Efektywne przywództwo w organizacji WF-PS-N-EPO
1. Przywództwo w organizacji – definicje, kluczowe obszary, podstawowe pojęcia
2. Różne style przywództwa w organizacji i ich teoretyczna skuteczność
3. Budowanie i kierowanie efektywnymi zespołami.
4. Zachowanie związane z dzieleniem się wiedzą w organizacji
5. Lider i jego relacje z podwładnymi w aspekcie emocjonalnym
i motywacyjny
6. Moc lidera i jak z niej korzystać?
7. Przywództwo w trudnych i przełomowych czasach
8. Przywództwo polityczne, psychologicznych aspekty sprawowania władzy
9. Przywództwo i zarządzanie strategiczne
10. Przywództwo transakcyjne i transformacyjne
11. Mocne i słabe strony organizacji z punktu widzenia lidera – analiza SWAT
12. Rola przywództwa w koncepcji Lean Management
13. Przywództwo w ekstremalnych warunkach
14. Przywództwo w kontekście wymiarów osobowości Wielkiej Piątki
15. Lider jako motywator zmian w złożonym środowisku organizacyjnym
16. Przywództwo wojskowe
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci powinni wykazać się dobrym poziomem początkowej wiedzy na temat zagadnień związanych z przywództwem i być zainteresowanym tym tematem. Ważna będzie również możliwość dyskusji z nauczycielem na temat podstaw teoretycznych i praktycznych zastosowań zagadnień związanych z rolą lidera w różnych trybach organizacji. Niezbędne będzie również przygotowanie kompetentnych prezentacji Power Point obejmujących różne aspekty zachowania lidera w sytuacji pracy.
Wiedza - student wymienia i opisuje główne nurty i paradygmaty badawcze występujące w psychologii przywództwa; identyfikuje najważniejsze zagadnienia związane z funkcjonowaniem lidera w różnych środowiskach pracy prawidłowo wskazuje wyniki badań uzasadniających poszczególne stanowiska teoretyczne; zna i rozumie na czym polega analiza i interpretacja zachowań liderów w kontekście popełnianych błędów i naruszeń, zna i rozumie współczesne znaczenie funkcjonowania współczesnego świata
Umiejętności - potrafi interpretować teksty naukowych artykułów empirycznych; umie wyszukiwać i selekcjonować źródła, które posłużą do wzbogacenia swojej wiedzy i umiejętności, student potrafi dobrać odpowiednie techniki testowania i oceny skuteczności przywództwa w różnych sytuacjach pracy
Kompetencje - dąży do naukowej i zgodnej metodologii zbierania danych empirycznych, podtrzymuje krytykę dotychczasowych interpretacji zjawisk nieuzasadnionych badaniami empirycznymi, a także ma świadomość ograniczeń badawczych istniejących w psychologii przywództwa, związanych ze złożonością funkcjonowania człowieka w różne środowiska.
kredyty:
udział w wykładzie: 30
zebranie danych i przygotowanie analizy porównawczej różnych nurtów teoretycznych w psychologii przywództwa:30
przygotowanie do egzaminu (wraz z lekturą obowiązkową): 30
Suma godzin:
60[60: 3 = 2] LICZBA ECTS: 2
Kryteria oceniania
bez praktyk
Literatura
Aidt, T., & Rauh, C. (2018). The Big Five Personality Traits and Partisanship in England. Electoral Studies, 54, 1–21.
Antonakis, J. (2004). On why “emotional intelligence” will not predict leadership effectiveness
beyond IQ or the “Big Five”: and extension and rejoinder. Organizational Analysis, 12 (2), 171- 182
1 (6), Barbuto, J. E., Burbach, M. E. (2006). The emotional intelligence of transformational leaders: A field study of elected officials. The Journal of Social Psychology, 146, 51-64.
Crossan, M., Seijts, G., & Gandz, J. (2015). Developing Leadership Character. Developing Leadership Character. https://doi.org/10.4324/9781315739809
Cybal-Michalska, Agnieszka. (2015). Przywództwo – ustalenia definicyjne i sposoby rozumienia. Studia Edukacyjne. 37. 23-32.
Dyson, S. Preston, T. (2006). Individual Characteristics of Political Leaders and the Use of Analogy in Foreign Policy Decision Making. Political Psychology. 27. 265 - 288.
Issah, M. (2018). Change leadership the role of emotional intelligence. Sage Open-Research Paper,
Hartliński , M. (2012).Przywództwo polityczne. Wprowadzene. wydawca instytut nauk politycznych Uniwersytetu warmińsko-Mazurskiego w olsztynie
Hoogenboezem, J. (2015) Churchill’s Radical War Leadership. Open Journal of Leadership, 4, 1-11. doi: 10.4236/ojl.2015.41001.
Issah, M., Zimmerman, J. A. (2016). A change model for 21st century leaders: The essentials. International Journal of Pedagogical Innovations, 4(1), 23-29.
KRANNICH M. (2016). PODEJŚCIE PERSONALNE I PRZYWÓDCZE ODNIESIENIA W TEORII POZYTYWNEJ ORIENTACJI W ZARZĄDZANIU ZESZYTY NAUKOWE POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ 2016 Seria: ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE z. 93 Nr kol. 1957 Politechnika Śląska Wydział Organizacji i Zarządzania
Lai, L. (2019) A Review of Team-Focused Transformational Leadership: Past and New Trends. Journal of Service Science and Management, 12, 172-185. doi: 10.4236/jssm.2019.122012.
Lizak, M. (2019). ROLA PRZYWÓDZTWA W KONCEPCJI LEAN MANAGEMENT. Quality Production Improvement. 10. 7-16. 10.30657/qpi.2019.10.01. Lachowski, S. (2013) Od wartości do działania. Przywództwo w czasach
przełomowych. Wydawca: StudioEMKA
Tiuraniemi, J. (2008). Leader self-awareness and its relationship to subordinate assessment of organizational atmosphere in the social welfare sector. Administration in Social Work, 32, 23-38.
Voet, Joris. (2014). Leading change in public organizations: A study about the role of leadership in the implementation of organizational change in a public sector
context
Widyatmoko, W., Pabbajah, M, Widyanti, R. (2020). THE CHARACTER OF LEADERSHIP IN HUMAN RESOURCES DEVELOPMENT: A CRITICAL REVIEW. International Journal of Management Innovation & Entrepreneurial Research. 6. 1-09.
Zaccaro, S. J., Rittman, A. L., & Marks, M. A. (2001). Team Leadership. Leadership Quarterly, 12, 451-483.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: