Seminarium przedmiotowe z psychologii zdrowia i niepełnosprawności 1 WF-PS-N-ORZN1
Zagadnienia szczegółowe i ich cele.
1. Pojęcie badań naukowych i poznania naukowego
2. Dobór tematu pracy magisterskiej
3. Teoretyczne podstawy badań
4. Opracowanie programu badań
5. Zmienne i wskaźniki
6. Sformułowanie problemu badań i hipotez
7. Model badanych zjawisk.
8. Metody techniki i narzędzia badań
9. Badana populacja i dobór próby
10. Przeprowadzenie badań oraz opracowanie ich wyników
11. Sformułowanie wniosków i weryfikacja hipotez
12. Napisanie pracy z uwzględnieniem ww. zagadnień.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W01 Posiada wiedzę na temat tego, czym zajmuje się psychologia, w
czym się różni od innych nauk, jakie są jej dyscypliny, czym się one
szczegółowo zajmują
W03 Jest w stanie szczegółowo analizować i interpretować różne
procesy psychiczne (poznawcze, emocjonalne, i in.) z różnych
perspektyw teoretycznych
W06 Posiada wiedzę na temat nowoczesnej metodologii badań bazującej na zaawansowanej statystyce i aktualnej psychometrii
W09 Posiada wiedzę na temat znaczenia procesów i mechanizmów uczenia się oraz wychowania
W14 Wie, jak analizować i interpretować rolę czynników sprzyjających
zachowaniom zdrowotnym, uzależnieniom, zapobieganiu potencjalnym
zaburzeniom rozwoju i patologii w zakresie procesów psychicznych
W18 Zna podstawowe wymiary stosowane do opisu różnic indywidualnych
Umiejętności:
U01 Umie tworzyć opinie i sądy na temat wartości różnych podejść
i interpretacji psychologicznych w stosunku do zachowań ludzkich
U03 Potrafi posługiwać się i dobierać różne metody i testy psychologiczne pozwalające na diagnozę zachowań człowieka, różnic indywidualnych i osobowości oraz posiada umiejętność praktycznej analizy pakietu statystycznego SPSS
U05 Potrafi posługiwać się różnymi narzędziami diagnostycznymi
oceniającymi poziom rozwoju jednostkowego oraz różnice
pomiędzy jednostkami, a także narzędziami do badania pełnionych
funkcji społecznych, doboru do wykonywanej pracy oraz narzędziami
wykorzystywanymi w zarządzaniu zasobami ludzkim
U06 Umie zastosować odpowiednie metody analizy statystycznej do
interpretacji danych empirycznych oraz ocenić wartość stosowanych technik badawczych
U08 Potrafi samodzielnie konstruować i oceniać psychometrycznie
psychologiczne narzędzia badawcze
U12 Potrafi zaplanować i przeprowadzić oddziaływania psychoprofilaktyczne i psychoedukacyjne
Kompetencje:
K02 Jest w stanie organizować i planować własne badania zmierzające do rozwiazywania konkretnych zadań i problemów życiowych
K03 Potrafi samodzielnie uzupełnić wiedzę i umiejętności w zależności od pojawiających się potrzeb i zmian
K04 Jest w stanie organizować szkolenia prezentujące problemy
psychologiczne oraz analizować zagadnienia zdrowia, patologii, stresu itp
ECTS
udział w zajęciach = 15 godz.
Przeprowadzenie badań i napisanie raportu = 15 godz.
suma godzin = 30
liczba ECTS: 30 / 30 = 1
Kryteria oceniania
Wiedza:
Student potrafi definiować, opisywać, wyjaśniać, ilustrować, prezentować i tłumaczyć zachodzące korelacje i różnice.
Umiejętności:
Student w czasie seminarium zdobywa umiejętności analizowania, opracowywania, porządkowania i klasyfikowania oraz wyprowadzania wniosków na podstawie twierdzeń.
Kompetencje:
Powinien umieć dyskutować, pracować i kierować pracą w zespole, powinien być odpowiedzialny oraz wyrażać obiektywne oceny.
Na ocenę ndst. (2) nie umie wykorzystać w teorii i praktyce przekazanej wiedzy.
Na ocenę dst. (3) częściowo wykorzystuje zdobytą wiedzę
Na ocenę db (4) poprawnie wykorzystuje i potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę i umie dyskutować
Na ocenę bdb (5) student poprawnie wykorzystuje wiedzę zdobytą w trakcie seminarium. Potrafi ją zastosować w praktyce i w teorii oraz jest zdolny do samodzielnej pracy naukowej.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest napisanie pracy kontrolnej z uwzględnieniem wszystkich elementów pracy naukowej.
Literatura
1. Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Warszawa PWN 1997.
2. Barańska Z., Podstawy metod statystycznych dla psychologów, Gdańsk 1999.
3. Aranowska E., Metodologiczne problemy zastosowań modeli statystycznych w psychologii, Warszawa 1996.
4. Bielecki J., Jurkiewicz B., Plenikowska-Ślusarz T., Ćwiczenia statystyczne - analiza korelacji i regresji, analiza szeregów czasowych, Gdańsk 1993.
5. Brzeziński J., Stachowski R., Zastosowanie analizy wariacji w eksperymentalnych badaniach psychologicznych, Warszawa 1984.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: