Diagnoza psychologiczna WF-PS-N-DP
Cele wykładu:
1) zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, podejściami i metodami związanymi z diagnozą psychologiczną;
2) wykształcenie umiejętności dostrzegania problemów stających przed diagnostą
3) przekazanie wiedzy związanej z etycznymi aspektami diagnozy psychologicznej.
Cele ćwiczeń: 1) zapoznanie studentów z technikami i narzędziami diagnozy psychologicznej właściwymi dla danej specjalności: psychologii klinicznej i psychoterapii, psychologii pracy i organizacji, psychologii sądowej i penitencjarnej, psychologii wspomagania rozwoju; 2) wykształcenie umiejętności w zakresie stosowania wybranych technik diagnostycznych; 3) ukształtowanie postaw związanych z etycznymi i prawnymi aspektami diagnozy psychologicznej.
Forma zaliczenia wykładu: kolokwium pisemne (test jednokrotnego wyboru)
Warunki zaliczenia wykładu: pomyślne zdanie kolokwium, obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie.
Treści programowe wykładu:
1.Wprowadzenie w problematykę zajęć, informacje o warunkach zaliczenia, sprawy organizacyjne.
2. Pojęcie diagnozy psychologicznej, typy podejść do diagnozy, modele struktury procesu diagnozowania.
3. Diagnoza kliniczna vs. statystyczna.
4. Metody diagnozy: wywiad.
5. Metody diagnozy: obserwacja.
6. Metody diagnozy: kwestionariusze samoopisowe.
7. Metody diagnozy: próby zadaniowe.
8. Metody diagnozy: testy sytuacyjne.
9. Metody diagnozy: techniki projekcyjne.
10. Inne metody diagnostyczne.
11. Podejście ipsatywne w diagnozie.
12. Kryteria oceny wartości i przydatności narzędzi diagnostycznych.
13. Błędy popełniane w procesie diagnozowania.
14. Kompetencje diagnostyczne.
15. Etyczne problemy diagnozy.
Forma warunki zaliczenia oraz treści programowe ćwiczeń: podane przez każdego z Prowadzących w zakładce ćwiczenia.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
1) Definiuje pojęcia związane z diagnozą psychologiczną.
2) Rozróżnia typy podejść do diagnozy psychologicznej.
3) Zna podstawowe typy metod stosowanych w diagnozie psychologicznej.
4) Zna kryteria oceny wartości i przydatności narzędzi diagnostycznych.
5) Zna rodzaje błędów popełnianych w diagnozie i ich źródła.
6) Jest świadomy etycznych problemów diagnozy.
Umiejętności:
1) Potrafi zaplanować przebieg procesu diagnostycznego.
2) Potrafi dokonać wyboru narzędzi diagnostycznych adekwatnych do problemu.
2) Potrafi zinterpretować dane uzyskane w badaniu.
3) Potrafi zintegrować wyniki i dokonać diagnozy.
4) Potrafi przekazywać informacje zwrotne o wynikach badania.
Postawy:
1) Wykazuje zrozumienie i tolerancję wobec różnorodności.
2) Ma świadomość odpowiedzialności za stawiane diagnozy i przekazywane informacje zwrotne.
3) Respektuje i szanuje prawa osób badanych.
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]
ECTS: 6 punktów (udział w wykładzie 30 godzin, udział w ćwiczeniach 30 godzin, czytanie lektur, przygotowywanie do zajęć, prace domowe: 30 godzin, przygotowanie do egzaminu: 30 godzin; przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 30 łącznie 150 godzin; 150:30(25)=6)
Kryteria oceniania
Kryteria ocen (wykład)
Wiedza
Na ocenę 5 (bdb): w wysokim stopniu opanował wiedzą zdefiniowaną przy opisie efektów kształcenia i bardzo dobrze ją rozumie.
Na ocenę 4 (db): dobrze opanował wiedzę zdefiniowaną przy opisie efektów kształcenia w punktach i dobrze ją rozumie.
Na ocenę 3 (dst): w wystarczającym stopniu (w minimum 60%) opanował wiedzę zdefiniowaną przy opisie efektów kształcenia i rozumie ją fragmentarycznie.
Na ocenę 2 (ndst): nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy zdefiniowanej przy opisie efektów kształcenia.
Umiejętności
Na ocenę 5 (bdb): umie samodzielnie zaplanować przebieg procesu diagnostycznego i wybrać adekwatne narzędzia; umie samodzielnie przeprowadzić diagnozę, zinterpretować, zintegrować uzyskane dane i dokonać diagnozy; potrafi bardzo dobrze przekazywać informacje zwrotne o wynikach badania.
Na ocenę 4 (db): podczas planowania procesu diagnostycznego, wykonywania diagnozy, interpretowania wyników oraz przekazywania informacji zwrotnych na ogół jest mało samodzielny i wymaga pewnej pomocy; potrafi dokonać wyboru narzędzi diagnostycznych adekwatnych do problemu.
Na ocenę 3 (dst): podczas planowania procesu diagnostycznego, wykonywania diagnozy, interpretowania wyników oraz przekazywania informacji zwrotnych nie jest samodzielny i wymaga znacznej pomocy; dobierając narzędzia diagnostyczne, nie uwzględnia w wystarczającym stopniu specyfiki problemu.
Na ocenę 2 (ndst): nie potrafi operować posiadaną wiedzą.
Kompetencje (postawy):
Oceniana jest tolerancja i zrozumienie odmienności między ludźmi oraz postawa etyczna.
Kryteria ocen (ćwiczenia) zostaną podane przez każdego z Prowadzących w zakładce ćwiczenia.
Literatura
Wykład
Literatura obowiązkowa
1. Paluchowski, W. J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces, narzędzia, standardy. Warszawa: WAiP.
2. PTP (2000). Kodeks etyczno-zawodowy psychologa W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (tom 3, s. 837-844). Gdańsk: GWP.
3. Słysz, A. (2014). Refleksje nad diagnozą psychologiczną. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
4. Stemplewska-Żakowicz, K. (2016). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP.
5. Stemplewska-Żakowicz, K., Paluchowski, W. J. (2008). Podstawy diagnozy psychologicznej. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (tom 2, s. 23-92). Gdańsk: GWP.
Literatura uzupełniająca:
1. Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
2. Hornowska, E., Paluchowski, W. J. (2004). Kulturowa adaptacja testów psychologicznych. W: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
3. Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: PAN.
4. Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii (cz. 2, s. 101-140). Gdańsk: GWP.
5. Siek, S., Grochowska, A. (red.), (2001). Wybrane metody badania osobowości (tom 2). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
6. Stasiakiewicz, M. (2004). Test Apercepcji Tematycznej jako narzędzie diagnozy psychologicznej. W: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. (s. 307-344) Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
7. Stasiakiewicz, M. (2000). Testy projekcyjne. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (tom I, s. 491-503). Gdańsk: GWP.
8. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (2013). (red.), Wywiad psychologiczny (tom 1-3). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
9. Szustrowa, T. (1991). (red)., Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa: Wydawnictwa UW.
10. Zawadzki, B. (2000). Kwestionariusze osobowości. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (tom 1, s. 469-490). Gdańsk: GWP.
11. Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Scholar.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: