Przemoc domowa WF-PS-N-PDM
Tematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia:
1. Przemoc w dyskursie publicznym i perspektywie historycznej. Przemoc w statystykach.
2. System pomocowy w obszarze zdrowia psychicznego w Polsce.
3. Przemoc domowa. Definicja, specyfika, postawy społeczne. Kampanie społeczne dotyczące zjawiska przemocy w rodzinie.
4. Przemoc w perspektywie prawa.
5. Przemoc domowa jako cykl. Destrukcyjne mechanizmy przemocy.
6. Charakterystyka osób doświadczających przemocy.
7. Strategie radzenia sobie z przemocą domową. Współuzależnienie.
8.Charakterystyka osób stosujących przemoc. Przemoc stosowana przez kobiety i mężczyzn. Przemoc wobec dzieci.
9. Ochrona prawna osób doświadczających przemocy domowej.
10. Programy: DULUTH, RODZINA. Procedura „Niebieskie Karty”.
11. Oddziaływania terapeutyczne wobec osób stosujących przemoc.
12. Oddziaływania terapeutyczne wobec osób doświadczających przemocy.
13. Przemoc a uzależnienie. Mechanizmy funkcjonujące w systemach rodzin z problemem przemocy.
14. Procedura zobowiązania do leczenia odwykowego.
15. Prewencja przemocy domowej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoba uczestnicząca w zajęciach:
- zna i rozumie, jakie jest znaczenie stresu, kryzysów, konfliktów w życiu człowieka oraz posiada wiedzę na temat zapobiegania i przeciwdziałania tym zjawiskom (W13),
- zna i rozumie w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia diagnozy oraz interwencji psychologiczne (W16),
- potrafi dobrać techniki i sposoby pomocy psychologicznej odpowiednie dla danych form dysfunkcjonalnych (U07),
- potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych form uzależnienia oraz udzielić odpowiedniej pomocy psychologicznej (U11),
- jest gotowa do otwartości i wchodzenia w relacje z innymi osobami (K01).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne w ramach przedmiotu obejmują:
- metodę analizy przypadków,
- pracę z tekstem,
- dyskusję,
- pracę zespołową,
- inscenizację.
Zasady oceniania:
- aktywność studenta, praca na zajęciach, zadania dodatkowe (20%),
- kolokwium (80%).
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się:
- test jednokrotnego wyboru,
- wykonywanie zadań praktycznych,
- ocenianie ciągłe.
Wymagana jest obecność na zajęciach (maksymalnie dwie nieobecności nieusprawiedliwione).
(5): Student opanował szeroki zakres wiedzy nt przemocy domowej, potrafi wskazać jej rodzaje i charakterystykę. Potrafi zinterpretować obserwowalne wskaźniki mogące świadczyć o występowaniu zjawiska przemocy, podjąć działania z uwzględnieniem włączenia innych instytucji. Opisuje skutki przemocy domowej. Potrafi zaplanować dalsze działania w zakresie pomocy psychologicznej oraz dostrzega możliwe pułapki i zagrożenia związane z podejmowanymi działaniami. Student osiągnął wszystkie założone efekty kształcenia.
(4): Student opanował szeroki zakres wiedzy nt przemocy domowej, potrafi wskazać jej rodzaje i charakterystykę. Potrafi zinterpretować obserwowalne wskaźniki mogące świadczyć o występowaniu zjawiska przemocy, podjąć działania z uwzględnieniem włączenia innych instytucji. Opisuje skutki przemocy domowej. Potrafi zaplanować dalsze działania w zakresie pomocy psychologicznej jednak nie dostrzega możliwych pułapek i zagrożeń związanych z podejmowanymi działaniami. Student nie osiągnął wszystkich założonych efektów kształcenia.
(3): Student opanował wiedzę nt przemocy domowej, potrafi wskazać jej rodzaje i charakterystykę. Ma trudności z interpretacją obserwowalnych wskaźników mogących świadczyć o występowaniu zjawiska przemocy oraz opisem skutków przemocy domowej. Nie potrafi zaplanować dalszych działań w zakresie pomocy psychologicznej, nie dostrzega możliwych pułapek i zagrożeń związanych z podejmowanymi działaniami. Student nie osiągnął wszystkich założonych efektów kształcenia.
Literatura
Gliszczyński, A. (2018). Zjawisko przemocy w rodzinie: studium prawno-kryminologiczne. Oficyna Wydawnicza "Impuls".
Mazur, J. (2002). Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość. Warszawa.
Mellibruda, J. (2009). Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie. Warszawa.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz.U. 2011 nr 209 poz. 1245).
Uchwała Nr 76 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2014 r. w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2016-2020 (M.P. 2014 poz. 445).
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz.U. 1997 nr 88 poz. 553).
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (Dz.U. 1997 nr 89 poz. 555).
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. 2005 nr 180 poz. 1493).
Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. 1982 nr 35 poz. 230).
Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz.U. 2007 nr 192 poz. 1378).
W cyklu 2023/24_L:
|
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: