Psychologia zdrowia i psychoprofilaktyka 1 WF-PS-N-PZP1
1. Wprowadzenie zagadnień promocji zdrowia
2. Promocja zdrowia psychicznego (zasoby zdrowotne) i zapobieganie zaburzeniom psychicznym
3. Styl życia (zachowania związane ze zdrowiem, czynniki ryzyka, programy profilaktyczne dla dzieci i dorosłych)
4. Podstawowe zagadnienia profilaktyki chorób cywilizacyjnych: profilaktyka udarów w Polsce, profilaktyka choroby niedokrwiennej
W cyklu 2021/22_Z:
1. Zajęcia organizacyjne- omówienie najważniejszych treści z sylabusa (warunki zaliczenia przedmiotu, literatura) |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
EK1 – student zna podstawowe pojęcia psychologiczne i medyczne z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia
EK2 – student dysponuje uporządkowaną znajomością podstawowych zagadnień z promocji i profilaktyki zdrowia
Umiejętności:
EK3 – student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisywaniu zagadnień z promocji i profilaktyki zdrowia
EK4 – student potrafi trafnie dobrać bazę teoretyczną dla wyjaśnienia zagadnień promocji i profilaktyki zdrowia i krytycznie odnieść się do innych koncepcji.
EK5 – student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru zdrowia, poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać
EK6 – student potrafi zaplanować i realizować pracę własną celem realizacji psychologicznego zadania badawczego z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia
EK7 – student potrafi wskazać i zastosować właściwe psychologiczne środki naukowe dla rozwiązania problemu naukowego z dziedziny promocji i profilaktyki zdrowia.
Punkty ECTS
udział w wykładach- 30 h
przygotowywanie do egzaminu/przygotowanie pracy pisemnej- 60h
90h [ 90/30=3]
Liczba ECTS= 3
Kryteria oceniania
egzamin pisemny-test wielokrotnego wyboru. Obowiązuje materiał prezentowany na wykładach
Efekty kształcenia
Wiedza:
na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi wymienić podstawowych pojęć psychologicznych i medycznych z obszaru promocji i profilaktyki oraz
nie potrafi scharakteryzować wybranych koncepcji/teorii z tego zakresu
na ocenę 3 (dst.): Student potrafi wymienić niektóre podstawowe pojęcia psychologiczne i medyczne z obszaru promocji i profilaktyki oraz potrafi scharakteryzować niektóre koncepcje/teorii z tego zakresu. na ocenę 4 (db.): student potrafi dość sprawnie oraz w sposób świadczący o dość dużej wiedzy wymienić i scharakteryzować pojęcia psychologiczne i medyczne z obszaru promocji i profilaktyki. Student dość sprawnie potrafi scharakteryzować wybrane koncepcje/teorie z zakresu promocji i profilaktyki.
na ocenę 5 (bdb.): student potrafi niezwykle sprawnie oraz w sposób świadczący o ogromnej wiedzy wymienić i scharakteryzować pojęcia psychologiczne i medyczne z obszaru promocji i profilaktyki. Student bardzo sprawnie potrafi scharakteryzować wybrane koncepcje/teorie z zakresu promocji i profilaktyki.
Umiejętności
na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisywaniu zagadnień z promocji i profilaktyki zdrowia psychologicznych i medycznych z obszaru promocji i profilaktyki oraz nie potrafi trafnie dobrać bazy teoretycznej dla wyjaśnienia zagadnień promocji i profilaktyki zdrowia. Student nie potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru zdrowia, poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać
na ocenę 3 (dst.): Student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisywaniu zagadnień z promocji i profilaktyki zdrowia psychologicznych i medycznych z obszaru promocji i profilaktyki oraz potrafi dobrać bazę teoretycznej dla wyjaśnienia zagadnień promocji i profilaktyki zdrowia- nie jest jednak w stanie zrobić tego w pełni samodzielnie. Student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru zdrowia, ale nie umie poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać
na ocenę 4 (db.): Student potrafi sprawnie posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisywaniu zagadnień z promocji i profilaktyki zdrowia psychologicznych i medycznych z obszaru promocji i profilaktyki oraz potrafi trafnie dobrać bazę teoretyczną dla wyjaśnienia zagadnień promocji i profilaktyki zdrowia. Student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru zdrowia, poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać - choć czasem potrzebuj wsparcia.
na ocenę 5 (bdb.):Student potrafi świetnie posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisywaniu zagadnień z promocji i profilaktyki zdrowia psychologicznych i medycznych z obszaru promocji i profilaktyki, a także w sposób godny podziwu potrafi trafnie dobrać bazę teoretyczną dla wyjaśnienia zagadnień promocji i profilaktyki zdrowia. Student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru zdrowia, poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać student.
Kompetencje
na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i realizować pracy własnej, ani nie partycypuje w pracach zespołu. Student nie jest zainteresowany pracą w grupie. Student nie potrafi wskazać i zastosować właściwych psychologicznych metod /narzędzi dla rozwiązania problemu naukowego z dziedziny promocji i profilaktyki zdrowia.
na ocenę 3 (dst): student potrafi częściowo zaplanować i realizować pracę własną, partycypuje choć z trudem w pracach zespołu. Student jest zainteresowany pracą w grupie, choć nie zawsze nadąża za przebiegiem prac w grupie . Student potrafi wskazać, ale nie zastosować właściwych psychologicznych metod /narzędzi dla rozwiązania problemu naukowego z dziedziny promocji i profilaktyki zdrowia.
na ocenę 4 (db): student potrafi zaplanować i realizować pracę własną, partycypuje w pracach zespołu. Student jest zainteresowany pracą w grupie . Student potrafi wskazać i zastosować właściwe psychologiczne metody /narzędzi dla rozwiązania problemu naukowego z dziedziny promocji i profilaktyki zdrowia.
na ocenę 5 (bdb): student potrafi świetnie zaplanować i realizować pracę własną, partycypuje aktywnie w pracach zespołu- a często pełni rolę lidera w grupie. Student jest bardzo zainteresowany pracą w grupie. Student potrafi wskazać i zastosować właściwe psychologiczne metody /narzędzi dla rozwiązania problemu naukowego z dziedziny promocji i profilaktyki zdrowia.
Literatura
Bishop, G. (2000). Psychologia zdrowia. Wrocław: Wydawnictwo Astrum. Chodkiewicz, J. (2005). Psychologia zdrowia. Wybrane zagadnienia. Łódź: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna
Dolińska-Zygmunt, G. (2001). Podstawy psychologii zdrowia. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Heszen, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Heszen I., Życińska J. (red.) (2008). Psychologia zdrowia. W poszukiwaniu pozytywnych inspiracji. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej "Akademica".
Jakubowska-Winecka, A., Włodarczyk, D. (2016). Psychologia w praktyce medycznej. Warszawa: PZWL
Kirenko J., Byra S. (2008). Zasoby osobiste w chorobach psychosomatycznych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej
Kubacka- Jasiecka D., Ostrowski T. M. (2005). Psychologiczny wymiar zdrowia, kryzysu i choroby. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Kulicz-Kozaryn, K., Ostaszewski, K. (red.) (2008). Promocja zdrowia psychicznego. Badania i działania w Polsce. Warszawa: IPiN
Łuszczyńska A. (2004). Zmiana zachowań zdrowotnych. Dlaczego dobre chęci nie wystarczają?Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Ogińska- Bulik N. (red.) (2010). Zachowania ryzykowne i szkodliwe dla zdrowia. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno- Ekonomicznej w Łodzi
Ogińska- Bulik N., Juczyński Z. (2008). Osobowość. Stres a zdrowie. Warszawa, Difin.
Orzechowska A., Gałecki P. (red.) (2014). Zaburzenia psychosomatyczne w ujęciu terapeutycznym. Wrocław: Wydawnictwo Continuo
Sheridan Ch. L. Radmacher S.A. (1998). Psychologia zdrowia. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia P.T.P,
Sęk, H. (2000). Zdrowie behawioralne. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. (s. 533-553). Tom 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Sęk H., Pasikowski T. (2001). Zdrowie-Stres-Zasoby. Poznań: Wyd. Fundacji Humaniora
Sokołowska E., Zabłocka-Żytka L., Kluczyńska S., Wojda- Kornacka J. (2015). Zdrowie psychiczne młodych dorosłych.
Tylka, J. (2000). Psychosomatyka. Wybrane zagadnienia z teorii i praktyki. Warszawa: Wydawnictwo UKSW
Wrona- Polańska H. (red.) (2008). Zdrowie.Stres. Choroba w wymiarze psychologicznym. Kraków: Akademia Pedagogiczna;Oficyna Wydawnicza Impuls
Wrona- Polańska H. (2016). Twórcze zmaganie się ze stresem szansą na zdrowie. Funkcjonalny Model Zdrowia chorych po transplantacji szpiku kostnego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Wrona- Polańska H., Bargiel- Matusiewicz K., Pisula E. (red.)(2016). Zdrowie i choroba. Funkcjonowanie psychospołeczne i zawodowe. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Zabłocka-Żytka L., Sokołowska E. (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Difin
Ziarko M. (2006). Zachowania zdrowotne młodych dorosłych- uwarunkowania psychologiczne
Życińska J. (2017). Motywacja do zmiany zachowań ryzykownych w chorobie. Warszawa: PWN
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Znajomość podstawowych terminów z obszaru psychologii zdrowia |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: