Historia myśli psychologicznej WF-PS-N-HMP
Spektrum tematycznym wykładów realizowanych w ramach tego przedmiotu, a zatem i podstawowym ich celem jest wprowadzenie studentów w podstawowe pojęcia, pytania i problemy klasycznej myśli psychologicznej, ze szczególnym uwzględnieniem jej historycznych i filozoficznych korzeni oraz kulturowego i biograficznego kontekstu powstania oraz logiki zmiany paradygmatów, w ramach których była/jest rozwijana.
Cele:
Dostarczenie wiedzy na temat tła filozoficzno-historycznego i kulturowego kształtowania się przedmiotu psychologii
Dostarczenie wiedzy o strukturze procesu poznania w psychologii
Dyskusja kwestii specyfiki i tożsamości psychologii jako nauki
Uświadomienie różnorodności metod badawczych i stylów myślowych w ramach psychologii
Zapoznanie z wielkimi pytaniami oraz problemami, z którymi mierzyła i mierzy się psychologia
Zrozumienie założeń nurtów psychologicznych oraz podstawowych koncepcji psychologicznych człowieka
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie:
wiedzy: znajomość historii myśli psychologicznej, czyli głównych kierunków, nurtów i postaci psychologii naukowej oraz rozwoju jej przedmiotu zainteresowań i metod
umiejętności: rozumienie proweniencji i przemian stylów myślowych w trakcie rozwoju psychologii
kompetencji społecznych: uwrażliwienie na kwestie tożsamości psychologii jako nauki i specyfiki profesji psychologa
W wyniku kursu student:
Podejmuje refleksję nad przedmiotem i metodami oraz procesem poznania (w) psychologii
Wskazuje korzenie i główne założenia podstawowych nurtów psychologicznych
Potrafi wskazać kontekst historyczno-kulturowy genezy i rozwoju koncepcji psychologicznych
Deszyfruje i analizuje podstawowe metafory człowieka w psychologii
Rozumie główne pytania i problemy współczesnej psychologii
Potrafi prowadzić dyskusję wokół statusu i tożsamości psychologii jako nauki
Zna dokonania polskiej psychologii na tle psychologii światowej i europejskiej
Kryteria oceniania
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Podstawą oceny studenta będzie test z wiedzy przeprowadzony na koniec semestru.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Łukaszewski, W. (2003). Wielkie pytania psychologii, rozdz. 3,4,5,8,9. Gdańsk: GWP.
McBurney, D. H. (2002). Myśleć jak psycholog. Gdańsk: GWP.
Pankalla, A. (2011). Mitocentryczna psychologia kulturowa E. Boescha, rozdz. 1. WNUAM: Poznań.
Pankalla, A. (2014). Kultura psychologów. Wprowadzenie do psychologii historyczno-kulturowej. Wydawnictwo Altermed: Katowice.
Pankalla, A, Kośnik, K. (2018). Indygeniczna psychologia Słowian. Wprowadzenie do realnej nauki o duszy. Universitas: Kraków.
Rzepa, T. i Dobroczyński, B. (2009). Historia polskiej myśli psychologicznej. Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa.
Stachowski, R. (2004). Historia współczesnej myśli psychologicznej. Od Wundta do czasów współczesnych. Warszawa. Wydawnictwo Scholar.
Stachowski, R. i Dobroczyński, B. (2008). Historia psychologii – od Wundta do czasów najnowszych (s. 73–136). W: Strelau, J. i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne: Gdańsk.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Nie dotyczy. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: