Psychologia stresu WF-PS-N-PSTRC
Zakres tematów:
1-2. Wprowadzenie w psychologię stresu. Przegląd wybranych koncepcji stresu.
3. Stres psychologiczny: wybrane metody pomiaru.
4. Radzenie sobie ze stresem. Efektywność i koszty radzenia sobie.
5. Metody pomiaru radzenia sobie ze stresem.
6. Fizyczne źródła stresu. Metody pomiaru i ograniczanie negatywnych skutków.
7. Kolokwium.
8. Właściwości osoby i sytuacji jako wyznaczniki sposobu radzenia sobie.
9-10. Ocena aktualnego zachowania w naturalnym środowisku badanego - Wprowadzenie.
11-12. Ocena aktualnego zachowania w naturalnym środowisku badanego. Raport diagnostyczny.
13. Psychologiczne źródła stresu.
14. Chronobiologiczne źródła stresu. Metody pomiaru i ograniczanie negatywnych skutków.
15. Kolokwium.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1; student zna podstawową terminologię z zakresu psychologii stresu,
EK 2; student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień psychologii stresu,
EK 3; student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii stresu.
Umiejętności:
EK 4; student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst naukowy z zakresu psychologii stresu,
EK 5; student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia naukowe z zakresu psychologii stresu oraz potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska z zakresu psychologii stresu,
EK 6; student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii stresu,
EK 7; analizuje konkretne zachowania w kontekście określonych teorii psychologicznych, dobiera i wykorzystuje narzędzia badawcze w badaniach z zakresu psychologii stresu.
Kompetencje:
EK 8; student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii stresu,
EK 9; student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
Kryteria oceniania
METODY I KRYTERIA OCENIANIA:
Forma zaliczenia: kolokwium oraz praca zaliczeniowa; uwzględniony zostanie także udział w zajęciach i aktywność podczas nich.
Szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane podczas pierwszych zajęć.
Kryteria oceny:
ocena bardzo dobra (5) - student bardzo dobrze orientuje się w psychologicznych teoriach dotyczących zjawiska stresu, bardzo dobrze analizuje konkretne zachowania w kontekście określonych teorii psychologicznych, bardzo dobrze dobiera i wykorzystuje narzędzia badawcze w badaniach z zakresu psychologii stresu;
ocena dobra (4) - student dobrze orientuje się w psychologicznych teoriach dotyczących zjawiska stresu, dobrze analizuje konkretne zachowania w kontekście określonych teorii psychologicznych, dobrze dobiera i wykorzystuje narzędzia badawcze w badaniach z zakresu psychologii stresu;
ocena dostateczna (3) - student słabo orientuje się w psychologicznych teoriach dotyczących zjawiska stresu, słabo analizuje konkretne zachowania w kontekście określonych teorii psychologicznych, słabo dobiera i wykorzystuje narzędzia badawcze w badaniach z zakresu psychologii stresu;
ocena niedostateczna (2) - student nie zna psychologicznych teorii dotyczących zjawiska stresu, nie potrafi analizować zachowań w kontekście określonych teorii psychologicznych, źle dobiera i źle wykorzystuje narzędzia badawcze w badaniach z zakresu psychologii stresu.
OPIS I ZNACZENIE PUNKTÓW ECTS (Nakład pracy studenta):
- aktywne uczestniczenie w ćwiczeniach = 1 ECTS (30 godzin);
- praca indywidualna oraz grupowa, której celem jest przygotowanie wystąpieńia na określony temat, w oparciu o wskazaną przez prowadzącego literaturę = 0,5 ECTS (15 godzin);
- przygotowanie się do kolokwium = 0,5 ECTS (15 godzin);
(60 godzin/30 = 2 punkty ECTS)
Literatura
Aldwin, C.M. (2007). Stress, Coping, and Development. An integrative perspective. New York-London: The Guilford Press.
Heszen, I. (2013). Psychologia stresu. Korzystne i niekorzystne skutki stresu życiowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Heszen-Niejodek i Z. Ratajczak (red.) (2000). Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Lazarus, R. S. (1991). Emotion and adaptation. New York: Oxford University Press.
Lazarus, R. S. (1999). Stress and emotions: a new synthesis. New York: Springer Publishing Company.
Terelak, J. F. (2001). Psychologia stresu. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta.
Terelak, J.F. (2008). Człowiek i stres. Koncepcje – źródła – reakcje – radzenie sobie – modyfikatory. Bydgoszcz-Warszawa: Oficyna Wydawnicza Branta.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: