Promocja zdrowia i psychoprofilaktyka WF-PS-N-PZP
Celem przedmiotu będzie zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami oraz zagadnieniami dotyczącymi promocji zdrowia i psychoprofilaktyki (np. czym jest karta ottawska lub czego dotyczy dokument zdrowie 21).
Podczas zajęć student będzie rozwijał umiejętności takie jak: właściwe posługiwanie się terminami z zakresu promocji zdrowia (np. rozróżnienie profilaktyki wczesnej i wtórnej), docieranie do badań dotyczących uwarunkowań zdrowia i choroby (np. poszukiwanie zależności pomiędzy strukturą osobowościa a zachowaniami zdrowotnymi) i próba oceny wniosków płynących z badań.
Po zajęciach z promocji zdrowia student będzie gotów do zaplanowania pracy z obszaru edukacji zdrowotnej/psychoprofilaktyki oraz będzie wykazywał wyższy poziom zainteresowania własnymi zachowaniami związanymi ze zdrowiem (np. próba analizy zachowań ryzykownych dla zdrowia).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: Punkty ECTS
Udział w wykładzie 30 h
Udział w ćwiczeniach 30 h
Przygotowanie do egzaminu 90 h
Przygotowanie do zajęć, prace w grupach, prace zaliczeniowe, raporty konsutacje z wykładowcą 90 h
[240/60=4]
Liczba ECTS=4 | W cyklu 2024/25_Z: Punkty ECTS
Udział w wykładzie 30 h
Udział w ćwiczeniach 30 h
Przygotowanie do egzaminu 90 h
Przygotowanie do zajęć, prace w grupach, prace zaliczeniowe, raporty konsutacje z wykładowcą 90 h
[240/60=4]
Liczba ECTS=4 | W cyklu 2022/23_Z: Punkty ECTS
Udział w wykładzie 30 h
Udział w ćwiczeniach 30 h
Przygotowanie do egzaminu 120 h
Przygotowanie do zajęć, prace w grupach, prace zaliczeniowe, konsutacje z wykładowcą 60 h
[240/60=4]
Liczba ECTS=4 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
EK1 - student zna podstawowe pojęcia z obszaru promocji zdrowia i psychoprofilaktyki
EK2 - student dysponuje uporządkowaną znajomością głównych zagadnień promocji zdrowia i psychoprofilaktyki
Umiejętności
EK3 - student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień zdrowia-choroby/promocji/profilakyyki
EK4 -student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru promocji zdrowia, poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać
Kompetencje
EK5 - student jest gotów do zaplanowania i zrealizowania pracy własnej/grupowej z obszaru promocji zdrowia i psychoprofilaktyki
EK6 - student jest gotów do otwartości i wchodzenia w relacje z innymi osobami
EK 7- student wykazuje zainteresowanie promowaniem zachowań prozdrowotnych
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi
Ćwiczenia: obecność na zajęciach, aktywność, projekty grupowe
EK1- EK 3 egzamin pisemny
EK 4-EK 7 ocenianie ciągłe (obserwacja poziomu zaangażowania)
Literatura
Heszen-Celińska, I., Sęk, H. (2020). Psychologia zdrowia wyd. 2. Wydawnictwo PWN
Owczarek K. (red)(2021). Psychologia. Medycyna. Zdrowie. Wydawnictwo SCHOLAR
Marcinkowski, J. T., Konopielko, Z. (red.) (2021). Ponadczasowa misja higieny i epidemiologii. Wydawnictwo Uczelni Łazarskiego,
H. Sęk, H (2000). Zdrowie behawioralne. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. (s. 533-553). Tom 3.Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Sokołowska E., Zabłocka-Żytka L., Kluczyńska S., Wojda- Kornacka J. (2015). Zdrowie psychiczne młodych dorosłych.Wydawnictwo Difin
Stawiarska, P. (2019). Kierunki współczesnej promocji zdrowia i prewencj zaburzeń. Wydawnictwo Difin
Wilczek-Rużyczka, E., Kwak, M. (2022). Zdrowie psychiczne. Wybrane zagadnienia i możliwości wzmacniania. Wydawnictwo PZWL
Wrona- Polańska H., Bargiel- Matusiewicz K., Pisula E. (red.)(2016). Zdrowie i choroba. Funkcjonowanie psychospołeczne i zawodowe. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Zabłocka-Żytka L., Sokołowska E. (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Difin
Ziarko M. (2006). Zachowania zdrowotne młodych dorosłych- uwarunkowania psychologiczne. Bogucki Wydawnictwo Naukowe
Życińska J. (2017). Motywacja do zmiany zachowań ryzykownych w chorobie. Wydawnictwo PWN
W cyklu 2022/23_Z:
Heszen-Celińska, I., Sęk, H. (2020). Psychologia zdrowia wyd. 2. Warszawa: Wydawnictwo: Szkolne PWN, Wydawnictwo Naukowe |
W cyklu 2023/24_Z:
Heszen-Celińska, I., Sęk, H. (2020). Psychologia zdrowia wyd. 2. Wydawnictwo: Szkolne PWN, Wydawnictwo Naukowe |
W cyklu 2024/25_Z:
Heszen-Celińska, I., Sęk, H. (2020). Psychologia zdrowia wyd. 2. Wydawnictwo: Szkolne PWN, Wydawnictwo Naukowe |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: