Psychopatologia sądowa WF-PS-N-PPSC
Celem przedmiotu jest przybliżenie tematyki zaburzeń psychicznych, zrozumienie ich etiologii i związku z ujawnianymi zachowaniami w kontekście istotności dla obszaru psychologii sądowej. Omówione zostaną specyficzne grupy sprawców czynów zabronionych w odniesieniu do psychopatologii, możliwe oddziaływania terapeutyczne, studia przypadków.
Tematyka zajęć:
1. Problematyka całościowego funkcjonowania człowieka a możliwość popełnienia czynów zabronionych. Modele przyczynowo-skutkowe.
2. Zachowanie człowieka jako przedmiot zainteresowania psychologii sądowej. Mechanizmy regulujące zachowania.
3. Poczytalność-ograniczona poczytalność-niepoczytalność: kryteria oceny, kontrowersje.
4. Zachowania agresywne w perspektywie psychopatologii: ujęcie trójwymiarowe.
5. Sprawcy przemocy: obraz kliniczny, charakterystyka zachowań przemocowych u sprawców-mężczyzn i sprawczyń-kobiet.
6. Sprawcy przestępstw seksualnych: typologia, motywacje.
7. Sprawcy psychopatyczni – charakterystyka, motywacje.
8. Dysfunkcje w zachowaniach nieletnich w ujęciu klinicznym.
9. Alkohol, substancje psychoaktywne -specyfika działania, wpływ na zachowanie.
10. Zeznania świadków a procesy pamięciowe: fazy przypominania, zniekształcenia.
11. Stany afektywne w orzecznictwie.
12. Schizofrenia w kontekście psychologii sądowej.
13. Niepełnosprawność intelektualna i zaburzenia rozwojowe w kontekście psychologii sądowej.
14. Rozpoznawanie działań intencjonalnych – problematyka symulowania.
15. Oddziaływania terapeutyczne w obszarze psychologii sądowej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoba uczestnicząca w zajęciach:
- zna i rozumie rolę procesów psychicznych oraz prawa ich rozwoju (W04),
- zna i rozumie, jakie jest znaczenie stresu, kryzysów, konfliktów w życiu człowieka oraz posiada wiedzę na temat zapobiegania i przeciwdziałania tym zjawiskom (W13),
- zna i rozumie, jak analizować i interpretować rolę czynników sprzyjających zachowaniom zdrowotnym, uzależnieniom, zapobieganiu potencjalnym zaburzeniom rozwoju u patologii w zakresie procesów psychicznych (W14),
- jest gotowa do organizowania i planowania własnych badań zmierzających do rozwiązywania konkretnych zadań i problemów życiowych (K02).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne w ramach przedmiotu obejmują:
- prezentacje multimedialne,
- pracę z tekstem,
- dyskusję,
- pracę zespołową.
Zasady oceniania:
- aktywność studenta, praca na zajęciach, zadania dodatkowe, przygotowanie prezentacji (20%),
- kolokwium (80%).
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się:
- test jednokrotnego wyboru,
- wykonywanie zadań praktycznych,
- ocenianie ciągłe.
Wymagana jest obecność na zajęciach (maksymalnie dwie nieobecności nieusprawiedliwione).
5): Student posiada szeroki zakres wiedzy w obszarze psychopatologii i potrafi rozpoznać objawy wskazujące na określone zaburzenia. Rozumie istotność funkcjonowania psychicznego człowieka. Potrafi powiązać fakty w ciągu przyczynowo-skutkowym oraz określić poziom ich istotności w kontekście próby całościowego zrozumienia podejmowanych przez ludzi zachowań. Wskazuje możliwe interpretacje w odniesieniu do literatury przedmiotu. Identyfikuje zagrożenia oraz możliwe do podjęcia działania. Potrafi analizować zagadnienia w psychopatologii w odniesieniu do przykładów z literatury przedmiotu. Potrafi wskazać możliwe obszary problemowe, identyfikować możliwe rozwiązania zgodne z etyką zawodu psychologa. Jest w stanie konstruować wnioski na podstawie prezentowanego zagadnienia w obszarze psychopatologii. Podejmuje próbę zrozumienia sytuacji w odniesieniu do wiedzy naukowej. Zachowuje należytą ostrożność w formułowaniu wniosków, w oparciu o etykę, posiadaną wiedzę oraz metodologię pracy psychologa. Student osiągnął wszystkie założone efekty kształcenia.
(4): Student posiada wiedzę z zakresu psychopatologii, pozwalającą na formułowanie trafnych wniosków. Wskazuje na możliwe problemy i zagrożenia w pracy psychologa oraz potrafi odnieść posiadaną wiedzę do zróżnicowanych sytuacji. Student nie osiągnął wszystkich założonych efektów kształcenia.
(3): Student posiada wiedzę z zakresu psychopatologii, ma jednak problem z poprawnym odniesieniem jej do możliwego zastosowania na gruncie działań praktycznych. Konstruuje wnioski ale ma problem z ich ugruntowaniem w kontekście literatury przedmiotu. Student nie osiągnął wszystkich założonych efektów kształcenia.
Literatura
Cierpiałkowska, L. (2009). Psychopatologia. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Gałecki, P., Pilecki, M., Rymaszewska, J., Szulc, A., Sidorowicz, S., Wciórka, J. (2018). Kryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych DSM-5. Edra Urban & Partner.
Gierowski, J. K., Jaśkiewicz-Obydzińska, T., Najda, M. (2010). Psychologia w postępowaniu karnym. LexisNexis Polska.
Pastwa-Wojciechowska, B. (2008). Człowiek w obliczu prawa. Oficyna Wydawnicza "Impuls".
Rode, D., Dukała, K., Kabzińska, J., Zalewska-Łunkiewicz, K. (2020). Kliniczna psychologia sądowa. PWN.
Seligman, M. E., Walker, E. F., Rosenhan, D. L. (2013). Psychopatologia. Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: