Praca grupowa WF-PS-N-PRG
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami i metodami pracy z grupą metodami warsztatowymi na podstawie przygotowanego scenariusza zajęć psychoedukacyjnych dla dzieci i/lub młodzieży oraz praktyczne doświadczenie poprowadzenia warsztatu w grupie szkolnej. Zwieńczeniem zajęć będzie superwizja, czyli możliwość refleksji nad odbytym doświadczeniem i odpowiedzi na powstałe pytania.
Zakres tematów:
1. Zajęcia wprowadzające i organizacyjne: cele i zakres kursu, warunki zaliczenia, podział prowadzących i szkół, wstępne zapoznanie ze scenariuszem.
2. Przedstawienie podstawowych zasad pracy z grupą i konstruowania scenariusza. Omówienie scenariusza zajęć pracy grupowej.
3 – 7. Prowadzenie zajęć wybranej szkole.
8. Zajęcia podsumowujące: superwizja.
Metody podające:
- mini wykłady.
Metody samodzielnego uczenia się:
- ćwiczeniowo-praktyczne.
- dyskusje.
Zasady komunikacji:
Na zajęciach obowiązuje netykieta oraz zasady komunikacji ustalone z prowadzącym.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W obszarze wiedzy:
- student zna podstawowe zasady pracy z grupą metodami warsztatowymi;
- student zna różne metody pracy z grupą.
W obszarze umiejętności:
- student potrafi przygotować scenariusz pracy grupowej dla dzieci i młodzieży z obszaru psychoedukacji;
- student potrafi dobrać metody pracy z grupą odpowiednio do grupy.
W obszarze kompetencji:
- student jest otwarty na samodzielnie prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych w oparciu o metody warsztatowe
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
1.Obecność obowiązkowa na zajęciach trzech zajęciach
- zajęcia nr 1 i nr 2: wprowadzające i przygotowujące do pracy z grupą
- zajęcia nr 8: podsumowujące, superwizyjne (ostatnie spotkanie w ramach cyklu zajęć.
Ważne: nie ma możliwości zmiany grupy. Obowiązują listy obecności z usos.
2.Przeprowadzenie w trakcie semestru zajęć warsztatowych z obszaru psychoedukacji we wskazanej przez prowadzącego szkole na podstawie scenariusza omówionego na zajęciach. Warsztat trwa jednorazowo w jednej klasie 5 godz. lekcyjnych (+ przerwy).
Ważne: warsztaty odbywają się od poniedziałku do piątku, w szkołach spoza Warszawy (do 150 km).
3.Napisanie raportu z przeprowadzonych w szkole zajęć - wg. wytycznych podanych na zajęciach (forma, treść, termin) i na przesłanym wzorze.
4.Przesłanie w podanym terminie zaświadczenia ze szkoły potwierdzającego przeprowadzenie zajęć.
Zaliczenie zajęć odbywa się na podstawie spełniania wszystkich warunków (1-4). Osoby, które nie spełnią któregokolwiek warunku nie zaliczają zajęć.
W przypadku nieobecności usprawiedliwionej na zajęciach (nr 1, nr 2 i nr 8) wymagane jest zwolnienie lekarskie. Zaliczenie dla osób z usprawiedliwioną nieobecnością na w/w zajęciach odbywa się wtedy poprzez napisanie kolokwium. Zakres kolokwium: literatura obowiązkowa. Ocena końcowa dla osób piszących kolokwium: średnia z oceny z warsztatu i kolokwium.
Ważne: nie ma możliwości zaliczenia zajęć bez przeprowadzenia warsztatów w szkole.
Szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane na zajęciach.
Ogólnie: na obniżenie oceny mają wpływ kwestie organizacyjne tj. nie przesłanie wymaganych dokumentów, przesłanie wymaganych dokumentów po terminie, nie skontaktowanie się ze szkołą w podanym terminie lub skarga ze strony szkoły na kontakt i współpracę ze studentami, ocena z kolokwium.
Uzupełnienie:
W przypadku zajęć realizowanych on-line/hybrydowych warunkiem uznania obecności na zajęciach jest zalogowanie się do wskazanego classroomu oraz włączenie kamery. W przypadku braku możliwości połączenia się i/lub braku kamery proszę o zgłoszenie się minimum dwa dni wcześniej do prowadzącego w celu zgłoszenia na uczelni konieczność przygotowania stanowiska do pracy zdalnej na terenie Instytutu.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Vopel, K. W. (2004). Warsztaty, skuteczna forma nauki, Kielce: Wydawnictwo Jedność.
2. Brudnik, E., Moszyńska, A., Owczarska, B. (2010). Ja i mój uczeń oracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Literatura uzupełniająca:
1. Buldioski G., Grimaldi C., Mitter S., Titley G., Wagner G. (2002) Zasadnicze elementy szkolenia. Pakiet szkoleniowy. Seria T-kit, Strasbourg: Publikacje Rady Europy
2. Łaguna M., Fortuna P. (2009). Przygotowanie szkolenia, czyli jak dobry początek prowadzi do sukcesu, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
3. Kozak, A., Łaguna, M. (2009). Metody prowadzenia szkoleń, czyli niezbędnik trenera, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
4. Biech, E., Silberman M. (2016), Metody aktywizujące w szkoleniach, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
5. Rae L. (2006), Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
6. Urban, M. (2014). Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, czyli jak uatrakcyjnić zajęcia, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
7. Rojewska J. (2000), Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, Unus.
8. Rojewska J. (2000), Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych. Część II, Wałbrzych: Oficyna Wydawnicza Unus.
9. Bowkett S., (2000), Wyobraź sobie, że... Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów, Warszawa: WSiP.
10. Vopel K., W. (2002), Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje. Część 1, Kielce: Wydawnictwo Jedność.
11. Vopel K., W. (2002), Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje. Część 2, Kielce: Wydawnictwo Jedność.
12. Edie West (2015), Przełamywanie pierwszych lodów integracja i aktywizacja grupy. Materiały szkoleniowe. 201 ćwiczeń i gier, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
13. Mary Scannell, Jim Cain (2014). Zbiór niedrogich gier szkoleniowych, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
14. Mel Silberman (2015), Aktywne ćwiczenia szkoleniowe, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: