Konwersatorium: Metody psychologiczne wykorzystywane w obszarze rewalidacji i rehabilitacji WF-PS-N-KMPW
1. Zajęcia organizacyjne (omówienie celu, programu zajęć oraz wymagań). Ćwiczenia rozgrzewająco-integrujące.
2. Diagnoza- i co dalej? Dlaczego wczesne wspomaganie rozwoju jest tak ważne?
2. Ogólne zagadnienia dotyczące integracji sensorycznej i/lub alternatywnej komunikacji
3. Metoda ruchu rozwijającego V. Sherborne- propozycja pracy z dzieckiem autystycznym lub/i z niepełnosprawnością intelektualną
4.Metoda Christophera i Marianny Knill
5. Psychologiczne problemy osób niewidomych lub/i osób głuchych. Rewalidacja dziecka z niepełnosprawnością sensoryczną. Diagnoza intelektu z użyciem skali Leitera
6. Wykorzystanie bajkoterapii w terapii zajęciowej
7. Zestaw Kwestionariuszy do diagnozy spektrum Autyzmu- ASRS
8. Kwestionariusz HPI- diagnoza i drogi rewalidacji. Prezentacja kwestionariuszy tworzonych na bazie HPI (Skala URK; Skala PCH)
9. Skala Wrażliwości Moralnej- jako skala specyficzna
11.Skala Aktualizacji Siebie jako skala ogólna
12.Radzenie sobie z bólem- kwestionariusze BPCQ i CSQ
13. Jakość życia oceniana za pomocą kwestionariusza SF-36
14. Doświadczenie niepełnosprawności/choroby w rodzinie w kontekście pomocy psychologicznej
15. Rehabilitacja kompleksowa osób z niepełnosprawnością. Klasyfikacja ICF jako dopełnienie ICD
Treści programowe mogą ulec modyfikacji- w zależności od potrzeb słuchaczy
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student jest w stanie wymienić i analizować czynniki sprzyjające postawom pozytywnym/negatywnym wobec osób z niepełnosprawnością
Student rozumie uwarunkowania w zakresie rozwoju kompetencji społecznych u osób niepełnosprawnych
Student potrafi wymienić sposoby udzielania pomocy psychologicznej osobom z niepełnosprawnością
Umiejętności:
Student umie rozpoznać problemy specyficzne dla różnych rodzajów niepełnosprawności
Student umie dobrać metody odpowiednie dla procesu rewalidacji i rehabilitacji w kontekście danej niepełnosprawności
Student potrafi dopasować adekwatne formy pomocy psychologicznej i udzielić odpowiedniej pomocy psychologicznej lub skierować do innych specjalistów
Kompetencje:
Student jest wrażliwy na problemy osób z niepełnosprawnością
Student wykazuje się postawą tolerancji wobec osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności
Student aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach i pracach zespołowych
ECTS:
- obecność na zajęciach- 30
- aktywne uczestnictwo- 30
LICZBA ECTS – 2
Kryteria oceniania
Wymagania
Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2/15 nieobecności- zarówno usprawiedliwiona jak i nieusprawiedliwiona).
Aktywne uczestnictwo- ocena podczas dyskusji, pracy w zespołach oraz na ostatnich podsumowujących zajęciach
Wiedza:
na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi wymienić czynników sprzyjających postawom pozytywnym wobec osób z niepełnosprawnością. Student nie rozumie uwarunkowań w zakresie kompetencji społecznych u osób z niepełnosprawnością. Student nie potrafi scharakteryzować ani nawet wymienić sposobów udzielania pomocy psychologicznej osobom z niepełnosprawnością.
na ocenę 3 (dst.): Student potrafi wymienić niektóre z czynników sprzyjających postawom pozytywnym wobec osób z niepełnosprawnością. Student rozumie częściowo uwarunkowania w zakresie kompetencji społecznych u osób z niepełnosprawnością. Student potrafi wymienić choć nie scharakteryzować sposobów udzielania pomocy psychologicznej osobom z niepełnosprawnością. Wypowiedzi słowne studenta świadczą o istotnych lukach w tym obszarze.
na ocenę 4 (db.): student potrafi dość sprawnie oraz w sposób świadczący o dość dużej wiedzy wymienić czynniki sprzyjające postawom pozytywnym wobec osób z niepełnosprawnością. Student rozumie uwarunkowania w zakresie kompetencji społecznych u osób z niepełnosprawnością. Student potrafi wymienić i trafnie scharakteryzować sposoby udzielania pomocy psychologicznej osobom z niepełnosprawnością.
- na ocenę 5 (bdb.): student potrafi niezwykle sprawnie oraz w sposób świadczący o ogromnej wiedzy wymienić czynniki sprzyjające postawom pozytywnym wobec osób z niepełnosprawnością. Student rozumie uwarunkowania w zakresie kompetencji społecznych u osób z niepełnosprawnością- podejmuje własną refleksję nt przeszkód i wyzwań.Student potrafi wymienić i trafnie scharakteryzować sposoby udzielania pomocy psychologicznej osobom z niepełnosprawnością.
Umiejętności:
na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi rozpoznawać problemów specyficznych dla różnych rodzajów niepełnosprawności. Student nie umie dobrać metod odpowiednich dla procesu rewalidacji i rehabilitacji w kontekście danej niepełnosprawności. Student nie potrafi dopasować adekwatnych form pomocy psychologicznej oraz udzielić odpowiedniej pomocy psychologicznej lub skierować do innych specjalistów.
na ocenę 3 (dst.): student potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych rodzajów niepełnosprawności- choć nie wszystkich. Student umie choć z trudem dobrać metod odpowiednie dla procesu rewalidacji i rehabilitacji w kontekście danej niepełnosprawności. Student potrafi dopasować adekwatne formy pomocy psychologicznej, ale nie wie jak udzielić odpowiedniej pomocy psychologicznej lub nie umie skierować do odpowiednich specjalistów.
- na ocenę 4 (db.): student potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych rodzajów niepełnosprawności. Student umie dobrać metody odpowiednie dla procesu rewalidacji i rehabilitacji w kontekście danej niepełnosprawności. Student potrafi dopasować adekwatne formy pomocy psychologicznej, wie jak udzielić odpowiedniej pomocy psychologicznej lub skierować do odpowiednich specjalistów.
na ocenę 5 (bdb.): student potrafi niezwykle sprawnie rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych rodzajów niepełnosprawności. Student umie dobrać metody odpowiednie dla procesu rewalidacji i rehabilitacji w kontekście danej niepełnosprawności. Student potrafi dopasować adekwatne formy pomocy psychologicznej, wie jak udzielić odpowiedniej pomocy psychologicznej lub skierować do odpowiednich specjalistów.
Kompetencje:
na ocenę 2 (ndst.): Student nie jest wrażliwy na problemy osób z niepełnosprawnością. Student wykazuje się postawą negatywną wobec osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Student nie uczestniczy w ćwiczeniach i pracach zespołowych. Student nie jest obecny na zajęciach- posiada więcej niż 2 nieobecności bez chęci wyjaśniania absencji.
na ocenę 3 (dst.): Student jest wrażliwy na problemy osób z niepełnosprawnością. Student wykazuje się chęcią zmiany na postawę bardziej pozytywną wobec osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Student czasami uczestniczy w ćwiczeniach i pracach zespołowych. Student ma 3 nieobecności, ale wykazuje chęć wyjaśnienia swoich absencji.
na ocenę 4 (db.): Student jest wrażliwy na problemy osób z niepełnosprawnością. Student wykazuje się chęcią zmiany na postawę bardziej pozytywną wobec osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Student w miarę aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach i pracach zespołowych.
na ocenę 5 (bdb.): Student jest wrażliwy na problemy osó
Literatura
Jakoniuk- Diallo, A. Kubiak, H. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Warszawa: Difin.
Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe SCHOLAR
Kowalska, J., Dziurla, R., Bargiel- Matusewicz, K. (2018). Kultura a zdrowie i niepełnosprawność.
Otrębski W., Wiącek G., Mariańczyk K. (2017). Diagnoza psychologiczna w procesie rehabilitacji kompleksowej osób z niepełnosprawnością. W: W. J. Paluchowski (red.), Diagnozowanie – wyzwania i konteksty (s. 301-321). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM
Płatos, M. (red.)(2016). Ogólnopolski spis autyzmu (OSA). Sytuacja młodzieży i dorosłych z autyzmem w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie Innowacji Społecznych „Mary i Max”
Otrębski, W., Mariańczyk, K. (2016). Przepis na rehabilitację. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością. Lublin: Harmonia Uniwersalis
Palak, Z., Bujnowska, A., Pawlak, A. (red.) (2010). Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej.
Pisula, E., Danilewicz, D. (2007) (red.) Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia
Szabała, B. (2009). Rodzina dziecka z cukrzycą. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej.
Szluz, B. (2019). Doświadczenie niepełnosprawności w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Szluz, B. (2019). Doświadczenie choroby w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: