Psychologia sądowa w praktyce WF-PS-N-PSWP
Przedmiot składa się z czterech głównych bloków tematycznych, tj.
1. Praktyka zastosowania narzędzi psychologicznych w pracy psychologa sądowego. Metody pracy.
2. Działalność psychologa w kontekście systemu karnego i pomocowego.
3. Sytuacje trudne i wyzwania w pracy psychologa sądowego.
4. Praktyka pracy psychologa w systemie prawa.
Podczas zajęć omawiane będą bieżące sprawy kryminalne, rozstrzygnięcia sądowe oraz regulacje prawne.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoba uczestnicząca w zajęciach:
- zna i rozumie metody interpretacji zmienności zachowań jednostkowych w kontekście społecznym i w zależności od zróżnicowanych struktur, instytucji i interakcji społecznych (W08),
- zna i rozumie typologię i zachowania osób będących w izolacji społecznej oraz procedury związane z psychologicznym orzecznictwem sądowym (W17),
- potrafi dobrać odpowiednie techniki badawcze do diagnozy zaburzeń psychoneurologicznych, osobowości, sprawności innych funkcji psychicznych (procesy poznawcze, emocjonalne, motywacyjne, preferencje wartości, postawy religijne, i in.), zdolności adaptacyjnych oraz funkcjonowania w różnych relacjach społecznych (U04),
- potrafi dobrać techniki i sposoby pomocy psychologicznej odpowiednie dla danych form dysfunkcjonalnych (U07),
- jest gotowa do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu psychologa (K05).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne w ramach przedmiotu obejmują:
- pracę z tekstem,
- dyskusję,
- metodę projektową,
- pracę zespołową.
Zasady oceniania:
- aktywność studenta, praca na zajęciach, zadania dodatkowe, przygotowanie projektu (50%),
- kolokwium (50%).
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się:
- wykonywanie zadań praktycznych,
- ocenianie ciągłe.
Wymagana jest obecność na zajęciach (maksymalnie dwie nieobecności nieusprawiedliwione).
(5): Student potrafi poprawnie zastosować posiadaną wiedzę z obszaru psychologii sądowej i odnieść ją do prezentowanego problemu. Dobiera odpowiednie techniki pracy i narzędzia w zależności od zagadnienia. Zna zasady etyki pracy psychologa i potrafi je odnieść do pracy w systemie prawa. Student osiągnął wszystkie założone efekty kształcenia.
(4): Student potrafi poprawnie zastosować posiadaną wiedzę z obszaru psychologii sądowej i odnieść ją do prezentowanego problemu. Dobiera techniki pracy i narzędzia poprawnie do części prezentowanych zagadnień. Zna zasady etyki pracy psychologa i potrafi je odnieść do pracy w systemie prawa. Student nie osiągnął wszystkich założonych efektów kształcenia.
(3): Student posiada wiedzę z obszaru psychologii sądowej i odnosi ją do prezentowanego problemu, popełniając błędy. Zna zasady etyki pracy psychologa i potrafi je odnieść do pracy w systemie prawa. Student nie osiągnął wszystkich założonych efektów kształcenia.
Literatura
Gierowski, J. K., Jaśkiewicz-Obydzińska, T., Najda, M. (2010). Psychologia w postępowaniu karnym. LexisNexis Polska.
Kuć, M. (2015). Kryminologia. Wydawnictwo CH Beck.
Rode, D., Dukała, K., Kabzińska, J., Zalewska-Łunkiewicz, K. (2020). Kliniczna psychologia sądowa. PWN.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: