Konwersatorium z metod projekcyjnych WF-PS-N-MPK
Metody oceny: uczestnictwo w zajęciach, przeprowadzenie badania wybranymi metodami projekcyjnymi przygotowanie interpretacji wyników. Na zajęcia mogą uczęszczać osoby po II roku studiów, po zaliczeniu psychologii osobowości.
Treści programowe:
1. Podstawy psychologii projekcyjnej i główne rodzaje technik projekcyjnych
2. Test Zdań Niedokończonych Rottera jako metoda projekcyjna – analiza jakościowa cz. 1 – interpretacja w nurcie analizy transakcyjnej
3. Test Zdań Niedokończonych Rottera jako metoda projekcyjna – analiza jakościowa cz. 2 – interpretacja w nurcie psychoanalizy Lacanowskiej
4. Test Zdań Niedokończonych Rottera jako metoda projekcyjna – analiza ilościowa
5. Test Apercepcji Tematycznej H. Murraya – możliwe zastosowania i metody interpretacji cz. 1 – diagnoza potrzeb psychicznych
6. Test Apercepcji Tematycznej H. Murraya – możliwe zastosowania i metody interpretacji cz. 2 interpretacja zgodnie z ujęciem fenomenologiczno-poznawczym
7. Test Apercepcji Tematycznej H. Murraya – możliwe zastosowania i metody interpretacji cz. 3 interpretacja zgodnie z ujęciem teorii relacji z obiektem
8. Test Apercepcji Tematycznej – wersja dla dzieci
9. Metoda projekcyjna Rorschacha i systemy interpretacji cz. 1 – przegląd różnych systemów interpretacji i wprowadzenie do interpretacji zgodnie z systemem Piotrowskiego
10. Metoda projekcyjna Rorschacha i systemy interpretacji cz. 2 – ćwiczenia interpretacyjne
11. Metoda projekcyjna Rorschacha i systemy interpretacji cz. 3 – ćwiczenia interpretacyjne
12. Metoda projekcyjna Rorschacha i systemy interpretacji cz. 4 – ćwiczenia interpretacyjne
13. Test Kolorów Maxa Lüschera
14. Krytyka metod projekcyjnych
15. Sposoby wykorzystania metod projekcyjnych w badaniach naukowych
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK1 rozumie rolę metod projekcyjnych w praktyce diagnostycznej i badawczej;
EK2 posiada wiedzę dotyczącą podstaw teoretycznych metod projekcyjnych;
EK3 rozumie znaczenie zjawiska projekcji, mechanizmów na jakich ona bazuje i zna rodzaje projekcji
EK4 rozumie odpowiedzialność związaną z postępowaniem diagnostycznym z wykorzystaniem metod projekcyjnych; akceptuje prawo osób badanych do odmowy udziału w badaniu, a także do uzyskania informacji zwrotnych;
EK5 zna podstawowe metody projekcyjne (w tym Test Apercepcji Tematycznej Murraya, Test Zdań Niedokończonych Rottera, Test Rorschacha) i ich podstawy teoretyczne; wie, jakie mogą być korzyści z ich zastosowania, jest świadomy ich ograniczeń; zdaje sobie sprawę z ograniczonej wiarygodności wniosków wyprowadzonych wyłącznie na podstawie diagnozy z zastosowaniem metod projekcyjnych i konieczności uzupełnienia diagnozy;
Umiejętności:
EK6 Posiada umiejętność doboru do celów diagnozy odpowiednich metod projekcyjnych;
EK7 potrafi posługiwać się różnymi technikami projekcyjnymi i wykorzystywać je do celów badawczych i diagnostycznych; w szczególności potrafi samodzielnie przeprowadzić badania przy zastosowaniu wybranych metod projekcyjnych (w tym Testu Apercepcji Tematycznej, Testu Rorschacha, Testu Zdań Niedokończonych Rottera);
EK8 Potrafi przeprowadzić analizę danych zebranych przy wykorzystaniu technik i metod projekcyjnych, z odwołaniem do wybranych pojęć teoretycznych;
EK9 Potrafi komentować uzyskane wyniki i omawiać je podczas dyskusji w grupie
Kompetencje:
EK10 Jest gotowy do stworzenia relacji, która da osobie badanej poczucie bezpieczeństwa i akceptacji, pozwalające jej na otwarcie się w kontakcie;
EK11 zdaje sobie sprawę ze złożoności metod projekcyjnych i roli doświadczenia diagnostycznego w trafności interpretacji, w związku z tym dąży do pogłębiania swoich umiejętności w zakresie wybranych metod, m.in. poprzez konsultacje z doświadczonymi diagnostami
EK12 potrafi przedstawić informacje zwrotne w sposób zrozumiały dla osoby niemającej wykształcenia psychologicznego; jest gotowy do wysłuchania wszelkich komentarzy i uwag krytycznych osób badanych, a także do udzielenia dodatkowych wyjaśnień;
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w konwersatorium: 30 godz.
przygotowanie do zajęć (indywidualna lektura): 15 godz.
przygotowanie do zajęć w formie przeprowadzenia badania metodami projekcyjnymi: 5 godz.
przygotowanie studium przypadku (interpretacji wyników badania dwiema metodami projekcyjnymi): 10 godz.
suma godzin: 60 [60/30(25)=2]
liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Kryteria zaliczenia:
- obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze; kolejne nieobecności muszą być usprawiedliwione i zaliczone po uzgodnieniu zasad z prowadzącym)
- przygotowanie do zajęć - zapoznanie się z tekstami dotyczącymi zagadnień i metod, które będą omawiane na zajęciach; ćwiczenie umiejętności diagnostycznych przy zastosowaniu omawianych metod;
- przeprowadzenie badania dwiema wybranymi metodami projekcyjnymi;
- napisanie raportu z badania, zawierającego interpretację wyników z uwzględnieniem dostępnych danych biograficznych;
Kryteria oceny:
Wiedza (EK1-4)
Student przygotowuje się do zajęć poprzez lekturę tekstów obowiązkowych oraz aktywnie bierze udział w ich omówieniu na zajęciach.
ndst - student nie jest przygotowany do zajęć, nie ma wiedzy zdobytej na podstawie indywidualnej lektury i nie bierze udziału we wspólnej dyskusji
dst - student sporadycznie czyta teksty i rzadko bywa przygotowany do zajęć; bardzo rzadko zabiera głos w dyskusji;
db - student przygotowuje się do zajęć, zna podstawową literaturę i aktywnie uczestniczy w dyskusji podczas zajęć;
bdb - student bardzo dobrze zna literaturę podstawową, a także wybrane pozycje z literatury uzupełniającej; wnosi twórczy wkład do dyskusji podczas zajęć;
Umiejętności i Kompetencje (EK5-12)
Student wykonuje badanie dwiema metodami projekcyjnymi, wybranymi spośród omawianych na zajęciach metod badawczych.
Analizuje uzyskany materiał projekcyjny, przygotowuje raport z badań i (opcjonalnie) przedstawia uzyskane wyniki podczas zajęć. Student po weryfikacji trafności interpretacji przekazuje osobie badanej informacje zwrotne.
ndst - student nie wykonuje badań projekcyjnych i nie przygotowuje raportu badawczego lub też przeprowadza badanie z istotnymi naruszeniami procedury badawczej albo przygotowuje raport z licznymi błędami w interpretacji
dst - student przeprowadza badania przy zastosowaniu jednej metody projekcyjnej; jego interpretacja jest trafna, ale niepełna, nie ma charakteru całościowego;
db - student przeprowadza badania przy zastosowaniu dwóch metod projekcyjnych; jego interpretacja jest poprawna, ale niepełna;
bdb - student przeprowadza badania przy zastosowaniu dwóch metod projekcyjnych; potrafi w pełni wykorzystać w interpretacji zgromadzony materiał narracyjny; jego interpretacja jest trafna, pogłębiona i ma charakter całościowy.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Czerederecka, A. (2006). Test Rorschacha w psychologicznej ekspertyzie sądowej. Kraków: Wyd. Instytutu Ekspertyz Sądowy
2. Jaworowska, A., Matczak, A. (2008). Test Niedokończonych Zdań Rottera RISB. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
3. Murray, H.A. (1997). Test Apercepcji Tematycznej. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
4. Stasiakiewicz, M. (1989) (red.). Wybrane zagadnienia testów projekcyjnych. Warszawa: PTP. Biblioteka psychologa praktyka, tom III.
5. Stasiakiewicz, M. (2004). Test Rorschacha. Warszawa: WN Scholar
6. Stemplewska-Żakowicz, K. (red.) (1998). Nowe spojrzenia na Test Niedokończonych Zdań J.B. Rottera. Interpretacja jakościowa. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
7. Stemplewska-Żakowicz, K. (2004). O rzeczach widywanych na obrazkach i opowiadanych o nich historiach. TAT jako metoda badawcza i diagnostyczna. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
Literatura pomocnicza:
1.Bielecki, J. (1995). Wprowadzenie do badania testem kolorów Luschera. Oraz: Próba oceny elementów trafności diagnostycznej testu Luschera. W: Studia z Psychologii pod red. S.Sieka i A.Grochowskiej, Warszawa: ATK, tom V, s.10- 57 oraz 58-70.
2. Grzywak- Kaczyńska, M. (1967). Podręcznik do metody Rorschacha. Warszawa: PZWL.
3.Kościuch, J. (1990). Projekcyjne metody badania osobowości. Test Rysunkowy Wartegga. Warszawa: ATK.
4. Lilienfeld, S.D., Wood, J.M., Garb, H.N. (2002). Status naukowy technik projekcyjnych. Kraków:Wyd. UJ.
5.Mussen, P.H. (1970) (red.). Podręcznik metod badania rozwoju dziecka. Warszawa: PWN, (rozdział: Techniki projekcyjne, s. 48-89)
6. Piotrowski, Z.A. (1991).Perceptanaliza. Warszawa: PTHP.
7. Poznaniak, W. (1969). O eksperymentalnej walidacji metody Rorschacha. Przegląd Psychologiczny, 17, 131-141.
8.Rembowski, J. (1986). Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN.
9.Sęk, H. (1984). Metody projekcyjne. Tradycja i współczesność. Poznań: UAM.
10.Stasiakiewicz, M. (1994). Podmiotowe i sytuacyjne wyznaczniki badania testem Rorschacha. Poznań: WN UAM.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: