WM: Metody diagnozy funkcjonowania emocjonalno-społecznego WF-PS-N-MDES
Cele wykładu:
1) zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i metodami związanymi z diagnozą funkcjonowania emocjonalno-społecznego.
2) wykształcenie umiejętności rozpoznawania deficytów w zakresie funkcjonowania emocjonalno-społecznego, planowania procesu diagnostycznego i interpretowania uzyskanych wyników.
Forma zaliczenia wykładu: egzamin pisemny (test jednokrotnego wyboru)
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1) Definiuje pojęcia stosowane do opisu funkcjonowania emocjonalnego i społecznego.
2) Rozumie znaczenie instrumentalnych, motywacyjnych i rodzinnych uwarunkowań rozwoju dyspozycji społecznych i emocjonalnych.
3) Rozumie odmienność pojęć odnoszących się do funkcjonowania emocjonalno-społecznego oraz metod ich pomiaru.
4) Zna narzędzia do pomiaru funkcjonowania emocjonalno-społecznego.
Umiejętności:
1) Rozpoznaje deficyty w zakresie funkcjonowania emocjonalno-społecznego
2) Potrafi zaplanować przebieg procesu diagnostycznego.
3) Potrafi dokonać wyboru narzędzi diagnostycznych adekwatnych do problemu.
4) Potrafi zinterpretować dane uzyskane w badaniu.
5) Potrafi zintegrować wyniki i dokonać diagnozy funkcjonowania emocjonalno-społecznego.
Postawy:
1) Wykazuje tendencję do profilowego ujmowania funkcjonowania emocjonalno-społecznego.
2) Ma świadomość odpowiedzialności za stawiane diagnozy i przekazywane informacje zwrotne.
3) Respektuje i szanuje prawa osób badanych.
Kryteria oceniania
Wiedza
Na ocenę 5 (bdb): w wysokim stopniu opanował wiedzą zdefiniowaną przy opisie efektów kształcenia i bardzo dobrze ją rozumie.
Na ocenę 4 (db): dobrze opanował wiedzę zdefiniowaną przy opisie efektów kształcenia i dobrze ją rozumie.
Na ocenę 3 (dst): w wystarczającym stopniu (w ponad 60%) opanował wiedzę zdefiniowaną przy opisie efektów kształcenia i rozumie ją fragmentarycznie.
Na ocenę 2 (ndst): nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy zdefiniowanej przy opisie efektów kształcenia.
Umiejętności
Na ocenę 5 (bdb): umie samodzielnie zaplanować przebieg procesu diagnostycznego i wybrać adekwatne narzędzia; zinterpretować, zintegrować uzyskane dane i dokonać diagnozy.
Na ocenę 4 (db): podczas planowania procesu diagnostycznego oraz interpretowania wyników nie jest w pełni samodzielny; potrafi dokonać wyboru narzędzi diagnostycznych adekwatnych do problemu.
Na ocenę 3 (dst): podczas planowania procesu diagnostycznego oraz interpretowania wyników nie jest samodzielny i wymaga znacznej pomocy; dobierając narzędzia diagnostyczne, nie uwzględnia w wystarczającym stopniu specyfiki problemu.
Na ocenę 2 (ndst): nie potrafi operować posiadaną wiedzą.
Kompetencje (postawy):
Oceniana jest tolerancja i zrozumienie odmienności między ludźmi oraz postawa etyczna.
Literatura
1. Czapiński, J. (1978). Metodologia Rep Testu – podstawy teoretyczne, przykłady technik, ocena wartości pomiarowych. W: Lidia Wołoszynowa (red.), Materiały do nauczania psychologii. Seria III. Metody badań psychologicznych. Tom 3. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
2. Czapiński, J. (1985). „Koło” – Shalita Kwestionariusz Stylu Spostrzegania. W: Lidia Wołoszynowa (red.), Materiały do nauczania psychologii. Seria III. Metody badań psychologicznych. Tom 4. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
3. Jakubowska, U. (1996). Wokół pojęcia „kompetencja społeczna” – ujęcie komunikacyjne. Przegląd Psychologiczny, 39, 29-40.
4. Klinkosz, W. (2004). Interpersonalne Skale Przymiotnikowe (IAS-R). Polskie tłumaczenie kwestionariusza Jerrego S. Wigginsa. Przegląd Psychologiczny, 47(4), 379-393.
5. Klinkosz, W., Iskra, J., Artymiak, M. (2021). Interpersonal Competences of Students, Their Interpersonal Relations, and Emotional Intelligence. Current Issues in Personality Psychology, 9(2), 125–134.
6. Knopp, K. (2010). Inteligencja emocjonalna oraz możliwości jej rozwijania u dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.
7. Leopold, M. A. (2001). Rozumienie pojęcia kompetencja emocjonalna. Forum Psychologiczne, 1, 155-182.
8. Leopold, M. A. (2006). Elementy składowe kompetencji emocjonalnej. Czasopismo Psychologiczne, 2, 191-204.
9. Malinowska, M. (1985). Pomiar umiejętności decentracji interpersonalnej: Test Podejmowania Ról M. Feffera. W: Lidia Wołoszynowa (red.), Materiały do nauczania psychologii. Seria III. Metody badań psychologicznych. Tom 4. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
10. Martowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri.
11. Martowska, K., Knopp, K. (2018). Sposoby pomiaru inteligencji emocjonalnej. W: H. Gasiul (red.), Metody badania emocji i motywacji. Warszawa: Difin.
12. Matczak, A. (2001). Temperament a kompetencje społeczne. W: W. Ciarkowska, A. Matczak (red.), Różnice indywidualne: wybrane badania inspirowane Regulacyjną Teorią Temperamentu Profesora Jana Strelaua (s. 53-69). Warszawa: Interdyscyplinarne Centrum Genetyki Zachowania.
13. Matczak, A. (2004). Temperament a inteligencja emocjonalna. Psychologia – etologia – genetyka, 10, 59-82.
14. Matczak, A. (2006). Natura i struktura inteligencji emocjonalnej. Psychologia – etologia – genetyka, 10, 59-82.
15. Matczak, A. (2009) (red.). Determinants of social and emotional competencies. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.
16. Matczak, A., Knopp, K. (2013). Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Warszawa: Liberi Libri.
17. Matczak, A., Martowska, K. (2011). Z badań nad uwarunkowaniami kompetencji emocjonalnych. Studia Psychologica, 1, 5-18
18. Piekarska, J. (2020). Uwarunkowania inteligencji emocjonalnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej.
19. Smółka, P. (2008). Kompetencje społeczne – uwarunkowania i metody pomiaru. W: W. Ciarkowska, W. Oniszczenko (red.), Szkice z psychologii różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
20. Smółka, P. (2008). Kompetencje społeczne. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer Business.
21. Szczygieł, D. (2006). Zdolność czy cecha osobowości? Kontrowersje wokół pojęcia i pomiaru inteligencji emocjonalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
22. Szczygieł, D. (2007). Zdolniejsze kobiety czy mniej zmotywowani mężczyźni? Różnice między płciami w zróżnicowaniu i złożoności werbalizacji emocji. Psychologia, Edukacja i Społeczeństwo, 4, 47-66.
23. Śmieja, M. (2018). W związku z inteligencją emocjonalną. Rola inteligencji emocjonalnej w relacjach społecznych i związkach intymnych. Kraków: Wydawnictwo UJ.
24. Śmieja, M., Orzechowski, J. (2008) (red.). Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Podręczniki do narzędzi uwzględnione w programie wykładu.
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
Wymagane zaliczenie III roku psychologii |
W cyklu 2023/24_L:
Wymagane zaliczenie III roku psychologii |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: