Psychologia niepełnosprawności WF-PS-N-PN
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=41954 (w cyklu 2023/24_L)
Celem zajęć jest przekazanie wiadomości o specyfice funkcjonowania osób z niepełnosprawnością, procesie rehabilitacji/rewalidacji osób z niepełnosprawnością, uwarunkowaniach psychologicznych tego procesu wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności, percepcji społecznej ludzi z niepełnosprawnością, mechanizmów regulujących przystosowanie do nauki, życia, pracy.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Punkty ECTS
Udział w wykładzie 30 h
Udział w ćwiczeniach 30 h
Przygotowanie do egzaminu 80 h
Przygotowanie do zajęć, prace w grupach, praca projektowa, konsutacje z wykładowcą 40 h
[180/60=3]
Liczba ECTS=3 | W cyklu 2023/24_L: Punkty ECTS
Udział w wykładzie 30 h
Udział w ćwiczeniach 30 h
Przygotowanie do egzaminu 15 h
Przygotowanie do zajęć, prace w grupach, praca projektowa, konsutacje z wykładowcą 15 h
90 [90/30(25)=3
Liczba ECTS=3 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty wiedzy
EK 1 Student posiada podstawowe wiadomości z obszaru rewalidacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych,
EK 2 Student potrafi wymienić przeszkody (z podziałem na zewnętrzne i wewnętrzne) procesu rehabilitacji
EK 3 Student opisuje specyficzne trudności osoby w zależności od rodzaju niepełnosprawności
EK 4 Student zna uwarunkowania postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością
Efekty umiejętności
EK 5 Student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień z zakresu psychologii niepełnosprawności
EK 6 Student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru psychologii rewalidacyjnej , poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać
Efekty kompetencji
EK 7 Student wykazuje otwartość na problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami
EK 8 Student wykazuje kreatywność w wykorzystywaniu wiedzy teoretycznej i próbie przełożenia jej na przyszłą pracę psychologiczną (np. konstruowanie skutecznych programów z zakresu oddziaływań psychospołecznych w procesie rewalidacji i rehabilitacji )
Kryteria oceniania
EK 1- EK 6 egzamin pisemny (pytania otwarte, zamknięte)
EK 7 EK 8- ocenianie ciągłe, praca projektowa
Literatura
Rekomendowane artykuły dla zainteresowanych znajdą się na Platformie Moodle
Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Wydawnictwa Naukowe SCHOLAR
Otrębski W., Wiącek G., Mariańczyk K. (2017). Diagnoza psychologiczna w procesie rehabilitacji kompleksowej osób z niepełnosprawnością. W: W. J. Paluchowski (red.), Diagnozowanie – wyzwania i konteksty (s. 301-321) Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM
Palak, Z., Bujnowska, A., Pawlak, A. (red.) (2010). Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej.
Pisula, E., Danilewicz, D. (2007) (red.) Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Wydawnictwo Harmonia
Szluz, B. (2019). Doświadczenie niepełnosprawności w rodzinie. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Szluz, B. (2019). Doświadczenie choroby w rodzinie. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Understanding disability (2011). W: World report on disability (1 – 17), Geneva: WHO.
Literatura szczegółowa
Elfström M. L. (2007). Coping and cognitive behavioural models in physical and psychological rehabilitation. W: Kennedy P. (ed.). Psychological management of physical disability A practitioner’s guide (34-48). London and New York: Routledge
Elliot T.R., Warren A.M. (2007). Why psychology is important in rehabilitation. W: Kennedy P. (ed.). Psychological management of physical disability A practitioner’s guide (14-33). London and New York : Routledge
Gorfin, L., McGlaughlin A. (2005). Listening to the disempowered. The Psychologist, 18, 7, 426-428.
Lawthom, R., Goodley, D. (2005). Community psychology. Towards an empowering vision of disability. The Psychologist, 18, 7, 423-425.
Supple S. (2005). Getting our house in order. The Psychologist, 18, 7, 419-420.
Zabłocki K. J. (1998). Wprowadzenie do rewalidacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
W cyklu 2022/23_L:
Rekomendowane artykuły dla zainteresowanych znajdą się na Platformie Moodle |
W cyklu 2023/24_L:
Rekomendowane artykuły dla zainteresowanych znajdą się na Platformie Moodle Literatura dodatkowa |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: