Dostępność transportowa i mobilność osób o szczególnych potrzebach WF-PS-N-DTM
Opis przedmiotu Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi dostępności transportowej i mobilności osób o szczególnych potrzebach oraz uwrażliwienie studentów na potrzeby, bariery i zagrożenia napotykane przez osoby o szczególnych potrzebach w tym zakresie wraz z przedstawieniem możliwości i proponowanych rozwiązań. Przedmiot ma na celu popularyzację wiedzy oraz zaprezentowanie rozwiązań technicznych, które zapobiegają wykluczeniu lub ograniczeniu mobilności osób o szczególnych potrzebach. Podczas zajęć studenci poza otrzymaną wiedzą zdobędą praktyczne umiejętności służące wsparciu i pomocy osób o szczególnych potrzebach w zakresie dostępności transportu i mobilności.
Udział w prezentowanych zajęciach zapewni zdobycie wiedzy z zakresu dostępności transportowej i mobilności osób o szczególnych potrzebach, umiejętności praktycznych związane z pracą z osobami o szczególnych potrzebach, jak również rozwój kompetencji społecznych prowadzących do inkluzji osób o szczególnych potrzebach.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2023/24_L: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM | W cyklu 2024/25_L: nie dotyczy |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2024/25_L: |
Efekty kształcenia
Przedmiotowe
Efekty uczenia się:
Wiedza:
• Student zna definicje dostępności transportowej
• Student zna przepisy funkcjonujące w Polsce odnoszące się do transportu osób ze szczególnymi potrzebami
• Student ma podstawową wiedzę dotyczącą potrzeb osób o specjalnych potrzebach w zakresie usług motoryzacyjnych odnoszących się do transportu indywidualnego
• Student posiada informacje nt. rozwiązań technicznych (urządzeń adaptacyjnych) umożliwiającym osobom o szczególnych potrzebach uczestnictwo w ruchu drogowy
• Student wie, jakie są zagrożenia osób o specjalnych potrzebach w ruchu drogowym
• Student posiada podstawową wiedzę o procesach medycznych i psychologicznych wpływających na zachowanie w ruchu drogowym, w szczególności osób starszych oraz wpływie zmęczenia, leków, alkoholu i narkotyków na kierowanie pojazdem.
Umiejętności:
• Student potrafi przeciwdziałać utrudnieniom w transporcie i mobilności, których doświadczają osoby o szczególnych potrzebach.
• Student zwraca uwagę na dostępność transportową i mobilność dla osób o szczególnych potrzebach w ramach swojego przyszłego zawodu.
• Student potrafi doradzić w wyborze odpowiedniego urządzenia adaptacyjnego ułatwiającego mobilność.
• Student potrafi współpracować z innymi osobami w zakresie wypracowywania rozwiązań projektowych.
Kompetencje społeczne:
• Student jest wrażliwy na potrzeby osób z ograniczeniami mobilności
• Student ma świadomość społecznych konsekwencji wykluczenia osób o specjalnych potrzebach w zakresie transportu i mobilności
• Student rozumie konieczność dostosowywania transportu do różnorodnych potrzeb odbiorców o szczególnych potrzebach.
• Student rozumie znaczenie dostępności transportowej dla podniesienia jakości życia osób o szczególnych potrzebach.
efekty uczenia się
Zdobyte wiedza, umiejętności kompetencje odnoszą się również do następujących efektów uczenia się określonych dla kierunku Psychologia:
PS_W10 – Student wie, na czym polega odpowiedzialność psychologa i zasady etyki jego zawodu
PS_W15 – Student zna i rozumie uwarunkowania w zakresie rozwoju psychicznego u osób niepełnosprawnych, z różnymi dysfunkcjami psychicznymi
PS_U07 – Student umie dobrać techniki i sposoby pomocy psychologicznej odpowiednie dla danych form dysfunkcjonalnych
PS_U10 – Student potrafi rozpoznać problemy specyficzne dla różnych rodzajów niepełnosprawności i udzielić odpowiedniej pomocy psychologicznej
PS_U12 – Student potrafi zaplanować i przeprowadzić oddziaływania psychoprofilaktyczne i psychoedukacyjne
PS_K01 – Student posiada kompetencje pozwalające na otwartość i gotowość wchodzenia w relacje z innymi osobami
PS_K02 – Student jest w stanie organizować i planować własne badania zmierzające do rozwiazywania konkretnych zadań i problemów życiowych
PS_K03 – Student potrafi samodzielnie uzupełnić wiedzę i umiejętności w zależności od pojawiających się potrzeb i zmian
Kryteria oceniania
ocena bardzo dobra (5) – Student bardzo dobrze zna terminologię związaną z dostępnością transportową osób o specjalnych potrzebach, dokumenty regulujące to zagadnienie, ma świadomość zagrożeń w funkcjonowaniu osób o szczególnych potrzebach i potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce poprzez rozwiązywanie realnych problemów stawianych podczas zajęć.
ocena dobra (4) – Student dysponuje min. 80% wiedzy omawianej na zajęciach i potrafi wykorzystać ją w praktyce.
ocena dostateczna (3) – Student dysponuje min. 60% wiedzy omawianej na zajęciach i częściowo potrafi tę wiedzę wykorzystać w praktyce.
ocena niedostateczna (2) – Student dysponuje mniej niż 60% wiedzy omawianej na zajęciach i nie potrafi wykorzystać jej w praktyce.
Metody kształcenia: wykład multimedialny, prezentacje studentów, praca w grupach, wywiady z osobami o szczególnych potrzebach związane z mobilnością i dostępnością transportową, symulacje, panel dyskusyjny prezentacje rozwiązań technicznych ułatwiających mobilność osób o specjalnych potrzebach.
Literatura
Literatura Spis zalecanych lektur:
• Charytonowicz J, Nowakowski P. (2009). Wybrane problemy jakości środowiska życia osób niepełnosprawnych. Wrocław: Jesień Wieku.
• Galasiński D. (2013). Osoby niepełnosprawne czy z niepełnosprawnością? Niepełnosprawność-zagadnienia, problemy, rozwiązania, 4(9).
• Gąciarz B. (2014). W stronę nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności. Kilka słów o projekcie badawczym. Niepełnosprawność-zagadnienia, problemy, rozwiązania, 2(11), s. 7-19.
• Karwas W.: Samochody dla inwalidów, Katalog Samochody Świata 1997, PS PREGO, Warszawa 1996, s. 404–407
• Stasiak-Cieślak B., Grabarek I. (2019). System ekspercki wspomagający dobór urządzeń adaptacyjnych dla kierowców z niepełnosprawnościami, Zeszyty Naukowe Politechniki Warszawskiej, s. 161–170.
• Stasiak-Cieślak B. (2018). Procedura doboru urządzeń adaptacyjnych wspomagających prowadzenie samochodu przez kierowcę z niepełnosprawnością, Zeszyty Naukowe Politechniki Warszawskiej nr 121, s. 363–372.
• Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r. – Karta Praw Osób Niepełnosprawnych (M.P.z 1997r., nr 50)
• Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2019 r. poz. 1696).
• Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2018 r. poz. 1990 z późn.zm.)
• Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2014 r. w sprawie wzoru oraz trybu wydania i zwrotu kart parkingowych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1438).
• Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 3 lipca 2015 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
• World Health Organisation (WHO). (2011). World report on disability. World Health Organization.
• World Health Organization (WHO). (2002). Towards a common language for functioning, disability and health ICF. World Health Organization.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: