Psychologia uzależnień WF-PS-N-PU
treści programowe:
1. Moje pierwsze doświadczenia z substancjami uzależniającymi.
2. Moje doświadczenia z osobą uzależnioną lub współuzależnioną, albo mój wizerunek osoby uzależnionej lub współuzależnionej.
3. Zachowanie osoby uzależnionej i współuzależnionej w filmie „Gdybyś mnie kochał”.
4. Zaproszenie na zajęcia niepijącego (od kilkunastu lat) alkoholika, uczestnika ruchu Anonimowych Alkoholików oraz dyskusja nt. moja droga do i od uzależnienia.
5. Różne modele terapii uzależnień (m.in. psychologiczny, społeczny, medyczny, Anonimowych Alkoholików).
6. Rola różnorodnych (psychologicznych, społecznych, medycznych, materialnych, prawnych) czynników sprzyjających podejmowaniu leczenia uzależnienia i utrzymywaniu abstynencji po terapii.
7. Rozmowa i wywiad w diagnozie uzależnienia od substancji zmieniających świadomość i hazardu.
8. Praktyczne przeprowadzenie wywiadu i postawienie diagnozy osobie uzależnionej.
9. Teoretyczne podstawy konstruowania indywidualnych programów pomocy osobie uzależnionej.
10. Praktyczne konstruowanie programu terapeutycznego dla wybranych przypadków osób uzależnionych od substancji psychoaktywnych lub hazardu.
11. Pomoc psychologiczna rodzinie z problemem uzależnień (współuzależnienie).
12. Sposoby rozwiązywania problemów psychologicznych bez użycia substancji psychoaktywnych.
13. Rola i znaczenie profilaktyki uzależnień.
14. Refleksje po udziale w 3 mitingach grup samopomocowych.
15. Podsumowanie.
W cyklu 2023/24_Z:
Cele przedmiotu: zapoznanie się problematyką uzależnień od substancji psychoaktywnych (alkohol, narkotyki) i od hazardu oraz nauczenie się konstruowania programu pomocy psychologicznej dla osób uzależnionych; |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza: student zna definicje uzależnienia, rozpoznaje objawy uzależnienia, rozróżnia modele uzależnień, wskazuje problemy osoby uzależnionej, zna podstawy konstrukcji programów terapeutycznych
umiejętności: student analizuje problemy osoby uzależnionej, rozpoznaje motywy postępowania osoby uzależnionej, planuje program terapeutyczny dla osoby uzależnionej
kompetencje: student jest otwarty na problemy osób uzależnionych, kreatywny w konstruowaniu programów terapeutycznych
Kryteria oceniania
obecność,
sprawdzian wiedzy;
sprawozdanie z 3 mitingów Anonimowych Alkoholików/Hazardzistów
2: nie zna i nie rozumie, czym zajmuje się psychologia i psychoterapia uzależnień;
3: częściowo zna i rozumie, na czym polega odmienność
interpretacji zachowań osoby uzależnionej z różnych
perspektyw;
4: potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych
form uzależnienia oraz udzielić odpowiedniej pomocy
psychologicznej;
5: doskonale potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla uzależnienia od alkoholu lub hazardu oraz udzielić odpowiedniej pomocy
psychologicznej
Praktyki zawodowe
nie przewidywano
Literatura
S. Brown (1990). Leczenie alkoholików. PZWL, Warszawa. s. 1-77, 285-291, 326-337.
B. Lelonek-Kuleta (2012). Psychospołeczne korelaty uzależnienia od gier hazardowych.
Lublin: TN KUL
J. Mellibruda, Z. Sobolewska-Mellibruda (2006). Integracyjna psychoterapia uzależnień.
IPZ. Warszawa. s. 115-116, 180-181.
H. Szczepańska (1992). Żony alkoholików. IPZiT, Warszawa.
S. Ślaski (2001). Psychoterapia uzależnień. SWPW, Płock. s. 13-59
S. Tucholska (2008). Zjawisko hazardu patologicznego i jego uwarunkowania. Roczniki Psychologiczne, 11, 2, -45-67.
W cyklu 2022/23_Z:
S. Brown (1990). Leczenie alkoholików. PZWL, Warszawa. s. 1-77, 285-291, 326-337. |
W cyklu 2023/24_Z:
S. Brown (1990). Leczenie alkoholików. PZWL, Warszawa. s. 1-77, 285-291, 326-337. |
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
nie używamy podczas zajęć tel. komórkowych i smartfonów |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: