nauki.
2. Rozpoznaje i różnicuje dwie linie rozwojowe psychologii oraz zna ich proweniencję.
3. Opisuje różne filozofie psychologii i antropologie psychologiczne.
4. Identyfikuje podstawy ontologiczne, epistemologiczne i aksjologiczne wybranych programów badawczych w psychologii.
5. Trafnie określa status i tożsamość psychologii jako nauki.
6. Prezentuje aktualne źródła krytyki psychologii jako nauki.
7. Potrafi dokonać krytycznej analizy wybranej idei, zjawiska i problemu badawczego.
Kryteria oceniania
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Prezentacja powerpoint.
Praca pisemna - analiza krytyczna (critical review).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Bruner, J. (2010). Kultura edukacji. Kraków: Universitas.
Gałdowa, A. (2012). Powszechność i wyjątek: rozwój osobowości człowieka dorosłego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Geertz, C. (2003). Zastane światło. Kraków: Universtitas.
Grobler, A. (2006). Filozofia nauk. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Kilpatrick, W.K. (1997). Psychologiczne uwiedzenie. Poznań: Wydawnictwo „ W drodze”.
Hillman, J. (2016). Re-wizja psychologii. Warszawa: Laurum.
May, R (1989). Psychologia i dylemat ludzki. Warszawa: Pax.
Pankalla, A., Dudek, Z.W. (2005/2008). Psychologia kultury. Doświadczenia graniczne i transkulturowe. Warszawa: Eneteia.
Pankalla, A., Kilian, A. (2007). Psychescapes. Tożsamość naszych czasów. Poznań: PWP.
Pankalla, A. (2011). Mitocentryczna psychologia kulturowa Ernesta Boescha. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Pankalla, A. (2014). Kultura psychologów. Wprowadzenie do psychologii historyczno-kultuowej. Katowice: Wydawnictwo Altermed.
Pankalla, A., Kośnik, K. (2018). Indygeniczna psychologia Słowian. Wprowadzenie do realnej nauki o duszy. Kraków: Universitas.
Paszkiewicz, E. (1983). Struktura teorii psychologicznych. Behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna. Warszawa: PWN.
Płonka-Syroka, B. (red.) (2005). Antropologia wiedzy. Perspektywy badawcze dyscypliny. Wrocław: Wydawnictwo Katedry Etnologii i Antropologii Kulturowej UWr.
Straś-Romanowska, M. (red.) (1985). Na tropach psychologii jako nauki humanistycznej. Warszawa-Wrocław: PWN.
Such, J., Szcześniak, M. (2006). Filozofia nauki. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Trzópek, J. (2006). Filozofie psychologii: naturalistyczne i antynaturalistyczne podstawy psychologii współczesnej. Kraków: WUJ.
Witkowski, T. (2009). Zakazana psychologia. Wrocław: Wydawnictwo Moderator.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: