WM: Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną WF-PS-N-NDZNI
Celem wykładów jest ukazanie i zapoznanie studentów z problemami dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Zostaną omówione problemy dzieci z niepełnosprawnością w stopniu lekkim i w stopniu głębokim. Studenci zostana zapoznani z etiologią upośledzenia umysłowego. Omówione zostaną czynniki działające w czasie życia płodowego, w czasie porodu oraz po porodzie. Przedstawiona zostanie również charakterystyka osobowości i funkcjonowanie dzieci z różnym rodzajem stopnia upośledzenia. Studenci zostaną zapoznani również z procesem rewalidacji rodzinnej i społecznej oraz głównymi problemami i potrzebami dzieci upośledzonych umysłowo.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: W01, W07, W08, W10, W12, W13, W14.
Posiada wiedzę na temat tego czym zajmuje się psychologia, w czym się różni od innych nauk, jakie są jej dyscypliny, czym się szczegółowo zajmują. Posiada wiedzę na temat znaczenia procesów i mechanizmów uczenia się oraz wychowania. Wie na czym polega odpowiedzialność psychologa i zna zasady etyki. Rozumie znaczenie stresu, kryzysów, konfliktów w życiu człowieka oraz posiada wiedzę na temat zapobiegania i przeciwdziałania tym zjawiskom. Jest w stanie analizować i interpretować rolę czynników sprzyjających zachowaniom zdrowotnym, uzależnieniom, zapobiegającym potencjalnym zaburzeniom rozwoju i patologii w zakresie procesów psychicznych. Rozumie uwarunkowania w zakresie rozwoju psychicznego u osób niepełnosprawnych z rożnymi dysfunkcjami psychicznymi.
Umiejętności: U04,U07,U10,U12.
Umie dobrać techniki i sposoby pomocy psychologicznej odpowiednie do danych form dysfunkcjonalnych. Potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych rodzajów niepełnosprawności i udzielać odpowiedniej pomocy psychologicznej. Potrafi zaplanować i przeprowadzić oddziaływania psychoprofilaktyczne i psychoedukacyjne.
Kompetencje społeczne: K01, K05, K06.
Posiada kompetencje pozwalające na otwartość i gotowość wchodzenia w relacje z innymi osobami. Potrafi samodzielnie uzupełnić wiedzę i umiejętności w zależności od pojawiających się potrzeb zmian. Posiada kompetencje w zakresie pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej.
udział w wykładzie: 30 godz.
przegotowanie referatu: 15 godz.
przygotowanie do egzaminu: 45 godz.
suma godzin: 90 : 30 = 3
liczba ECTS: 3
Zaliczenie jednej wybranej lektury z zakresu niepełnosprawności. intelektualnej.
Kryteria oceniania
Wiedza
Student po wysłuchaniu wykładów powinien umieć w sposób jasny i klarowny definiować, wyjaśniać, rozróżniać, prezentować, formułować problemy związane z wychowaniem dziecka niepełnosprawnego.
Umiejętności
Student uczestniczący w wykładach powinien nabyć umiejętności w zakresie analizy problemów związanych z wychowaniem dziecka niepełnosprawnego. Powinien nabyć umiejętność opracowywania, porządkowania, klasyfikowania i porównywania. Powinien również nabyć umiejętności wyprowadzania wniosków na podstawie twierdzeń, weryfikowania i przewidywania oraz ustalać kryteria dotyczące rozpoznawania motywów i przyczyn. Powinien również nabyć umiejętności prowadzenia i wdrażania nowych projektów.
Kompetencje
Student po wysłuchaniu wykładów powinien nabyć następujące kompetencje: ostrożność i krytycyzm w wyrażaniu opinii, nabyć umiejętności pracy w zespole oraz nim kierowania, być otwartym na nowe problemy, wykazywać odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Powinien być otwarty i kreatywny, wrażliwy na problemy drugiego człowieka oraz zdolny dyskusji i kompromisu.
Na ocenę ndst. (2) nie umie wykorzystać w teorii i praktyce przekazanej wiedzy.
Na ocenę dst. (3) częściowo wykorzystuje zdobytą wiedzę
Na ocenę db (4) poprawnie wykorzystuje i potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę i umie dyskutować
Na ocenę bdb (5) student poprawnie wykorzystuje wiedzę zdobytą w trakcie wykładów. Potrafi ją zastosować w praktyce i w teorii oraz samodzielnie jest zdolny do rozwiązywania codziennych problemów dziecka niepełnosprawnego
Egzamin na zakończenie każdego semestru. Egzaminu ze względu na pandemię będzie przeprowadzony w formie pisemnej tzn. opracowanie jednego z kilku tematów wcześniej podanych studentom.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Buchnat M., Tylewska-Nowak B., (2013), Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji, Warszawa.
2. Zawiślak A., (2011), Jakość życia osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa.
3. Trzebińska D., (2012), Język i dyskurs codzienny osób z niepełnosprawnością intelektualną, Kraków.
4. Kielin J., Klimek-Markowicz A., (2016), Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Gdańsk.
5. Puschel Siegfried M., (2009), Ku lepszej przyszłości. Zespół Downa. Poradnik dla rodziców i opiekunów, Poznań.
6. Bobińska K., Pietras T., (2012), Niepełnosprawność intelektualna - etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Wrocław.
7. Błeszyński J., (2013), Niepełnosprawność intelektualna. Mowa- język-komunikacja, Gdańsk.
8. Jakoniuk-Diallo A., Kubiak H., (2010), O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością, Warszawa.
9. Chodkowska M., (2012), Osoby z upośledzeniem umysłowym w stereotypowym postrzeganiu społecznym, Lublin.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: