Psychiatria kliniczna WF-PS-N-PKL
Treści merytoryczne:
Wykład:
1-2. Podstawy prawne opiniowania w postępowaniu karnym.
3-4. Podstawy prawne opiniowania w sprawach cywilnych.
5-6. Ekspertyzy psychiatryczne w sprawach małżeńskich.
7-8. Podstawy prawne opiniowania w sprawach nieletnich.
9-10. Opinia sądowo-psychiatryczna w postępowaniu procesowym.
11-12. Ocena poczytalności.
13-14.Wykonywanie środków zabezpieczających.
15.Posumowanie.
Ćwiczenia:
1-2. Konstrukcja opinii sądowo-psychiatrycznej.
3-4. Specyfika badania psychiatrycznego na zlecenie organu procesowego.
5-6. Kryteria oceny zdolności oskarżonego do udziału w postępowaniu procesowym.
7-8. Orzecznictwo sądowo-psychiatryczne w sprawach o ubezwłasnowolnienie.
9-10. Opiniowanie w sprawach, dotyczących ważności wyrażenia woli.
11-12. Ocena psychicznej zdolności do zawarcia małżeństwa.
13-14. Opiniowanie w sprawach odszkodowawczych.
15.Podsumowanie
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza : Student ma wiedzę o tym czym zajmuje się psychiatria sądowa, z uwzględnieniem orzecznictwa w sprawach karnych, cywilnych i sprawach nieletnich, zna zasady opiniowania, potrafi określić rolę biegłego, objaśnia podstawy unormowań prawnych, które mają zastosowanie w opiniowaniu dla potrzeb organu procesowego.
Umiejętności : Student potrafi odnaleźć związki pomiędzy unormowaniami prawnymi a wymogami opinii i obowiązkami biegłego w sprawach karnych, cywilnych i sprawach nieletnich, krytycznie ocenia materiał sądowo-psychiatryczny, porządkuje i klasyfikuje wiedzę psychopatologiczną i sądową i na tej podstawie wyprowadza wnioski opinii, potrafi posługiwać się praktycznie kryteriami orzeczniczymi, potrafi skonstruować plan ekspertyzy sądowej.
Kompetencje : Student postępuję zgodnie z zasadami orzeczniczymi, zachowuje ostrożność i odpowiedzialność w formułowaniu ocen sądowo-psychiatrycznych, dostrzega relacje pomiędzy wnioskami opinii a konsekwencjami procesowymi, dąży do zachowania obiektywizm w swoich ocenach, jest otwarty na pracę w zespole biegłych.
ECTS :
Udział w wykładzie – 30 godz.
Udział w ćwiczeniach – 30 godz.
Przygotowanie do wykładu - 15 godz.
Przygotowanie do ćwiczeń – 15 godz.
Konsultacje – 5 godz.
Napisanie referatu – 15 godz.
Przygotowanie do egzaminu (wykład) – 25 godz.
Przygotowanie do egzaminu (ćwiczenia) – 15 godz.
Suma godzin – 150 [150 : 30 (25) = 5]
Liczba ECTS – 5
Kryteria oceniania
Wiedza:
(2): Student nie wie czym zajmuje się psychiatria sądowa, nie zna głównych zasad opiniowania, nie zna podstawowych unormowań prawnych, które mają zastosowanie w opiniowaniu dla potrzeb organu procesowego.
(3): Student posiada ogólną wiedzę z psychiatrii sądowej ale nie potrafi ukazać jej specyfiki w poszczególnych rodzajach spraw sądowych, zna niektóre zasady opiniowania i niektóre unormowania prawne.
(4): Student ma poprawną wiedzę z psychiatrii sądowej, z uwzględnieniem orzecznictwa w różnych rodzajach spraw sądowych, zna główne zasady opiniowania, potrafi określić rolę biegłego, zna podstawy unormowań prawnych.
(5): Student doskonale opanował wiedzę z zakresu psychiatrii sądowej, z uwzględnieniem różnych rodzajów spraw sądowych, bardzo dobrze zna zasady opiniowania i zadania biegłego, szczegółowo zna unormowania prawne.
Umiejętności:
(2): Student nie potrafi samodzielnie odnaleźć zastosowania unormowań prawnych, nie zna zakresu materiału sądowo-psychiatrycznego, nie rozumie zasad opiniowania.
(3): Student nie w każdym rodzaju spraw sądowych rozumie związki pomiędzy unormowaniami prawnymi a wymogami opinii, identyfikuje zakres materiału sądowo-psychiatrycznego ale nie umie krytycznie ocenić jego wartości, ma trudności
w uzasadnieniu wyboru kryteriów orzeczniczych.
(4): Student poprawnie interpretuje związki pomiędzy unormowaniami prawnymi a wymogami opinii i obowiązkami biegłego w różnych rodzajach spraw sądowych, zna zakres materiału sądowo-psychiatrycznego i krytycznie ocenia jego wartość, potrafi uzasadnić kryteria orzecznicze.
(5): Student doskonale zna związki pomiędzy unormowaniami prawnymi a wymogami opinii i obowiązkami biegłego w różnych rodzajach spraw sądowych, krytycznie ocenia materiał sądowo-psychiatryczny, umie porządkować i klasyfikować wiedzę psychopatologiczną i sądową, zna zasady wnioskowania orzeczniczego i reguły konstrukcji ekspertyzy sądowej.
Kompetencje:
Oceniany jest stopień akceptacji zasad opiniowania, roli biegłego oraz otwartości na współpracę z innymi biegłymi.
Literatura
Gierowski J. K., Szymusik A. (red.): Postępowanie karne i cywilne wobec osób zaburzonych psychicznie. Collegium Medicum, Kraków, 1996.
Gierowski J. K., Paprzycki K. K.: Niepoczytalność i psychiatryczne środki zabezpieczające. Zagadnienia prawno-materialne, procesowe, psychiatryczne i psychologiczne. Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa, 2013.
Habzda-Siwek E.: Diagnoza stanu psychicznego sprawcy a rozstrzygnięcia w procesie karnym. Zakamycze, Kraków, 2002.
Hajdukiewicz D.: Podstawy prawne opiniowania sądowo-psychiatrycznego
w postępowaniu karnym, w sprawach o wykroczenia oraz sprawach nieletnich. IPiN, Warszawa, 2007.
Hajdukiewicz D.: Opiniowanie sądowo-psychiatryczne w sprawach cywilnych. IPiN, Warszawa, 2008.
Hajdukiewicz D.: Zagadnienia psychiatrii sądowej. Część I. Podstawy prawne i medyczne. IPiN, Warszawa, 2016.
Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. UWM „Vesalius”- IPiN, Kraków - Warszawa 1997.
Lew-Starowicz Z.: Seksuologia sądowa. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2000.
Majchrzyk Z.: Nieletni, młodociani i dorośli sprawcy zabójstw. IPiN, Warszawa, 2001.
Majchrzyk Z.: Zabójczynie i zabójcy. Wydawnictwo UKSW, Warszawa, 2008.
Materiały dydaktyczne zostały umieszczone na platformie Moodle
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Ogólna wiedza z zakresu biologicznych, psychologicznych i społecznych uwarunkowań zachowań człowieka. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: