Konwersatorium z metod narracyjnych WF-PS-N-MN
1. Miejsce metod narracyjnych w różnych subdyscyplinach psychologii; możliwe zastosowania praktyczne
2. Nurty teoretyczne stanowiące podstawę metod narracyjnych
3. Wywiad narracyjny według f. Schutze.
4. Teoria wartościowania Huberta J.M. Hermansa; Metoda Konfrontacji z Sobą jako metoda badawcza, diagnostyczna i terapeutyczna
5. Metody biograficzne Dana P. McAdamsa
6. Fenomenologiczna Analiza Interpretacyjna w jakościowych badaniach psychologicznych
7. Analiza treści jako metoda jakościowa i ilościowa
8. Analiza pól semantycznych i inne metody lingwistyczne
9. Poznawcza perspektywa w analizie narracji; schemat narracyjny w ujęciu Trzebińskiego; narracje defensywne i proaktywne
10. Na tropie narracji kulturowych - jak kultura kształtuje indywidualne opowieści?
11. Konstrukcjonistyczna perspektywa w analizie narracji
12. Terapia narracyjna i narracyjne formy wspierania rozwoju
13. Metody narracyjne w psychologii polityki i biznesu
14 i 15. Prezentacja wyników badań uzyskanych przez studentów
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK1 rozumie wagę podejścia narracyjnego w psychologii i jego specyfikę na tle innych podejść w psychologii;
EK2 ma wiedzę dotyczącą podstaw teoretycznych podejścia narracyjnego w psychologii;
EK3 ma wiedzę dotyczącą dorobku badawczego psychologii narracyjnej;
EK4 zna podstawowe metody wykorzystywane w procesie badań narracyjnych i w procesie analizy danych narracyjnych
Umiejętności:
EK5 potrafi znaleźć zastosowanie dla metod narracyjnych w różnych projektach badawczych;
EK6 potrafi posługiwać się różnymi technikami narracyjnymi i wykorzystywać je do celów badawczych i diagnostycznych; w szczególności potrafi samodzielnie przeprowadzić badania przy zastosowaniu wybranych metod narracyjnych;
EK7 Potrafi przeprowadzić analizę jakościową narracji odwołując się do wybranych pojęć teoretycznych i podejść metodologicznych;
EK8 Potrafi przeprowadzić analizę ilościową narracji przy zastosowaniu analiz statystycznych.
EK9 Potrafi w formie prezentacji multimedialnej przedstawić wyniki uzyskanych badań
EK10 Potrafi komentować uzyskane wyniki i omawiać je podczas dyskusji w grupie
Kompetencje:
EK11 Potrafi przyjąć postawę otwartości wobec świata znaczeń innych ludzi; zdaje sobie sprawę z roli otwartości na dialog i umiejętności kompetentnego słuchania w procesie diagnozy i procesie badawczym przy zastosowaniu metod narracyjnych
EK12 Potrafi opracować schemat badań z wykorzystaniem narracji spisywanych i/lub opowiadanych, służący rozpoznaniu i rozwiązaniu określonego problemu życiowego
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w konwersatorium: 30 godz.
przygotowanie do zajęć (indywidualna lektura): 10 godz.
przygotowanie do zajęć w formie ćwiczeń narracyjnych: 5 godz.
przygotowanie i przeprowadzenie projektu badawczego: 15 godz.
przygotowanie raportu i prezentacji wyników badań: 5 godz.
suma godzin: 60 [60/30(25)=2]
liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Kryteria zaliczenia:
• obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze; kolejne nieobecności muszą być usprawiedliwione i zaliczone po uzgodnieniu zasad z prowadzącym);
• przygotowanie do zajęć – zapoznanie się z tekstami dotyczącymi zagadnień i metod, które będą omawiane na zajęciach; ćwiczenie umiejętności diagnostycznych przy zastosowaniu omawianych metod
• przygotowanie i przeprowadzenie projektu badawczego – w parach/indywidualnie studenci będą realizować wspólny dla grupy temat, przeprowadzać badania za pomocą wskazanej metody narracyjnej (każdy uczestnik grupy będzie miał za zadanie zbadanie co najmniej jednej osoby)
• napisanie raportu z badań i przedstawienie krótkiej prezentacji podczas zajęć; najlepsze raporty i prezentacje mogą stanowić podstawę publikacji i/lub referatu na konferencji
Kryteria oceny:
Wiedza (EK1-4)
Student przygotowuje się do zajęć poprzez lekturę tekstów obowiązkowych oraz aktywnie bierze udział w ich omówieniu na zajęciach.
ndst - student nie jest przygotowany do zajęć, nie ma wiedzy zdobytej na podstawie indywidualnej lektury i nie bierze udziału we wspólnej dyskusji
dst - student sporadycznie czyta teksty i rzadko bywa przygotowany do zajęć; bardzo rzadko zabiera głos w dyskusji;
db - student przygotowuje się do zajęć, zna podstawową literaturę i aktywnie uczestniczy w dyskusji podczas zajęć;
bdb - student bardzo dobrze zna literaturę podstawową, a także wybrane pozycje z literatury uzupełniającej; wnosi twórczy wkład do dyskusji podczas zajęć;
Umiejętności i Kompetencje (EK5-12)
Student wykonuje na bieżąco zadania narracyjne przy wykorzystaniu omawianych na zajęciach metod badawczych.
Student bierze udział w 2-osobowym zespole badawczym, realizującym projekt badawczy przy wykorzystaniu metod narracyjnych. Wspólnie z innymi studentami z zespołu przeprowadza badania, analizuje uzyskany materiał narracyjny, przygotowuje raport z badań i przedstawia uzyskane wyniki podczas zajęć podsumowujących semestr.
ndst - student nie wykonuje zadań narracyjnych i nie realizuje projektu badawczego
dst - Student przeprowadza badania przy zastosowaniu omawianych metod narracyjnych - wykonuje jedno zadanie narracyjne; bierze udział w projekcie badawczym jako przeprowadzający badania
db - student przeprowadza badania przy zastosowaniu omawianych metod narracyjnych - wykonuje dwa zadania narracyjne; bierze aktywny udział w projekcie badawczym jako przeprowadzający badanie i współautor raportu z badań i prezentacji;
bdb - student przeprowadza badania przy zastosowaniu omawianych metod narracyjnych - wykonuje trzy zadania narracyjne; bierze aktywny i twórczy udział w projekcie badawczym jako pomysłodawca, przeprowadzający badanie, współautor raportu z badań i prezentacji.
Literatura
1. Chmielnicka-Kuter, E., Oleś, P.K., Puchalska-Wasyl, M. (2009). Metoda Konfrontacji z Sobą - 2000. Aneks do podręcznika. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
2. Creswell, W.J. (2013) Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. (Joanna Gilewicz: tłum.) Kraków: Wyd. UJ.
3. Hermans, H.J.M., Hermans-Jansen, E. (2000). Autonarracje. Tworzenie znaczeń w psychoterapii. (Piotr K. Oleś: tłum.) Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
4. Janusz, B., Gdowska, K., de Barbaro, B. (red.), Narracja. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
5. Oleś, P. (1992). Metoda Konfrontacji z Sobą Huberta J.M. Hermansa. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
6. Pietkiewicz, I., Smith, J.A. (2012). Praktyczny przewodnik interpretacyjnej analizy fenomenologicznej w badaniach jakościowych w psychologii. Czasopismo Psychologiczne, 18 (2), 361-369.
7. Schütze, F. (1990). Presja i wina: doświadczenia młodego żołnierza niemieckiego w czasie drugiej wojny światowej i ich implikacje biograficzne. W: Włodarek, J., Ziółkowski, M. (red.), Metoda biograficzna w socjologii (s. 325-339). Warszawa: PWN.
8. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny t. 1 Wywiad jako postępowanie badawcze oraz t.2 Wywiad jako postępowanie z człowiekiem. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
9. Tokarska, U. (2010) Stawać się Panem Własnego Oblicza. O możliwościach intencjonalnych oddziaływań narracyjnych w biegu życia ludzkiego. W: Psychologia małych i wielkich narracji. (M. Straś-Romanowska, B. Bartosz, M. Żurko (red.) Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury Eneteia, s. 293-314.
10. Trzebiński, J. (2002). Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: GWP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: