WM: Podstawy neuronauki klinicznej WF-PS-N-PNK
Ten program wykładowy przeznaczony jest dla studentów, zainteresowanych psychologią kliniczną, psychiatrią, psychoterapią oraz tajnikami struktury i funkcji mózgu w różnych zaburzeniach psychicznych.
Program będzie obejmował cykl wykładów bazujących na aktualnej wiedzy teoretycznej dt. neuronalnych korelatów mózgu w różnym kontekście klinicznym.
Poznamy strukturę i funkcję mózgu w normie jak i w szeroko prezentowanych grupach klinicznych w ramach bloków tematycznych tj. 'głodny mózg', ' agresywny mózg', 'społeczny mózg'; 'zraniony mózg", 'depresyjny mózg', 'uzależniony mózg", "starzejący się mózg' , " rozwijający się mózg'.
W tym cyklu wykładów, omówione zostaną kategorie diagnostyczne wg klasyfikacji ICD-10/11 oraz DSM-5, epidemiologia oraz obraz kliniczny i przebieg zaburzeń psychicznych.
Ponadto, podjęta zostanie tematyka kompleksowych oddziaływań terapeutycznych ukierunkowanych na redukcję objawów oraz poprawę funkcjonowania emocjonalnego i poznawczego (m.in. rehabilitacja żywieniowa, psychoterapia, farmakoterapia, treningi społecznego poznania i neuropoznania oraz program zaburzonego obrazu ciała).
Wykład będzie wzbogacony o liczne prezentacje przypadków klinicznych oraz prezentacje dt. wyników badań naukowych.
W cyklu 2023/24_L:
Poznamy strukturę i funkcję mózgu w normie jak i w szeroko prezentowanych grupach klinicznych w ramach bloków tematycznych tj. 'głodny mózg', ' agresywny mózg', 'społeczny mózg'; 'zraniony mózg", 'depresyjny mózg', 'uzależniony mózg", "starzejący się mózg' , " rozwijający się mózg'. W tym cyklu wykładów, omówione zostaną kategorie diagnostyczne wg klasyfikacji ICD-10/11 oraz DSM-5, epidemiologia oraz obraz kliniczny i przebieg zaburzeń psychicznych. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2022/23_L: obowiązkowy | W cyklu 2024/25_L: obowiązkowy | W cyklu 2023/24_L: obowiązkowy |
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
uczestnictwo w wykładzie, samodzielne przygotowanie się do sprawdzianu, samodzielna lektura publikacji i monografii, przygotowanie i prezentacja pracy z wybranego obszaru wiedzy (przegląd literatury, opis przypadku klinicznego), przygotowanie się do zajęć.
Kryteria oceniania
Wymóg obecności, przygotowania dwóch prezentacji z wybranych obszarów wiedzy; weryfikacja wiedzy za pomocą sprawdzianu pisemnego, obejmującego pytania otwarte/ zamknięte, przekrojowe).
wykład stacjonarny
Powyżej dwóch nieobecności w semestrze - zajęcia należy odrobić.
Kryteria oceny końcowej:
70%praaca pisemna
10%-obecność na zajęciach
20% - aktywność na zajęciach
Literatura
Literatura:
American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Fifth edition, 2013
ICD-11 International Classification of Diseases 11th Revision The global standard for diagnostic health information.
King JA; Geisler D; Ritschel F; Boehm I; Seidel M; Roschinski B; Soltwedel L; Zwipp J; Pfuhl G; Marxen M; Roessner V; Ehrlich S. Global cortical thinning in acute anorexia nervosa normalizes following long-term weight restoration.
Biol Psychiatry. 2015; 77(7):624-32
Katarzyna Kucharska (Redaktor) Profilaktyka i leczenie zaburzeń odżywiania –wiedza ekspercka. Wydawnictwo IPiN 2017.
Marek Jarema (redaktor). Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2016
Kucharska K. (redaktor naukowy) W pułapce autodestrukcyjnego mózgu nastolatka. Skuteczna terapia. Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2022.
Ronda L.D., Tangney, J.T., Katarzyna Kucharska (red .wydania polskiego) (2019). Wstyd w sesji terapeutycznej (przekład polski). Edra Urban&Partner. Wroclaw 2019 NR ISBN 978-83-66310-07-0. DOI: 10.1007/978-3-030-52243-8_14
The ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders, WHO, Geneva, 1992. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders,
Fifth Edition (DSM-5), American Psychiatric Association, American Psychiatric Publishing, May 2013.
Kucharska K., Wilkos E. Zaburzenia odżywiania. Podręcznik dla studentów medycyny. red. Marek Jarema PZWL 2016, wyd.2.
W cyklu 2023/24_L:
American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Fifth edition, 2013 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: