WM: ICD-11 - Zaburzenia związane ze stresem, dysocjacyjne i odżywiania - diagnoza różnicowa i terapia WF-PS-N-ICD
Ten program wykładowy przeznaczony jest dla studentów zainteresowanych psychologią kliniczną, psychiatrią, psychoterapią w zaburzeniach psychicznych.
Wprowadzenie ICD-11 spowodowało reorganizację klasyfikacji wielu zaburzeń psychicznych, co więcej, skutkowało też licznymi opisowymi zmianami w wytycznych diagnostycznych dla praktyki klinicznej począwszy od utworzenia nowych grup zaburzeń po wprowadzenie nowego nazewnictwa. Precyzyjne możliwości nazywania zaburzeń wraz z dokładnym opisem każdego epizodu stało się jednym z priorytetów ICD-11. Program będzie obejmował cykl wykładów bazujących na aktualnej wiedzy teoretycznej dt. etiopatogenezy zaburzeń psychicznych, diagnozy różnicowej (pułapek w procesie diagnostycznym), z oceną ryzyka oraz leczenia zaburzeń nastroju, związanych ze stresem, lękowych, dysocjacyjnych, odżywiania i eliminacyjnych. Ponadto, podjęta zostanie tematyka diagnozy różnicowej, oceny ryzyka pacjentów oraz kompleksowych oddziaływań terapeutycznych zgodnie ze stanem najnowszej wiedzy. Poznamy kompleksowe oddziaływania terapeutyczne ukierunkowane na redukcję objawów oraz poprawę funkcjonowania emocjonalnego i poznawczego (m.in. rehabilitacja żywieniowa, psychoterapia, farmakoterapia, treningi społecznego poznania i neuropoznania oraz program zaburzonego obrazu ciała).
Wykład będzie wzbogacony o liczne prezentacje przypadków klinicznych oraz prezentacje dt. wyników badań naukowych.
W cyklu 2024/25_Z:
Wprowadzenie ICD-11 spowodowało reorganizację klasyfikacji wielu zaburzeń psychicznych, co więcej, skutkowało też licznymi opisowymi zmianami w wytycznych diagnostycznych dla praktyki klinicznej począwszy od utworzenia nowych grup zaburzeń po wprowadzenie nowego nazewnictwa. Precyzyjne możliwości nazywania zaburzeń wraz z dokładnym opisem każdego epizodu stało się jednym z priorytetów ICD-11. Program będzie obejmował cykl wykładów bazujących na aktualnej wiedzy teoretycznej dt. etiopatogenezy zaburzeń psychicznych, diagnozy różnicowej (pułapek w procesie diagnostycznym), z oceną ryzyka oraz leczenia zaburzeń nastroju, związanych ze stresem, lękowych, dysocjacyjnych, odżywiania i eliminacyjnych. Ponadto, podjęta zostanie tematyka diagnozy różnicowej, oceny ryzyka pacjentów oraz kompleksowych oddziaływań terapeutycznych zgodnie ze stanem najnowszej wiedzy. Poznamy kompleksowe oddziaływania terapeutyczne ukierunkowane na redukcję objawów oraz poprawę funkcjonowania emocjonalnego i poznawczego (m.in. rehabilitacja żywieniowa, psychoterapia, farmakoterapia, treningi społecznego poznania i neuropoznania oraz program zaburzonego obrazu ciała). |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Uczestnictwo w wykładzie, samodzielne przygotowanie się do sprawdzianu, samodzielna lektura publikacji i monografii, przygotowanie i prezentacja pracy z wybranego obszaru wiedzy (przegląd literatury, opis przypadku klinicznego), przygotowanie się do zajęć.
Wymóg obecności, przygotowania dwóch prezentacji z wybranych obszarów wiedzy; weryfikacja wiedzy za pomocą sprawdzianu pisemnego, obejmującego opis pięciu przekrojowych zagadnień.
wykład stacjonarny
Powyżej dwóch nieobecności w semestrze - zajęcia należy odrobić.
Kryteria oceniania
Kryteria oceny końcowej:
70%praaca pisemna
10%-obecność na zajęciach
20% - aktywność na zajęciach
Literatura
1.American Psychiatric Association: Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5th ed. Arlington, American Psychiatric Publishing, 2013
2.International Advisory Group for the Revision of ICD-10 Mental and Behavioural Disorders: A conceptual framework for the revision of the ICD-10 classification of mental and behavioural disorders. World Psych., 2011; 10: 86–92.
3.Krawczyk P., Święcicki Ł.: ICD-11 vs. ICD-10 – a review of updates and novelties introduced in the latest version of the WHO International Classification of Diseases. Psychiatria Pol., 2020; 54 (1): 7–20; doi:10.12740/PP/103876.
4. Reed G.M., Sharan P., Rebello T.J., et al.: Clinical utility of ICD-11 diagnostic guidelines for high-burden mental disorders: results from mental health settings in 13 countries. World Psych., 2018; 17: 306–315
5. Reed G.M., Sharan P., Rebello T.J., et al.: The ICD-11 developmental field study of reliability of diagnoses of high-burden mental disorders: results among adult patients in mental health settings of 13 countries. World Psych., 2018; 17: 174–186
6.Sampogna G.: ICD-11 Draft diagnostic guidelines for mental disorders: a report for WPA Membership. Psychiatr. Pol., 2017; 51(3): 397–406
7.Stein D.J., Szatmari P., Gaebel W., et al.: Mental, behavioral and neurodevelopmental disorders in the ICD-11: an international perspective on key changes and controversies. BMC Med., 2020; 18: 21
8.World Health Organization: International statistical classification of diseases and related health problems (11th ed.). 2019
9. World Health Organization: The ICD-10 classification of mental and behavioural disorders. World Health Organization, 1993
Uwagi
W cyklu 2024/25_Z:
wykład stacjonarny Powyżej dwóch nieobecności w semestrze - zajęcia należy odrobić. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: