Psychologia procesów poznawczych 1 WF-PS-N-PPO1
Celem zajęć jest zapoznanie studentów oraz wyjaśnienie jak powinna przebiegać analiza i interpretacja procesów poznawczych z perspektywy różnych teorii wypracowanych w ramach psychologii poznawczej.
W pierwszej części kursu omawiane będą przede wszystkim procesy percepcji, uwaga, reprezentacje wyobrażeniowe i pojęciowe oraz język.
Studenci zapoznają się także ze sposobem prowadzenia, opisu i interpretacji badań empirycznych wypracowanym przez psychologię eksperymentalną. Ukazane zostaną ograniczenia i perspektywy rozwoju tego nurtu psychologii. Ponadto celem jest wypracowanie przez studentów umiejętności dobierania odpowiednich metod badania sprawności funkcji poznawczych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
W1- student wymienia i opisuje główne perspektywy badawcze psychologii poznawczej;
W2 - wskazuje wyniki badań uzasadniające poszczególne stanowiska teoretyczne;
W3 - zna i rozumie mechanizmy procesów percepcji, uwagi, wyobraźni, języka i myślenia
Umiejętności
U1 - student potrafi dobrać odpowiednie metody oceny sprawności funkcji percepcyjnych i uwagowych oraz wnioskowania i rozumienia języka
Kompetencje
K1 - zachowuje krytycyzm wobec koncepcji, które nie są uzasadnione badaniami empirycznymi, rozumie potrzebę ugruntowania hipotez w teorii oraz rzetelnego, zgodnego z zasadami metodologii ich weryfikowania
K2 - potrafi pracować w grupie
Kryteria oceniania
Ocena bardzo dobra:
Student wykazuje się rozległą wiedzą na temat wszystkich omówionych na wykładzie i we wskazanej lekturze obowiązkowej teorii psychologicznych (W1).
Student potrafi trafnie wskazać badania uzasadniające poszczególne stanowiska teoretyczne (W2)
Student rozumie mechanizmy wszystkich omówionych procesów percepcji, uwagi, wyobraźni, języka i myślenia (W3).
Student trafnie dobiera metody oceny sprawności poszczególnych rodzajów funkcji poznawczych (U1)
Student poszukuje argumentów w rzetelnych badaniach empirycznych i potrafi ocenić siłę tych argumentów (K1)
Student rzetelnie i z zaangażowaniem wykonuje wskazane na ćwiczeniach zadania w grupach (K2)
Ocena dobra:
Student wykazuje się wiedzą na temat większości omówionych na wykładzie i we wskazanej lekturze obowiązkowej teorii psychologicznych (W1).
Student potrafi trafnie wskazać badania uzasadniające główne stanowiska teoretyczne (W2)
Student rozumie mechanizmy większości omówionych procesów percepcji, uwagi, wyobraźni, języka i myślenia (W3).
Student trafnie dobiera metody oceny sprawności głównych funkcji poznawczych (U1)
Student poszukuje argumentów w rzetelnych badaniach empirycznych (K1)
Student rzetelnie wykonuje wskazane na ćwiczeniach zadania w grupach (K2)
Ocena dostateczna:
Student wykazuje się wiedzą na temat podstawowych omówionych na wykładzie i we wskazanej lekturze obowiązkowej teorii psychologicznych (W1).
Student potrafi wskazać badania uzasadniające najważniejsze stanowiska teoretyczne (W2)
Student rozumie na poziomie ogólnym mechanizmy omówionych procesów percepcji, uwagi, wyobraźni, języka i myślenia (W3).
Student odpowiednio dobiera metody oceny sprawności głównych funkcji poznawczych (U1)
Student poszukuje argumentów w badaniach empirycznych (K1)
Student wykonuje wskazane na ćwiczeniach zadania w grupach (K2)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: