Badania poligraficzne i ich zastosowanie w postępowaniu sądowym WF-PS-N-BP
Zajęcia służyć będą przybliżeniu zagadnienia kłamstwa, metod detekcji nieszczerości oraz obszarów ich zastosowania ze szczególnym uwzględnieniem metod opartych o wskaźniki psychofizjologiczne (w tym badań poligraficznych). W ramach zajęć omówione zostaną następujące obszary tematyczne:
1. Kłamstwo w dyskursie publicznym. Filozofia kłamstwa.
2. Pojęcie prawdy i kłamstwa w pracy psychologa.
3. Metody wnioskowania o nieszczerości.
4. Wprowadzenie do tematyki badań psychofizjologicznych.
5. Podstawowe informacje dot. badań poligraficznych.
6. Mity i przekonania na temat badań poligraficznych.
7. Historia badań poligraficznych. Naukowe podstawy metody.
8. Istota skuteczności badań poligraficznych. Krytyka metody, empiryczne dowody użyteczności.
9. Standardy i procedury badań poligraficznych.
10. Użyteczność badań poligraficznych.
11. Regulacje prawne w obszarze stosowania poligrafu.
12. Poligraf w sprawach karnych.
13. Problemy w zakresie stosowania poligrafu.
14. Kontrowersje. Poligraf jako "narzędzie rozrywki".
15. Praktyka badań poligraficznych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoba uczestnicząca w zajęciach:
- zna i rozumie, na czym polega oraz jak powinna przebiegać szczegółowo analiza i interpretacja różnych procesów psychicznych z różnych perspektyw teoretycznych (W03),
- zna i rozumie nowoczesną metodologię badań bazującą na zaawansowanej statystyce i aktualnej psychometrii (W06),
- zna i rozumie metody interpretacji zmienności zachowań jednostkowych w kontekście społecznym i w zależności od zróżnicowanych struktur, instytucji i interakcji społecznych (W08),
- potrafi tworzyć opinie i sądy na temat wartości różnych podejść i interpretacji psychologicznych w stosunku do zachowań ludzkich (U01),
- jest gotowa do ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz samodzielnego wykorzystywania w tym celu dostępnych mu źródeł i ich krytycznej oceny pod względem przydatności do swojej pracy zawodowej (K07).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne w ramach przedmiotu obejmują:
- pracę z tekstem,
- dyskusję,
- prezentacje multimedialne,
- inscenizację,
- metodę warsztatową.
Zasady oceniania:
- aktywność studenta, praca na zajęciach, zadania dodatkowe, przygotowanie prezentacji (50%),
- kolokwium (50%).
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się:
- test jednokrotnego wyboru,
- wykonywanie zadań praktycznych,
- ocenianie ciągłe.
Wymagana jest obecność na zajęciach (maksymalnie dwie nieobecności nieusprawiedliwione).
(5): Student wskazuje i opisuje potwierdzone naukowo metody detekcji nieszczerości, obszary ich stosowania. Identyfikuje trudności praktyczne. Zna podstawy prawne dotyczące stosowania badań psychofizjologicznych w zróżnicowanych kontekstach. Poprawnie identyfikuje elementy poligrafu. Student osiągnął wszystkie założone efekty kształcenia.
(4): Student wskazuje i opisuje potwierdzone naukowo metody detekcji nieszczerości, obszary ich stosowania. Identyfikuje trudności praktyczne. Student nie osiągnął wszystkich założonych efektów kształcenia.
(3): Student wskazuje i opisuje potwierdzone naukowo metody detekcji nieszczerości, obszary ich stosowania. Student nie osiągnął wszystkich założonych efektów kształcenia.
Literatura
Gołaszewski, M., Ibek, A., Widacki, M. (2013). Współczesne standardy badań poligraficznych. Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Krapohl, D., Shaw, P. (2015). Fundamentals of polygraph practice. Academic Press.
Widacki, J. (2014). Badania poligraficzne w Polsce.
Widacki, J. (2017). Historia badań poligraficznych. Oficyna Wydawnicza AFM.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: