Illusions of Memory and Cognition WF-PS-IMC-ER
Szczegółowe treści programowe:
1. Wprowadzenie. Program badawczy Kahnemana i Tversky’ego.
2. Zaniedbywanie proporcji bazowej. Pseudozależności.
3. Nadmierna pewność ocen i złudzenie mądrości po fakcie.
4. Subaddytywność w ocenie prawdopodobieństwa.
5. Odwracanie preferencji wyboru.
6. Zmiana preferencji pod wpływem dokonania wyboru.
7. Klasyfikacja złudzeń pamięci i przyczyn ich powstawania.
8. Skojarzeniowe złudzenia pamięci – paradygmat DRM
9. Teoria monitorowania źródła. Błędy atrybucji i kryptomnezja.
10. Teoria rozmytego śladu – pamięć treści a pamięć dosłowna.
11-12. Głębokie zniekształcenia pamięci (podejście Ch. Brainerda)
13. Pamięć utajona i efekt czystej ekspozycji.
14. Efekt dezinformacji. Efekt prawdy.
15. Zapominanie indukowane wydobywaniem. Podsumowanie wykładów.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Student zna podstawowe rodzaje złudzeń poznawczych i pamięci i rozumie znaczenie ich badania dla rozwoju współczesnych teorii psychologicznych.
Student zna główne pojęcia i zasady prowadzenia badań w psychologii pamięci.
Umiejętności: Rozumie jakie jest znaczenie eksperymentu i precyzyjnego definiowania pojęć w badaniach naukowych w psychologii poznawczej.
Kompetencje i postawy: Student jest gotowy do samodzielnego uzupełniania wiedzy, w związku z ciągle pojawiającymi się nowymi odkryciami w dziedzinie psychologii pamięci i poznania.
ECTS: 6 pkt
30 godzin - uczestnictwo w zajęciach (1p)
50 godzin - lektury (2 p)
80 godzin - przygotowanie do egzaminu (3 p)
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym w formie testu (studenci otrzymają wcześniej zbiór pytań pomocniczych). W każdym pytaniu testowym będą po cztery opcje odpowiedzi z jedną prawidłową.
Kryteria oceniania:
Ocena końcowa będzie zależała od:
- uczestnictwa w wykładach,
- wyniku testu końcowego
Warunkiem koniecznym otrzymania oceny pozytywnej jest: uzyskanie minimum 50% punktów z testu końcowego oraz nie więcej niż 5 nieobecności.
Wykład odbywać się będzie stacjonarnie (dopóki nie zostaną wprowadzone inne zalecenia przez Uniwersytet).
Literatura
Lektura:
Gallo, D. A. (2006). Associative illusions of memory: False memory research in DRM and related tasks. Psychology Press.
Pohl, R. (Ed.) (2016). Cognitive illusions. Intriguing phenomena in judgement, thinking and memory. 2nd Ed. Psychology Press.
Schacter, D. L. (2003). Siedem grzechów pamięci. Jak zapominamy i zapamiętujemy. Tłum. E. Haman & J. Rączaszek, Warszawa, PIW.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: