WM: Psychologia twórczości WF-PS-N-PTW
Podczas wykładów prezentowane są następujące zagadnienia:
- twórczość z perspektywy różnych koncepcji psychologicznych człowieka.
- psychologiczne modele i koncepcje zdolności twórczych
- cechy myślenia twórczego i umiejętności rozwiązywania problemów
- twórcze myślenie i organizacja twórczego działania.
- strategie w procesie twórczym.
- twórczość z perspektywy poznawczej (znaczenie pamięci, uwagi, myślenia, wglądu, intuicji w procesie twórczym)
- znaczenie emocji i motywacji dla twórczości .
- aktywność twórcza a motywacja
- czynniki sprzyjające rozwojowi twórczego potencjału (geny vs środowisko rozwoju)
- czynniki hamujące rozwój twórczych zdolności i aktywności (zewnętrzne bariery aktywności twórczej i przeszkody wewnętrzne)
- stymulowanie rozwoju zdolności twórczych
- tworzenie innowacji - zespół wirtualny i efektywna grupa inwentywna
- osobowość twórcza a zagadnienie samorealizacji
- zainteresowania osobiste a osiągnięcia twórcze
- twórczość wybitna i artystyczna - analiza biografii jako źródło poznania cechy osób twórczych
- metody badania zdolności twórczych
- praktyczne implikacje psychologii twórczości dla pracy psychologa: rozwijanie zdolności twórczych, trening twórczości, twórczość a inteligencja, twórczość a mądrość, twórcze rozwiązywanie problemów w organizacjach, edukacja dla twórczości, pokonywanie psychologicznych i społecznych barier twórczości w organizacji.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2022/23_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2024/25_L: obowiązkowy | W cyklu 2023/24_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2020/21_L: obowiązkowy |
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1) Identyfikuje podstawowe koncepcje zdolności twórczych (PS_W07).
2) Charakteryzuje nowe koncepcje psychologii twórczości (PS_W07).
3) Wyjaśnia znaczenie twórczej postawy w funkcjonowaniu człowieka (PS_W04).
4) Rozróżnia podstawowe typy podejść do diagnozy zdolności twórczych (PS_W08).
5) Zna podstawowe testy badające zdolności twórcze i postawy twórczej (PS_W05).
6) Rozumie etyczne i prawne aspekty stosowania testów (PS_W10).
Umiejętności:
1) Umie przeprowadzić badanie wybranymi testami zdolności twórczych i postawy twórczej (PS_U01).
2) Potrafi zinterpretować wyniki z badań wybranymi testami zdolności twórczych i postawy twórczej (PS_U03).
3) Potrafi integrować wyniki i dokonywać diagnozy osobowości twórczej (PS_U04).
4) Potrafi przekazywać informacje zwrotne o wynikach badania testowego (PS_U05).
Kompetencje:
1) Wykazuję zrozumienie i tolerancję wobec różnorodności postaw twórczych (PS_K01).
2) Ma świadomość odpowiedzialności za stawiane diagnozy i przekazywane informacje zwrotne (PS_K02).
3) Respektuje i szanuje prawa osób badanych oraz autorów i wydawców testów (PS_K05).
Kryteria oceniania
- Aktywny udział w zajęciach - 30 godzin.
- Weryfikacja efektów uczenia zostanie dokonana na podstawie przeprowadzonego badania Rysunkowym Testem Myślenia Twórczego TCP-DP K.K. Urbana i H.G. Jellena oraz Kwestionariuszem Postawy Twórczej KANH-3 St. Popka oraz poziomu kompetencji przygotowanej diagnozy psychologicznej.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Literatura podstawowa
Nęcka, E. (1992). Struktura operacji intelektualnych a twórczość W: red. M. Materska, T. Tyszka, Psychologia i poznanie, Warszawa.
Nęcka, E. (1994). TROP – Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Oficyna Wydawnicza „IMPULS”.
Nęcka, E. (1998). Trening twórczości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „IMPULS”.
Nęcka, E. (1999). Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Nęcka, E. (2000). Twórczość. W: J. Strelau (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki. T. 2 (s. 783-807). Gdańsk: GWP.
Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Nęcka, E. (2002). Wymiary twórczości, W: red. K.J. Szmidt, K.T. Piotrowski, Nowe teorie twórczości, Nowe metody pomocy w tworzeniu, s. 45-50. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Literatura uzupełniająca
Adair, J. (2008). Sztuka twórczego myślenia. Źródła innowacji i świetnych pomysłów. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
Alder, H. (2003). Inteligencja kreatywna. Warszawa: Wydawnictwo Amber.
Birch, P., Clegg, B. (1996). Techniki twórczego myślenia w biznesie. Warszawa: Wydawnictwo M7A.
Bono, de E. (1998). Naucz się myśleć kreatywnie. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „PRIMA”.
Bowkett, S. (2000). Wyobraź sobie, że... Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów. Warszawa: WSiP.
Chruszczewski, M. (2002). Uzdolnienia podmiotowym wyznacznikiem aktywności twórczej, W: K.J. Szmidt, K.T. Piotrowski (red.), Nowe teorie twórczości, Nowe metody pomocy w tworzeniu. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 69-83.
Chybicka, A. (2006). Psychologia twórczości grupowej. Jak moderować zespoły twórcze i zadaniowe. Kraków: Oficyna Wydawnicza „IMPULS”.
Chybicka, A. (2006). Psychologia twórczości grupowej. Jak moderować zespoły twórcze i zadaniowe. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Clegg, B., Birch, P. (2007). Przyspieszony kurs kreatywności. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Csikszentmihalyi M. (1996). Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia. Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA.
Davis, P. (2004). Eureka! Jak rodzą się błyskotliwe pomysły. Warszawa: Wydawnictwo Amber.
De Bono, E. (1995). Naucz się myśleć kreatywnie. Warszawa: Wydawnictwo PRIMA.
De Bono, E. (1999). Jak myśleć sprawniej. Przewodnik myślenia innowacyjnego. Warszawa: Medium.
De Bono, E. (2009). Umysł kreatywny. 62 ćwiczenia rozwijające intelekt. Wydawnictwo Studio EMKA.
Dobrołowicz, W. (red.) (2003). Twórczość – wyzwanie XX1 wieku. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Dobrołowicz, W., Karwowski M. (red.) (2002). W stronę kreatywności. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Dyrda, B. (2004). Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodzieży, Poradnik dla wychowawców i nauczycieli, Kraków: Wyd. Impuls.
Góralski, A. (1980). Twórcze rozwiązywanie zadań. Warszawa: PWN.
Góralski, A. (1990). Być nowatorem – poradnik twórczego myślenia. Warszawa: PWN.
Góralski, A. (1998). Wzorce twórczości. Warszawa: Wyd. Naukowe SCHOLAR.
Górniewicz, J. (2001). Kategorie pedagogiczne, odpowiedzialność, podmiotowość, samorealizacja, tolerancja, twórczość, wyobraźnia. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Górniewicz, J., Rubacha, K. (1993). Samorealizacja a uzdolnienia twórcze młodzieży. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Karwowski, M. (2003). Twórcze przewodzenie. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Przedsiębiorczości i Samorządności.
Kelley, T. (2003). Sztuka innowacji. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes.
Klinkosz, W. (2016). Motywacji osiągnięć osób aktywnych zawodowo. Lublin: RW KUL.
Kozielecki, J. (1995). Myślenie i rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji. W: T. Tomaszewski (red.), Psychologia ogólna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Kożusznik, B. (red.) (2010). Psychologiczne uwarunkowania innowacyjności. Chowanna, 2, 35. Katowice: Wyd. UŚ.
Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej, Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Limont, W. (1996). Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Badania eksperymentalne, Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Limont, W. (2005). Wykorzystanie myślenia metaforycznego w edukacji ku twórczości, W: red. A. Tokarz, W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 93-123.
Limont, W., Nielek-Zawadzka, K. (2006) (red.). Dylematy edukacji artystycznej, t. 2, Edukacja artystyczna a potencjał twórczy człowieka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Łukaszewicz, R., Leksicka, K. (2003). W osiemdziesiąt światów dookoła edukacji, W: Twórczość – wyzwanie XXI wieku, W. Dobrołowicz (red.), Twórczość – wyzwanie XX1 wieku, s. 91-95. Kraków, Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
Matczak, A., Jaworska, A., Stańczyk, J. (2000). Rysunkowy test twórczego myślenia TCT-DP K.K. Urbana i H.G. Jellena. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Matczak, A., Jaworska, A., Stańczyk, J. (2000). Rysunkowy test twórczego myślenia TCT-DP K.K. Urbana i H.G. Jellena. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
McRunyan, W. (1992). Historie życia a psychobiografia. Badania teorii metody. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Mőnks, F.J. (2004). Zdolności a twórczość, W: W. Limont (red.), Teoria i praktyka edukacji uczniów zdolnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 19-30.
Mróz, B. (2008). Osobowość wybitnych aktorów polskich. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
Nalaskowski, A. (2005). Szkoła – katalizator i inhibitor zdolności twórczych, W: W. Limont, J. Cieślikowska (red.), Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych, tom 1, Zdolności i stymulowanie ich rozwoju. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 155-173.
Noelke, M. (2008). Techniki kreatywności. Jak wpadać na lepsze pomysły. Warszawa: Flashbook.pl.
Nosal, Cz. (red). (1992). Twórcze przetwarzanie informacji. Ujęcie poznawcze. Wrocław.
Nowaczyk, Cz. (1982). Kształcenie zdolności. Zielona Góra: Wydawnictwo WSP.
Olczak, M. (2009). Trening twórczości – współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę. Kraków: Oficyna Wydawnicza „IMPULS”.
Pietrasiński, Z. (1969). Myślenie twórcze. Warszawa: PZWS.
Popek, S. (1999). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Popek, S. (2001). Człowiek jako jednostka twórcza. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Popek, S. (red.) (1996). Kwestionariusz twórczego zachowania KANH. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Proctor, T. (1998). Zarządzanie twórcze. Warszawa: Gebethner & S-ka.
Proctor, T. (2002). Twórcze rozwiązywanie problemów. Podręcznik dla menedżerów. Gdańsk: GWP.
Rzepa, T. (1993) (red.). O biografii i metodzie biograficznej. Poznań: Wydawnictwo „Nakom”.
Sękowski, A., Siekańska, M., Klinkosz, W. (2009). On Individual Differences in Giftedness. W: L.V. Shavinina (red.), International Handbook on Giftedness, s. 467-485. New York: Springer Verlag.
Sloane, P. (2005). Twórcze myślenie w zarządzaniu. Gdańsk: GWP.
Strzałecki, A. (1989). Twórczość a style rozwiązywania problemów praktycznych. Ujęcie prakseologiczne. Wrocław: Ossolineum.
Strzałecki, A. (2003). Psychologia twórczości. Między tradycją a ponowoczesnością. Wydawnictwo UKSW.
Tokarz, A. (red.) (2005). W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Ujwary-Gil, A. (2004). Inwentyka czyli kreatywność w biznesie. Wybrane zagadnienia. Nowy Sącz: Wyższa Szkoła Biznesu - National Louis University.
West, M.A. (2000). Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Wheeler, J. (2001). Moc innowacyjnego myślenia. Warszawa: Amber.
Wojtczuk-Turek, A. (2008). Rozwijanie kompetencji twórczych. Warszawa: SGH.
W cyklu 2022/23_L:
Literatura podstawowa Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura podstawowa Literatura uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
Brak. |
W cyklu 2023/24_L:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: