KN: Metodyka przedmiotowa nauczania filozofii i etyki w szkole podstawowej A WF-PED-MPNFiEwSP-CW
Ćwiczenia mają formę praktycznych warsztatów, w trakcie których studenci zapoznają się z zasadami i technikami nauczania filozofii i etyki w szkole podstawowej, przygotowują i przeprowadzają mini-lekcje, w których koncentrują się na zagadnieniach związanych z panowaniem nad klasą oraz opracowują konspekty i scenariusze lekcji.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EFEKTY UCZENIA SIĘ:
Wiedza:
Student (ka):
- wymienia i wyjaśnia główne metody uczenia filozofii i etyki,
- definiuje główne koncepcje filozofii i etyki,
-charakteryzuje istotne problemy edukacji moralnej młodzieży,
-wyjaśnia poglądy wybranych etyków na poziomie ucznia,
-tłumaczy stanowiska etyczne,
-świadomie wybiera program nauczania oraz podręcznik w odniesieniu do podstawy programowej oraz do priorytetów własnej koncepcji pedagogiki
Umiejętności:
Student (ka):
- jest przygotowany do prowadzenia zajęć w szkole
- czyta i interpretuje obowiązującą podstawę programową z etyki,
- potrafi ocenić wartość programów nauczania ze względu na cele wybranego programu,
-poprawnie konstruuje scenariusze lekcji,
- prowadzi zajęcia wykorzystując główne metody nauczania ( innowacyjne i klasyczne)
- umie uzasadnić wybór metody nauczania w relacji do deklarowanego celu lekcji.
-rozpoznaje motywy i cele nauczyciela w dowolnym scenariuszu lekcji
Kompetencje:
Student jest zaangażowany w ćwiczenia praktyczne podczas zajęć, integruje grupę podczas prowadzenia zajęć, dyskutuje zadane problemy, kieruje pracą studentów podczas zajęć ćwiczeniowych , jest otwarty na nowe metody dydaktyczne ( kreatywność!), jest wrażliwy na moralny punkt widzenia.
Kryteria oceniania
Oceniana jest:
Wiedza - przyswojenie podstawy procesu dydaktycznego w odniesieniu do
nauczania filozofii i etyki w szkole podstawowej.
Umiejętności - przygotowanie i przedstawienie konspektów lekcji tematycznych. Aktywność na zajęciach- zadania problemowe
Kompetencje społeczne - Aktywność w zajęciach – współpraca w
rozwiązywaniu zadań grupowych. Przygotowywanie się do zajęć
praktycznych- jak wykorzystuje dorobek dydaktyki etyki w planowaniu własnego rozwoju zawodowego
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999
2. B. Hiszpańska, Pomóż młodzieży znaleźć wartości - drogowskazy, Warszawa 1994
3. J. Jeziorska, Wybrane metody uczenia się i nauczania, Warszawa 2003
4. J. Kruk, Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998
5. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S. Oscanyan, Filozofia w szkole, Warszawa 1996
6. K. Ostrowska, W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1998
7. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000
8. Z. Sareło (red.), Etyka w szkole. Jak nauczać, Warszawa 1997
9. S.B. Simon, R.C. Hawley, D.D. Britton, Krystalizacja wartości. Ćwiczenia pisemne dla rozwoju osobowego, Toruń - Poznań 1992
10. M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998
11. M. Bała, J. Jezierska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki.
12. Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. L. Zalewska.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: