WM: Psychologia międzykulturowa WF-PS-N-PMK
Przedmiot wprowadza w zagadnienia kultury jako fundamentalnej zmiennej w rozumieniu przebiegu procesów psychicznych człowieka. Celem przedmiotu jest ukazanie roli uniwersalizmu versus lokalności określonych zjawisk psychologicznych, obejmujących takie zjawiska jak dobrostan, osobowość, religia czy dobór płciowy.
Poruszane podczas zajęć treści umożliwiają pełniejsze rozumienie kultury i jej wpływu na zachowanie człowieka. Wykład wspomaga rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, podkreśla wartość szanowania kulturowej różnorodności, jak również poszukiwania międzykulturowych podobieństw. W wyniku realizacji w/w zagadnień student nabywa wrażliwości kulturowej, kształtuje postawę tolerancji wobec różnorodności kulturowej i rozumie ograniczenia kulturowe zjawisk psychologicznych (zwłaszcza funkcjonowania społecznego jednostki).
E-Learning
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi zdefiniować kultury i określić związki między kulturą a zachowaniem człowieka;
Student wykazuje znajomość "natury" stereotypów i uprzedzeń; potrafi określić implikacje praktyczne ukierunkowane na wspomaganie dobrostanu psychicznego człowieka oraz przezwyciężanie dyskryminacji.
Student wykazuje wrażliwość na różnorodność kulturową i wykazuje postawę tolerancji wobec osób o odmiennych tradycjach kulturowych i religijnych.
Kryteria oceniania
egzamin testowy obejmujący zagadnienia wykładów
100-90% bdb
89-80 % - db +
79-70 % - db
69-60% dst +
59-50% dst
pon. 50% - nzl
Literatura
Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: PWN, Scholar.
Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: GWP.
Literatura uzupełniająca:
Drogosz, M. (2005). (red.). Jak Polacy wygrywają, jak Polacy przegrywają. Gdańsk: GWP.
Gebauer, J., Sedikides, C., Neberich, A. (2012). Religiosity, social self-esteem and psychological adjustment: On the crosscultural
specificity of psychological benefits of religiosity. Psychological Science, 1-3.
Nisbett, R. (2009). Geografia myślenia. Sopot: Smak Słowa.
Różycka, J. (2012). Życie społeczne jako gra. Kontekst międzykulturowy. Gdańsk: Wydawnictwo UG.
Żemojtel-Piotrowska, M. (2016). Psychologiczne wyznaczniki roszczeniowości w perspektywie międzykulturowej. Warszawa:
Scholar.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: