Seminarium przedmiotowe z psychologii zdrowia i niepełnosprawności 2 WF-PS-N-ORZN2
Knowledge:
W01 Knows what psychology is about, in
what is different from other sciences, what are its disciplines, what is different about them?
detailed
W03 is able to analyse in detail and interpret in various ways
mental processes (cognitive, emotional, etc.) different
theoretical perspectives
W06 has knowledge of modern research methodology based on advanced statistics and current psychometrics
W09 Knows the meaning of learning and upbringing processes and mechanisms
W14 Knows how to analyze and interpret the role of favourable factors
health behaviour, addiction, addiction, prevention of potential
developmental disorders and pathologies in mental processes
W18 Basic dimensions used to describe individual differences
Skills:
U01 Create opinions and judgements about the value of different approaches
and psychological interpretations of human behaviour
U03 Can use and select different psychological methods and tests to diagnose human behaviour, individual differences and personality and has the ability to perform a practical analysis of the statistical package SPSS
U05 Can handle various diagnostic tools
assessing the level of individual development and differences
between individuals, as well as testing tools for completed
social functions, job selection and tools
used in human resources management
U06 Ability to use appropriate methods of statistical analysis for
the interpretation of empirical data and the value of the testing techniques used
U08 Can construct and assess psychometric evaluation on his own
psychological research tools
U12 Can plan and carry out psychoprophylactic and psycho-educational effects
Competences:
K02 is able to organize and plan its own research aimed at solving specific tasks and life problems
K03 Can individually complement knowledge and skills depending on emerging needs and changes
K04 Is able to organise training courses on problems
Psychological and psychological analysis of health, pathology, stress, etc.
ECTS
participation in classes = 15 hours.
Performing tests and writing a report = 15 hours.
total hours = 30
ECTS number: 30 / 30 = 1
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W01 Posiada wiedzę na temat tego, czym zajmuje się psychologia, w
czym się różni od innych nauk, jakie są jej dyscypliny, czym się one
szczegółowo zajmują
W03 Jest w stanie szczegółowo analizować i interpretować różne
procesy psychiczne (poznawcze, emocjonalne, i in.) z różnych
perspektyw teoretycznych
W06 Posiada wiedzę na temat nowoczesnej metodologii badań bazującej na zaawansowanej statystyce i aktualnej psychometrii
W09 Posiada wiedzę na temat znaczenia procesów i mechanizmów uczenia się oraz wychowania
W14 Wie, jak analizować i interpretować rolę czynników sprzyjających
zachowaniom zdrowotnym, uzależnieniom, zapobieganiu potencjalnym
zaburzeniom rozwoju i patologii w zakresie procesów psychicznych
W18 Zna podstawowe wymiary stosowane do opisu różnic indywidualnych
Umiejętności:
U01 Umie tworzyć opinie i sądy na temat wartości różnych podejść
i interpretacji psychologicznych w stosunku do zachowań ludzkich
U03 Potrafi posługiwać się i dobierać różne metody i testy psychologiczne pozwalające na diagnozę zachowań człowieka, różnic indywidualnych i osobowości oraz posiada umiejętność praktycznej analizy pakietu statystycznego SPSS
U05 Potrafi posługiwać się różnymi narzędziami diagnostycznymi
oceniającymi poziom rozwoju jednostkowego oraz różnice
pomiędzy jednostkami, a także narzędziami do badania pełnionych
funkcji społecznych, doboru do wykonywanej pracy oraz narzędziami
wykorzystywanymi w zarządzaniu zasobami ludzkim
U06 Umie zastosować odpowiednie metody analizy statystycznej do
interpretacji danych empirycznych oraz ocenić wartość stosowanych technik badawczych
U08 Potrafi samodzielnie konstruować i oceniać psychometrycznie
psychologiczne narzędzia badawcze
U12 Potrafi zaplanować i przeprowadzić oddziaływania psychoprofilaktyczne i psychoedukacyjne
Kompetencje:
K02 Jest w stanie organizować i planować własne badania zmierzające do rozwiazywania konkretnych zadań i problemów życiowych
K03 Potrafi samodzielnie uzupełnić wiedzę i umiejętności w zależności od pojawiających się potrzeb i zmian
K04 Jest w stanie organizować szkolenia prezentujące problemy
psychologiczne oraz analizować zagadnienia zdrowia, patologii, stresu itp
ECTS
udział w zajęciach = 15 godz.
Przeprowadzenie badań i napisanie raportu = 15 godz.
suma godzin = 30
liczba ECTS: 30 / 30 = 1
Kryteria oceniania
Wiedza:
Student potrafi definiować, opisywać, wyjaśniać, ilustrować, prezentować i tłumaczyć zachodzące korelacje i różnice.
Umiejętności:
Student w czasie seminarium zdobywa umiejętności analizowania, opracowywania, porządkowania i klasyfikowania oraz wyprowadzania wniosków na podstawie twierdzeń.
Kompetencje:
Powinien umieć dyskutować, pracować i kierować pracą w zespole, powinien być odpowiedzialny oraz wyrażać obiektywne oceny.
Na ocenę ndst. (2) nie umie wykorzystać w teorii i praktyce przekazanej wiedzy.
Na ocenę dst. (3) częściowo wykorzystuje zdobytą wiedzę
Na ocenę db (4) poprawnie wykorzystuje i potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę i umie dyskutować
Na ocenę bdb (5) student poprawnie wykorzystuje wiedzę zdobytą w trakcie seminarium. Potrafi ją zastosować w praktyce i w teorii oraz jest zdolny do samodzielnej pracy naukowej.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest napisanie pracy kontrolnej z uwzględnieniem wszystkich elementów pracy naukowej.
Literatura
1. Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Warszawa PWN 1997.
2. Barańska Z., Podstawy metod statystycznych dla psychologów, Gdańsk 1999.
3. Aranowska E., Metodologiczne problemy zastosowań modeli statystycznych w psychologii, Warszawa 1996.
4. Bielecki J., Jurkiewicz B., Plenikowska-Ślusarz T., Ćwiczenia statystyczne - analiza korelacji i regresji, analiza szeregów czasowych, Gdańsk 1993.
5. Brzeziński J., Stachowski R., Zastosowanie analizy wariacji w eksperymentalnych badaniach psychologicznych, Warszawa 1984.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: