Psychologiczna diagnoza kliniczna dzieci i młodzieży WF-PS-N-DKDM
Celem tego przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami psychologicznej diagnozy klinicznej dzieci i młodzieży. Studenci zdobędą wiedzę na temat różnych metod diagnozy psychologicznej stosowanych w pracy z dziećmi i młodzieżą, zrozumieją proces diagnozy oraz nauczą się interpretować wyniki diagnozy w kontekście dalszego planowania interwencji psychologicznej.
Kluczowe treści programowe:
1. Psychologiczna diagnoza kliniczna dzieci i młodzieży - zagadnienia wprowadzające
2. Ustrukturalizowany wywiad rodzinny
3. Inwentarz stanu i cechy lęku dla dzieci - STAIC
4. Diagnoza depresji u dzieci i młodzieży - CDI 2
5. Diagnoza spektrum autyzmu u dzieci i młodzieży - ASRS
6. Diagnoza ADHD i zaburzeń współwystępujących u dzieci i młodzieży - Conners 3
7. Wywiad do diagnozy autyzmu - ADI-R
8. Pomiar depresji u młodzieży - KPD
9. Test pamięci wzrokowej Bentona - BVRT
10. Badanie funkcji językowych i komunikacyjnych prawej półkuli mózgu - RHLB-PL
11. System oceny zachowań adaptacyjnych dzieci i młodzieży - ABAS-3
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Zrozumienie podstawowych metod diagnozy psychologicznej stosowanych w pracy z dziećmi i młodzieżą.
Znajomość procesu diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży.
Znajomość różnych narzędzi i testów stosowanych do diagnozy różnych zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży.
Umiejętności:
Umiejętność przeprowadzania ustrukturalizowanego wywiadu rodzinengo w celu uzyskania istotnych informacji dla diagnozy psychologicznej.
Umiejętność interpretowania wyników testów diagnozy, takich jak Conners 3, CDI 2, ASRS, STAIC, ADI-R, KPD, BVRT, RHLB-PL i ABAS-3.
Umiejętność planowania interwencji psychologicznej na podstawie wyników diagnozy.
Kompetencje:
Kompetencje w diagnozowaniu różnych zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży, takich jak ADHD, depresja, autyzm, lęki, problemy z pamięcią i językiem.
Kompetencje w stosowaniu odpowiednich narzędzi i testów diagnozy zgodnie z potrzebami przypadku.
Kompetencje w podejmowaniu decyzji dotyczących dalszych kroków terapeutycznych na podstawie wyników diagnozy i potrzeb pacjenta.
Kompetencje w pracy z dziećmi i młodzieżą oraz ich rodzinami w kontekście diagnozy i terapii psychologicznej.
Kryteria oceniania
Warunki konieczne do zaliczenia ćwiczeń:
1) liczba nieobecności nieprzekraczająca dwóch
2) zaliczenie testu
Literatura
Chojnicka, I., Pisula, E. (2021). ADI-R. Wywiad do diagnozy autyzmu - wersja zrewidowana. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Jaworowska, A. (2018). STAIC. Inwentarz stanu i cechy lęku dla dzieci. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Jaworowska, A., Bac, I., Stańczak, J. (2019). BVRT. Test pamięci wzrokowej Bentona. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Łojek, E. (2007). RHLB-PL. Bateria testów do badania funkcji językowych i komunikacyjnych prawej półkuli mózgu. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Łojek, E., Stańczak, J., Wójcik, A. (2015). KPD. Kwestionariusz do pomiaru depresji. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Otrębski, W., Domagała-Zyśk, E., Rutkowska, K., Sudoł, A., Wiącek, G. (2019). ABAS-3. System oceny zachowań adaptacyjnych. Podręcznik polski. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Wrocławska-Warchala, E., Wujcik, R. (2016). Zestaw kwestionariuszy do diagnozy spektrum autyzmu ASRS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Wrocławska-Warchala, E., Wujcik, R. (2017). CDI 2. Zestaw kwestionariuszy do diagnozy depresji u dzieci i młodzieży. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Wujcik, R., Wrocławska-Warchala, E. (2018). Conners 3. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: