Psychopatologia z elementami psychiatrii 2 WF-PS-N-PEP2
1. Zaburzenia organiczne.
2. Otępienie.
3. Upośledzenie umysłowe.
4. Zaburzenie psychiczne związane z używaniem substancji psychoaktywnych.
5. Uzależnienia behawioralne.
6. ADHD u dorosłych.
7. Całościowe zaburzenia rozwoju - autyzm.
8. Całościowe zaburzenia rozwoju - zespół Aspergera.
9. Zaburzenia snu.
10. Zaburzenia związane ze stresem.
11. Zaburzenia występujące pod postacią somatyczną.
12. Aspekty prawne (ustawa o ochronie zdrowia psychicznego).
13. Aspekty etyczne (kodeksy etyczne grup zawodowych pracujących z osobami z zaburzeniami psychicznymi).
14. Współpraca psychologa klinicznego i lekarza.
15. Historia opieki nad osobami z zaburzeniami psychicznymi.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Obowiązkowy poprzednik
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student potrafi wymienić i opisać główne zaburzenia psychiczne .
2. Student potrafi zdefiniować i wymieć objawy występujące w głównych zaburzeniach.
3. Student potrafi posługiwać się klasyfikacjami zaburzeń psychicznych ICD-10 i DSM-5.
4. Student potrafi wymienić przyczyny powstawania zaburzeń psychicznych, opisuje interakcje czynników ryzyka, definiuje pojęcia wieloczynnikowej etiologii i patogenezy.
5. Student potrafi opisać rozpowszechnienie, przebieg i rokowanie w głównych zaburzaniach psychicznych.
6. Student potrafi wymienić podstawowe formy oddziaływań psychologicznych skutecznych w leczeniu zaburzeń psychicznych.
7. Student potrafi wymienić i opisać podstawowe narzędzia oceny stanu psychicznego i zaburzeń psychicznych, wywiady strukturalne i półstrukturalne, kwestionariusze, skale objawowe.
Kryteria oceniania
1) efekt kształcenia nr 1. pn potrafi wymienić i opisać główne zaburzenia psychiczne występujące u dorosłych;
- na ocenę 2 (nast.): nie potrafi wymienić głównych grup zaburzeń psychicznych dorosłych;
- na ocenę 3 (dst.): potrafi wymienić główne grupy zaburzeń, nie potrafi wymienić typów zaburzeń występujących w obrębie
głównych grup (np. rodzaje zaburzeń lękowych, ogólnikowo opisuje poszczególne zaburzenia psychiczne);
- na ocenę 4 (db.): potrafi wymienić poszczególne zaburzenia psychiczne w obrębie głównych grup oraz nieznacznie myli
się w opisie;
- na ocenę 5 (bdb.): sprawnie opisuje poszczególne zaburzenia psychiczne.
2) efekt kształcenia nr 2 pn. student potrafi zdefiniować i wymieć objawy występujące w głównych zaburzeniach
psychicznych dorosłych;
- na ocenę 2 (nast.): student nie potrafi zdefiniować i wymienić objawów występujących w głównych grupach zaburzeń;
- na ocenę 3 (dost.): student potrafi wymienić niektóre objawy, ale nie potrafi ich zdefiniować;
- na ocenę 4 (db.): student wymienia i definiuje większość objawów z drobnymi błędami;
- na ocenę 5 (bdb.): student wymienia i definiuje objawy zaburzeń.
3) efekt kształcenia nr 3 pn Student potrafi posługiwać się klasyfikacjami zaburzeń psychicznych dorosłych ICD-10 i DSM-5.
- na ocenę 2 (nast.): student nie potrafi posługiwać się klasyfikacjami ICD-10 i DSM-5.
- na ocenę 3 (dost.): student podaje definicje i ogólny opis klasyfikacji ICD-10 i DSM-5,
- na ocenę 4 (db.): student posługuje się klasyfikacją, umie nazwać poszczególne objawy, ale popełnia błędy dotyczące
wstępnej diagnozy zaburzenia.
- na ocenę 5 (bdb.): student swobodnie posługuje się klasyfikacją, umie odszukać opisy obserwowanych objawów i dokonać
wstępnej diagnozy zaburzeń.
4) efekt kształcenia nr 4 Student potrafi wymienić przyczyny powstawania zaburzeń psychicznych u osób dorosłych, opisuje
interakcje czynników ryzyka, definiuje pojęcia wieloczynnikowej etiologii i patogenezy.
- na ocenę 2 (nast.): Student nie potrafi opisać głównych czynników ryzyka zaburzeń psychicznych;
- na ocenę 3 (dost.): Student potrafi wymienić i opisać główne czynnika ryzyka, nie potrafi opisać ich interakcji;
- na ocenę 4 (db.): Student potrafi opisać czynniki ryzyka, ich interakcję, popełnia drobne błędy w opisie;
- na ocenę 5 (bdb.): Student potrafi opisać czynniki ryzyka, ich interakcję, definiuje takie pojęcia jak epigenetyka, odporność,
podatność. Umie podać przykłady w odniesieniu do zaburzeń psychicznych dorosłych.
5) efekt kształcenia nr 5 Student potrafi opisać rozpowszechnienie, przebieg i rokowanie w głównych zaburzaniach
psychicznych dorosłych;
- na ocenę 2 (nast.): Student nie potrafi opisać rozpowszechnienia i przebiegu omawianych zaburzeń psychicznych
dorosłych;
- na ocenę 3 (dost.): Student potrafi opisać przebieg, nie potrafi opisać rozpowszechnienia (lub odwrotnie) omawianych
zaburzeń psychicznych;
- na ocenę 4 (db.): Student potrafi opisać przebieg i rozpowszechnienie zaburzeń psychicznych z drobnymi błędami;
- na ocenę 5 (bdb.): Student sprawnie opisuje przebieg i rozpowszechnienie omawianych zaburzeń psychicznych dorosłych;
6) efekt kształcenia nr 6 Student potrafi wymienić podstawowe formy oddziaływań psychologicznych skutecznych w leczeniu
zaburzeń psychicznych dorosłych.
- na ocenę 2 (nast.): Student nie potrafi wymienić podstawowych form oddziaływań psychologicznych w zaburzeniach
psychicznych;
- na ocenę 3 (dost.): Student potrafi wymienić podstawowe formy oddziaływań psychologicznych w zaburzeniach
psychicznych dorosłych, ale nie potrafi wybrać odpowiedniej metody dla określonego zaburzenia;
- na ocenę 4 (db.): Student potrafi wymienić podstawowe formy oddziaływań psychologicznych w zaburzeniach
psychicznych dorosłych, potrafi wybrać odpowiednią metodę dla określonego zaburzenia, ale robi drobne błędy w opisie jej
zastosowania;
- na ocenę 5 (bdb.): Student potrafi wymienić podstawowe formy oddziaływań psychologicznych w zaburzeniach
psychicznych dorosłych, potrafi wybrać i opisać odpowiednią metodę dla określonego zaburzenia,
7) efekt kształcenia nr 7 pn student potrafi wymienić i opisać podstawowe narzędzia oceny stanu psychicznego i zaburzeń
psychicznych, wywiady strukturalne i półstrukturalne, kwestionariusze, skale objawowe.
- na ocenę 2 (nast.): student nie potrafi wymienić i opisać podstawowych narzędzi oceny stanu psychicznego i zaburzeń ;
- na ocenę 3 (dost.): student potrafi wymienić i opisać podstawowe narzędzia oceny stanu psychicznego i zaburzeń
psychicznych;
- na ocenę 4 (db.): student potrafi wymienić i opisać podstawowe narzędzia oceny stanu psychicznego i zaburzeń
psychicznych, potrafi dobrać właściwe narzędzia do oceny odpowiednich zaburzeń psychicznych, popełnia niewielkie błędy
w doborze narzędzi;
-na ocenę 5(bdb.): student potrafi wymienić i opisać podstawowe narzędzia oceny stanu psychicznego i zaburzeń
psychicznych, potrafi dobrać właściwe narzędzia do oceny odpowiednich zaburzeń psychicznych;
Literatura
Literatura podstawowa:
1. S. Pużyński, J. Rybakowski, J Wciórka - Psychiatria t. 1 i t.2, Wrocław, 2012.
2. L. Cierpiałkowska - Psychopatologia, Warszawa, 2012.
3. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne, Kraków-
Warszawa, 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: