WM: Współczesny „homo faber” w relacji: człowiek – maszyna WF-PS-N-HOFA
1. GENEZA PSYCHOLOGII PRACY
1.1 Psychologia przemysłowa i iżzynieryjna
1.2 Psychologia organizacji i zarządzania
2. MODELE SYSTEMU: CZŁOWIEK-MASZYNA
2.1. Modele technocentryczne
2.2. Modele antropocentryczne
2. CZYNNIKI ŚRODOWISKA PRACY
3. CHARAKTERYSTYKA PSYCHOLOGICZNA OPERATORA
3.1. Percepcja wzrokowa i jej pomiarr
3.2. Psychomotoryka
3.3. Model koordynacji wzrokowo-ruchowej wg I Howarda
4. PSYCHOLOGICZNE PROBLEMY TRENINGU ZAWADOWEGO
4.1. Symulatory
4.2. Szkolenie w realnym środowisku pracy
5. NIEZAWODNOŚĆ OPERATORA I BEZPIECZEŃSTWO PRACY
5.1.Niezawodność jako kategoria psychologiczna
5.2.Systemowe koncepcje bezpieczeństwa pracy
3. Metody optymalizacji bezpieczeństwa pracy:
- analiza zawodów
- analiza stanowiska pracy,
- rekrutacja i selekcja psychologiczna
6. CZŁOWIEK-KOMPUTER W SŁUŻBIE OPTYMALIZACJI JAKOŚCI PRACY
6.1. Sztuczne sensory.
6.2. Platforma "sensory-interfejs" jako podstawa wysokich technologii.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1; student zna podstawową terminologię z psychologii pracy,
EK 2; student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z psychologii pracy,
EK 3; student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii pracy.
Umiejętności:
EK 4; student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu psychologii pracy,
EK 5; student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia filozoficzne z zakresu psychologii pracy,
EK 6; student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii pracy.
Kompetencje:
EK 7; student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii pracy,
EK 8; student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz.
przygotowanie do egzaminu: 30 godz.
suma godzin: 60 [60/30(25)=2]
liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Metody kształcenia: Wykład i prezentacje
Metoda oceny: Praca pisemna na zadany temat na podstawie literatury przedmiotu, obecność podczas wykładów obowiązkowa.
Kryteria oceny:
Metoda oceny: Praca pisemna na zadany temat na podstawie literatury przedmiotu
Kryteria oceny:
Ocena bardzo dobra: student bardzo dobrze zna podstawową terminologię z psychologii pracy; student ma w sposób bardzo dobry uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z psychologii pracy; student posiada szeroką wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii zarządzania. student bardzo dobrze potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu psychologii zarządzania,student bardzo dobrze formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia filozoficzne z zakresu psychologii zarządzania, student bardzo dobrze znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii zarządzania. student bardzo dobrze potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii zarządzania. student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
Ocena dobra: student dobrze zna podstawową terminologię z psychologii pracy; student ma w sposób dobry uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z psychologii pracy; student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii pracy. student dobrze potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu psychologii pracy,student dobrze formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia filozoficzne z zakresu psychologii pracy, student dobrze znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii pracy. student dobrze potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii pracy. student angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
Ocena dostateczna: student zna podstawową terminologię z psychologii pracy; student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z psychologii pracy; student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii pracy. student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu psychologii pracy,student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia filozoficzne z zakresu psychologii pracy, student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii pracy. student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii pracy. student angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
Ocena niedostateczna: student nie zna podstawowej terminologię z psychologii pracy; student nie ma uporządkowanej znajomości podstawowych zagadnień z psychologii pracy; student nie posiada wiedzy na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii pracy. student nie potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu psychologii pracy,student nie formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia filozoficzne z zakresu psychologii pracy, student nie znajduje i nie wykorzystuje źródeł informacji z zakresu psychologii pracy. student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii pracy. student nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, nie formułując własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwagi krytyczne.
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
Jan F. Terelak (2011). "Człowiek w sytuacji pracy w okresie ponowoczesnośc". Część 1. Warszawa: Wyd. UKSW.
Jan F. Terelak (2015). "Psychologia kierowców pojazdów drogowych: Teoria i stan badań". Warszawa: Wyd. UKSW.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: