WM: Dysfunkcje w rodzinie 2 WF-PS-N-NDR2
Radzenie sobie w sytuacjach trudnych
Problem odporności psychicznej
Rodzinne uwarunkowania nabywania odporności psychicznej
Poczucie osamotnienia w rodzinie
Osamotnienie małżonka, rodzica
Osamotnienie dziecka
Pracoholizm
Zakupoholizm
Zaburzenia odżywiania
Anoreksja
Bulimia
Przemoc w rodzinie
Sprawca przemocy
Osoba doświadczająca przemocy
Przemoc wobec kobiet i dzieci
Skutki przemocy
Seksualne wykorzystywanie dzieci
Prostytucja dzieci i młodzieży
Narkomania
Uzależnienia od internetu
Zamachy samobójcze dzieci i młodzieży
Nadużycia emocjonalne w rodzinie
Choroba psychiczna członka rodziny
Choroba somatyczna członka rodziny
Choroba rodzica
Choroba dziecka
Niepełnosprawność członka rodziny
Niepełnosprawność rodzica
Niepełnosprawność dziecka
Dziecko z wadami letalnymi
Hospicjum perinatalne
Poronienie
Śmierć i przeżywanie żałoby w rodzinie
Śmierć rodzica
Śmierć dziecka
Możliwości pomocy rodzinom dysfunkcyjnym
Profilaktyka dysfunkcji w rodzinie
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA Student posiada wiedzę o dysfunkcyjnych systemach rodzinnych, potrafi określić przyczyny dysfunkcji, ich przebieg i uwarunkowania, potrafi wskazać źródła kryzysów w rodzinie, zna problematykę dotyczącą agresji i przemocy w rodzinie, zna problematykę uzależnień i współuzależnień w rodzinie. Potrafi wskazać możliwości pomocy rodzinom z różnego typu dysfunkcjami.
UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi identyfikować przyczyny dysfunkcji w rodzinie, przeanalizować główne wątki treści tekstów źródłowych w obszarze poruszanych zagadnień, potrafi interpretować zjawiska społeczne odnoszące się do problematyki powstawania dysfunkcji, potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizowania konkretnych procesów i zjawisk związanych z dysfunkcjami, identyfikując ich przyczyny i przebieg, wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy proponowanych form pomocy w obszarze różnego typu dysfunkcji, potrafi zaproponować odpowiednie formy pomocy rodzinom dysfunkcyjnym.
KOMPETENCJE/POSTAWY: Student krytycznie i logicznie posługuje się zdobytą wiedzą w zakresie uwarunkowań dysfunkcji rodzinnych. Formułuje problemy i rozróżnia rozmaite podejścia i ujęcia dysfunkcji, jest świadomy potrzeby stałego uaktualniania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie pracy z rodzinami, zachowuje krytycyzm i skłonność do weryfikowania pozyskiwanych informacji, jest skłonny do podjęcia dyskusji na tematy związane z problematyką dysfunkcji w rodzinie, ich diagnozą oraz metodami pomocy rodzinie, potrafi samodzielnie dokonywać rozpoznania problemu, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
ECTS:
udział w wykładzie - 30
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 60
konsultacje - 5
przygotowanie do egzaminu - 15
SUMA GODZIN 110
LICZBA ECTS – 4
Kryteria oceniania
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących dysfunkcji w rodzinie, potrafi przeanalizować przyczyny poszczególnych dysfunkcji, potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe dotyczące przeciwdziałania dysfunkcjom.
- na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących dysfunkcji w rodzinie, potrafi wskazać przyczyny poszczególnych dysfunkcji, potrafi krytycznie omówić podejścia naukowe dotyczące przeciwdziałania dysfunkcjom.
- na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać dysfunkcje w rodzinie i wskazać na ich przyczyny, potrafi omówić podejścia naukowe dotyczące przeciwdziałania dysfunkcjom.
Literatura
Barakat M., Chylewska L. (1995). Przemoc małżeńska. W: Waligóra B. (Red.). Elementy psychologii klinicznej. T. 4. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 145—156.
Borecka-Biernat D. (2005). Percepcja postaw rodzicielskich a emocjonalno-obronne strategie radzenia sobie młodzieży w sytuacji trudnej. W: Sołtysiak T. (Red.). Zagrożenia w wychowaniu i socjalizacji młodzieży oraz możliwości ich przezwyciężania. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.
Braun-Gałkowska M. (2003). Psychoprofilaktyka życia rodzinnego. W: Janicka I., Rostowska T. (Red.). Psychologia w służbie rodziny. Łódź: Uniwersytet Łódzki.
Cekiera C. (2005). Przemoc w rodzinie i w społeczeństwie a nadużywanie substancji psychotropowych oraz ich psychoprofilaktyka. W: Sołtysiak T. (Red.). Zagrożenia w wychowaniu i socjalizacji młodzieży oraz możliwości ich przezwyciężenia. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, s. 178—189.
Herman J.L. (2007). Przemoc. Uraz psychiczny i powrót do równowagi. Przekł. A. Kacmajor,M. Kacmajor. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Herzberger S.D. (2002). Przemoc domowa. Perspektywa psychologii społecznej. Tłum.E. Bielawska-Batorowicz.Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Łuszczyńska A. (2004). Czy poczucie koherencji i style radzenia sobie ze stresem sprzyjają adaptacji w sytuacji doświadczenia gwałtu i przemocy fizycznej? W: Strelau J.(Red.). Osobowość a ekstremalny stres. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Rode D. (2010). Psychologiczne uwarunkowania przemocy w rodzinie : charakterystyka sprawców. Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Zmarzlik J. (2001). Portret dziecka krzywdzonego. Niebieska Linia, 1, 12.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: