Ćwiczenia z psychoterapii WF-PS-N-CPT
1.Psychoterapia a poradnictwo.
2.Niespecyficzne czynniki leczące.
3.Pojęcie relacji terapeutycznej.
4.Kontrakt terapeutyczny.
5.Ustalenie celów terapii.
6.Interakcja psychoterapeutyczna.
7.Budowanie hipotez terapeutycznych.
8.Interwencje terapeutyczne.
9.Dialog terapeutyczny.
10.Techniki pozawerbalne.
11.Metody podejmowania decyzji.
12.Rysunek w terapii.
13.Praca z pacjentem w ujęciu poznawczo-behawioralnym.
14.Praca z pacjentem w ujęciu psychoanalitycznym i humanistycznym.
15.Podsumowanie.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza : Student wie czym zajmuje się psychoterapia, dysponuje wiedzą na temat podstawowych zagadnień z jej zakresu, zna główne jej nurty, zasady nawiązania relacji terapeutycznej oraz podstawowe metody i techniki terapeutyczne z różnych kierunków psychologicznych.
Umiejętności : Student rozumie zasady nawiązania kontaktu z drugą osobą, umie przeprowadzić wywiad terapeutyczny, interpretować informacje werbalne i pozawerbalne, stworzyć ramowy plan terapii, potrafi zaproponować techniki i metody terapeutyczne odpowiednie dla danej formy dysfunkcji.
Kompetencje : Student wykazuje otwartość i wrażliwość na drugą osobę, zachowuje ostrożność, odpowiedzialność i krytycyzm w formułowaniu swoich ocen, wykazuje kreatywność w poszukiwaniu metod pomocy, jest zorientowany na pracę w zespole.
ECTS :
Udział w ćwiczeniach – 30 godz.
Przygotowanie do ćwiczeń – 10 godz.
Przygotowanie prezentacji – 5 godz.
Konsultacje – 5 godz.
Przygotowanie do egzaminu – 10 godz.
Suma godzin – 60 [60 : 30 (25) = 2]
Liczba ECTS – 2
Kryteria oceniania
Wiedza :
(2) : Student nie wie czym zajmuje się psychoterapia, nie zna zasad jej stosowania, nie rozumie znaczenia kryzysu w życiu człowieka.
(3) : Student pobieżnie orientuje się w psychoterapii, dysponuje niewielką wiedzą na temat podstawowych zagadnień z jej zakresu, m.in. zasad nawiązania relacji terapeutycznej i podstawowych metod i technik terapeutycznych.
(4) : Student posiada poprawną wiedzę na temat psychoterapii, zna modele pracy terapeutycznej w przypadku wybranych zaburzeń, ale nie zawsze rozumie znaczenia kryzysów w życiu człowieka.
(5) : Student doskonale orientuje się w dyscyplinie jaką jest psychoterapia, zna zasady nawiązania relacji terapeutycznej oraz podstawowe metody i techniki terapeutyczne, rozumie znaczenie kryzysów w życiu człowieka, posiada wiedzę na temat zapobiegania tym zjawiskom.
Umiejętności :
(2) : Student nie potrafi nawiązać kontaktu z drugą osobą, nie umie przeprowadzić wywiadu terapeutycznego, ani stworzyć ramowego planu terapii.
(3) : Student słabo nawiązuje kontakt z drugą osobą, umie przeprowadzić wywiad terapeutyczny, ale nie do końca potrafi ocenić jego wartość, ma trudności z zaproponowaniem ramowego planu terapii.
(4) : Student poprawnie nawiązuje kontakt z drugą osobą, umie przeprowadzić wywiad terapeutyczny i docenia jego wartość, potrafi zaproponować niektóre techniki i metody terapeutyczne.
(5) : Student doskonale potrafi nawiązać kontakt z drugą osobą, umie przeprowadzić wywiad terapeutyczny i docenić jego wartość, stara się interpretować informacje werbalne i pozawerbalne, potrafi zaproponować właściwe techniki i metody terapeutyczne, szukać odniesień terapeutycznych wśród sytuacji rzeczywistych i fikcyjnych.
Kompetencje :
Oceniany jest stopień otwartości i wrażliwości na osobę pacjenta, ostrożności, odpowiedzialność i krytycyzmu w formułowaniu ocen oraz kreatywności w poszukiwaniu metod pomocy, a także zaangażowania w pracę zespołu.
Praktyki zawodowe
nie przewidziano
Literatura
Aleksandrowicz J. W. : Psychoterapia medyczna. PZWL: 1996.
Barbaro B. (red.): Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. UJ. Kraków: 1999.
Grzesiuk L. (red.) : Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki, specyficzne problemy. PWN: Warszawa 1995.
Kokoszka A., Drozdowski P. (red.): Wprowadzenie do psychoterapii. AM. Kraków. 1993.
Vinogradov S., Yalom I. D. : Psychoterapia grupowa. IPZ: Warszawa. 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: