Konwersatorium: Metody badań jakościowych WF-PS-N-KMBJ
Badania jakościowe – szczególnie w połączeniu z badaniami ilościowymi w ramach tak zwanego podejście mieszanego – są coraz częściej wykorzystywane w badaniach społecznych. W ramach proponowanych zajęć Studenci zapoznają się ze specyfiką badań jakościowych, ich możliwościami i ograniczeniami. Dowiedzą się, dla jakich pytań badawczych odpowiednie są to badania. W trakcie zajęć szczególny nacisk położony zostanie na korzyści płynące ze stosowania różnych modeli badań mieszanych oraz na trudności i ograniczenia związane ze stosowaniem podejścia mieszanego. W ramach części ćwiczeniowo-praktycznej Studenci poznają podstawowe techniki badań jakościowych (wywiad, grupy fokusowe, obserwacja uczestnicząca). Będą mogli poznać praktyczne aspekty prowadzenia badań jakościowych począwszy od doboru próby i rekrutacji respondentów, poprzez zaprojektowanie i przeprowadzenie wywiadu indywidualnego lub grupowego. Studenci poznają również wybrane podejścia do analizy danych jakościowych. Omówione zostanie między innymi podejście teorii ugruntowanej. Przedstawione zostaną wybrane metody kodowania i redukcji materiału.
E-Learning
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Szczegółowe efekty kształcenia:
Wiedza i umiejętności związane z projektowaniem i prowadzeniem badań jakościowych, prowadzenie wywiadu indywidualnego i grupowego (badanie motywów, preferencji, postaw, doświadczeń), wiedza i umiejętności związane z analizą danych jakościowych (kodowanie, redukcja i interpretacja materiału, znajomość podstaw oprogramowania wspierającego analizę danych jakościowych); umiejętność przygotowania raportu z badania jakościowego, umiejętność projektowania badań łączących podejście jakościowe i ilościowe.
ECTS:
Udział w warsztatach - 30 godzin
Prace domowe - 25 godzin
Indywidualne konsultacje, omówienie prac domowych - 5 godzin
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest obecność i aktywność w tracie zajęć oraz poprawne wykonanie prac domowych, zadanych w toku semestru.
Obecność na zajęciach: Ze względu na zblokowany i warsztatowy charakter zajęć, dopuszczalna jest jedna nieobecność w semestrze; w przypadku większej liczby nieobecności, konieczne będzie wykonanie dodatkowej pracy domowej, związanej z tematyką opuszczonych zajęć.
Prace domowe: W takcie semestru Studenci otrzymają trzy prace domowe, w których powinni wykazać się następującymi umiejętnościami i kompetencjami:
- Umiejętność stawiania pytań badawczych i odpowiedniego doboru metody badań w podejściu jakościowym;
- Umiejętność projektowania scenariusza wywiadu indywidualnego lub grupowego;
- Umiejętność krytycznej oceny badań jakościowych i w podejściu mieszanym.
Literatura
Flick, U. (2011). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: PWN.
Miles, M. B., Huberman, A. M. (2000). Analiza danych jakościowych. Białystok:
Transhumana.
Silverman, D. (2010). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: PWN.
Silverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWN.
Kvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: PWN
Stemplewska-Żakowicz, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny 1. Wywiad jako postępowanie badawcze. Warszawa: PTP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: