Konwersatorium: Percepcja Ja w relacjach interpersonalnych WF-PS-N-PJRI
Tematy:
Społeczne źródła samowiedzy
Podstawowe motywy i zniekształcenia samowiedzy
Wspólnotowość i sprawczość- podstawowe wymiary percepcji społecznej
Wspólnotowość i sprawczość w spostrzeganiu innych
Wspólnotowość i sprawczość w spostrzeganiu własnej osoby
Orientacje społeczne Ja a spostrzeganie własnej osoby w relacjach interpersonalnych
Co wiedzą o nas inni? iluzja transparentności
Pożądana transparentność – różnice indywidualne
Czy wiemy co inni o nas myślą? Zjawisko metapercepcji
Aktualna i pożądana metapercepcja w różnych rolach społecznych: czy chcemy być idealizowani?
Metapercepcja osób o różnej samoocenie
Znaczenie akceptacji i odrzucenia dla spostrzegania własnej osoby – socjometryczna koncepcja samooceny M. Learego
Style przywiązania a spostrzeganie Ja w relacjach interpersonalnych
Spostrzeganie własnej osoby przez pryzmat płci biologicznej i kulturowej
Funkcjonowanie społeczne osób o różnej samoocenie
W cyklu 2021/22_L:
Tematy: |
W cyklu 2022/23_L:
Tematy: |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: obowiązkowy | W cyklu 2022/23_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2020/21_L: fakultatywny dowolnego wyboru |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza
zna podstawowe pojęcia związane z percepcją społeczną
rozumie odmienne prawidłowości związane z postrzeganiem własnej osoby oraz innych
zna podstawowe badania dotyczące metapercepcji oraz poczucia transparentności
rozumie różnice indywidualne dotyczące spostrzegania ja
zna podstawowe zniekształcenia samowiedzy
umiejętności
potrafi czytać ze zrozumieniem materiały poświęcone problematyce Ja
rozumie metodologię badań dotyczących percepcji Ja
potrafi opracować projekt badań dotyczących metapercepcji bądź transparentności
kompetencje
potrafi asertywnie dyskutować na tematy naukowe
jest otwarty na odmienne stanowiska
zachowuje dystans do własnych przekonań
ECTS
udział w konwersatorium - 30 h
przygotowanie do zajęć - 15 h
przygotowanie do egzaminu 30 h
konsultacje: 5 h
Razem: 80 h
Punkty ECTS:5
Kryteria oceniania
Metoda oceniania: test
Kryteria:
2 – nie zna podstawowych prawidłowości związanych z percepcją Ja oraz innych
3 – zna niektóre prawidłowości lecz nie zna żadnych badań
4 – zna wszystkie podstawowe prawidłowości lecz tylko cześć badań
5 – zna wszystkie podstawowe prawidłowości oraz czołowe badania je weryfikujące
Literatura
Stojanowska, E. Percepcja Ja w relacjach interpersonalnych. O metapercepcji i poczuciu transparentności. Wydawnictwo naukowe Scholar, Warszawa, 2018.
Stojanowska, E. Kiedy chcemy być idealizowani w bliskich związkach interpersonalnych? Czasopismo Psychologiczne, 19, 2013.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
zaliczony kurs z psychologii społecznej |
W cyklu 2022/23_L:
zaliczony kurs z psychologii społecznej |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: