Dydaktyka nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej WF-PED-DFSPP
Wykład ma na celu zapoznanie z podstawową wiedzą dotyczącą zagadnień związanych z formami i sposobami przekazu informacji z wykorzystaniem środków dydaktycznych w zakresie nauczania filozofii na poziomie szkoły ponadpodstawowej. W ramach wykładu student ma zdobyć teoretyczne przygotowanie do pracy w zawodzie nauczyciela filozofii.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EFEKTY KSZTAŁCENIA:
Wiedza:
Student (ka):
- wymienia i wyjaśnia główne metody uczenia filozofii,
- definiuje główne koncepcje i nurty w filozofii,
- charakteryzuje istotne problemy edukacji filozoficznej młodzieży,
- wyjaśnia poglądy wybranych filozofów na poziomie ucznia,
- tłumaczy stanowiska i koncepcje filozoficzne
- świadomie wybiera program nauczania oraz podręcznik w odniesieniu do podstawy programowej oraz do priorytetów własnej koncepcji pedagogiki
Umiejętności:
Student (ka):
- jest przygotowany do prowadzenia zajęć w szkole
- czyta i interpretuje obowiązującą podstawę programową z filozofii,
- potrafi ocenić wartość programów nauczania ze względu na cele wybranego programu,
- poprawnie konstruuje scenariusze lekcji,
- prowadzi zajęcia wykorzystując główne metody nauczania (innowacyjne i klasyczne)
- umie uzasadnić wybór metody nauczania w relacji do deklarowanego celu lekcji.
- rozpoznaje motywy i cele nauczyciela w dowolnym scenariuszu lekcji
Kompetencje:
Student jest zaangażowany w ćwiczenia praktyczne podczas zajęć, integruje grupę podczas prowadzenia zajęć, dyskutuje zadane problemy, kieruje pracą uczniów lub studentów podczas zajęć ćwiczeniowych, jest otwarty na nowe metody dydaktyczne (kreatywność!), jest wrażliwy na moralny punkt widzenia.
ECTS:
udział w ćwiczeniach - 30
lektura tekstów - 30
przygotowanie do egzaminu - 20
SUMA GODZIN - 80 [80: 30(25)=3]
LICZBA ECTS - 3
Kryteria oceniania
Oceniana jest:
Wiedza - przyswojenie podstawy procesu dydaktycznego w odniesieniu do nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej.
Umiejętności - przygotowanie i przedstawienie konspektów lekcji tematycznych. Aktywność na zajęciach (na platformie MS Teams i Moodle) - zadania problemowe
Kompetencje społeczne - Aktywność w zajęciach – współpraca w rozwiązywaniu zadań grupowych. Przygotowywanie się do zajęć praktycznych- jak wykorzystuje dorobek dydaktyki filozofii w planowaniu własnego rozwoju zawodowego
Wykład:
Egzamin ustny z zagadnień podejmowanych na wykładzie.
Praktyki zawodowe
Zgodne z programem praktyk nauczycielskich.
Literatura
1. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999
2. Ł. Krzywoń, Filozofuj z dziećmi. Poradnik do prowadzenia filozoficznych dociekań z dziećmi i młodzieżą. Lublin 2019.
3. J. Jeziorska, Wybrane metody uczenia się i nauczania, Warszawa 2003
4. J. Kruk, Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998
5. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S. Oscanyan, Filozofia w szkole, Warszawa 1996
6. K. Ostrowska, W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1998
7. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000
8. L. Krzywoń. Filozofuj z dziećmi 2. 100 pomysłów na dociekania filozoficzne z dziećmi, Lublin 2021.
9. S.B. Simon, R.C. Hawley, D.D. Britton, Krystalizacja wartości. Ćwiczenia pisemne dla rozwoju osobowego, Toruń - Poznań 1992
10. M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998
11. M. Bała, J. Jezierska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki.
12. Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. L. Zalewska.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Student(ka) filozofii lub student(ka) realizująca przygotowanie do nauczania filozofii jako kolejnego przedmiotu. |
W cyklu 2022/23_L:
Student(ka) filozofii lub student(ka) realizująca przygotowanie do nauczania filozofii jako pierwszego lub kolejnego przedmiotu. |
W cyklu 2023/24_Z:
Student(ka) filozofii lub student(ka) realizująca przygotowanie do nauczania filozofii jako pierwszego lub kolejnego przedmiotu. |
W cyklu 2024/25_Z:
Student(ka) filozofii lub student(ka) realizująca przygotowanie do nauczania filozofii jako pierwszego lub kolejnego przedmiotu. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: