Podstawy prawne monitoringu środowiska WF-P-ZJPJST-PPMS2
W ramach przedmiotu dotyczącego monitoringu środowiska nastąpi przedstawienie podstaw prawnych dotyczących prowadzenia państwowego monitoringu środowiskowego. Państwowy monitoring środowiska (PMŚ) został utworzony w 1991 roku w celu zapewnienia wiarygodnych informacji o stanie środowiska. Zadanie prowadzenia państwowego monitoringu środowiskowego zostało powierzone organom inspekcji sanitarnej. PMŚ stanowi jedno z podstawowych danych pozwalających poznać stan środowiska w ujęciu statycznym oraz dynamicznym. W ramach PMŚ zbierane są dane dotyczące różnych komponentów środowiska, takich jak powietrze, woda, gleba, określone formy ochrony przyrody. PMŚ poprzez pozyskanie danych umożliwia określenie stanu środowiska w określonym czasie. Dane pozyskiwane w ramach prowadzonych badań są następnie przetwarzane. Zbieranie takich danych przez kilka, czy nawet kilkanaście lat pozwala na określenie zmian, jakie zachodzą w badanym środowisku (np. zmiany dotyczące stopnia zanieczyszczenia wody, zanieczyszczenia gleby itp.).
W proces zbierania danych o stanie środowiska zaangażowane są różne podmioty. Należą do nich organy administracji publicznej, ale również podmioty korzystające ze środowiska. To te ostatnie mogą zostać obowiązane do prowadzenia określonych pomiarów.
Posiadane dane spełniają różne funkcje. Jedną z nich jest funkcja informacyjna społeczeństwa - zbyt duże przekroczenie określonych substancji w powietrzu pozwalają na przekazanie informacji np. o alarmie antysmogowym.
Posiadane dane dotyczące stanu środowiska pozwalają również na podejmowanie działań naprawczych mających na celu przywrócenie środowiska do właściwego stanu.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
A. Wiedza
1. Posługuje podstawową terminologią dotyczącą PMŚ oraz zna podstawowe regulacje prawne w tym zakresie
2. Posiada podstawową wiedzę umożliwiającą wskazanie wykorzystania oraz znaczenia badań monitoringowych dla ochrony środowiska
3. Identyfikuje podmioty zaangażowane w prowadzenie PMŚ oraz zna otoczenie instytucjonalne
B. Umiejętności
4. Interpretuje regulacje prawne w zakresie PMŚ i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski
5. Potrafi wskazać podmioty oraz ich zadania w zakresie PMŚ
C. Kompetencje
6. Ma świadomość znaczenia prowadzenia MPŚ dla realizacji ochrony środowiska
7. Potrafi pracować indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz efektywnie współdziałać w pracy zespołowej, pełniąc w niej różne role
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
ocena niedostatczna
A. Wiedza
1. nie operuje podstawową terminologią dotyczącą PMŚ oraz nie zna podstawowych regulacji prawnych obowiązujących w tym zakresie
2. nie osiada podstawowej wiedzy w zakresie wykorzystania oraz znaczenia PMŚ dla prawidłowej ochrony środowiska
3. nie identyfikuje podmiotów zaangażowanych w powadzenie PMŚ a także nie zna otoczenia instytucjonalnego
B. Umiejętności
4. Nie potrafi dokonać interpretacji regulacji prawnych w zakresie PMŚ i ani nie potrafi wyciągnąć poprawnych wniosków
5. Nie potrafi wskazać podmiotów oraz ich zadań w zakresie PMŚ
C. Kompetencje
6. Nie ma świadomości w zakresie znaczenia prowadzenia MPŚ dla prawidłowej realizacji ochrony środowiska
7. Nie potrafi pracować indywidualnie oraz efektywnie współdziałać w pracy zespołowej
ocena dostateczna:
A. Wiedza
1. Poprawnie operuje kilkoma terminami dotyczącą PMŚ oraz zna w zakresie dostatecznym podstawowe regulacje prawne obowiązujących w tym zakresie
2. Posiada podstawową wiedzę w zakresie wykorzystania oraz znaczenia PMŚ dla prawidłowej ochrony środowiska
3. Identyfikuje podmioty zaangażowane w powadzenie PMŚ a także zna otoczenie instytucjonalne w stopniu podstawowym
B. Umiejętności
4. Dokonuje podstawowych interpretacji dotyczących regulacji prawnych w zakresie PMŚ i wyciąga wnioski w zakresie podstawowym
5. Potrafi wskazać podstawowe podmioty oraz ich zadnia w zakresie PMŚ
C. Kompetencje
6. Ma podstawową świadomość znaczenia prowadzenia MPŚ dla realizacji ochrony środowiska
7. Dostatecznie potrafi pracować indywidualnie oraz współdziałać zespołowo
Ocena dobra:
A. Wiedza
1. Operuje podstawową terminologię dotyczącą PMŚ oraz zna w zakresie dobrym podstawowe regulacje prawne obowiązujących w tym zakresie
2. Posiada wiedzę w zakresie wykorzystania oraz znaczenia PMŚ dla prawidłowej ochrony środowiska
3. Identyfikuje podmioty zaangażowane w powadzenie PMŚ a także zna otoczenie instytucjonalne w stopniu dobrym
B. Umiejętności
4. Dokonuje interpretacji dotyczących regulacji prawnych w zakresie PMŚ i wyciąga wnioski w tym zakresie
5. Wymienia podmioty zaangażowane w PMŚ oraz ich podstawowe zadania
C. Kompetencje
6. Ma świadomość znaczenia prowadzenia MPŚ dla realizacji ochrony środowiska
7. Potrafi dobrze pracować indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz potrafi współdziałać w pracy zespołowej
ocena bardzo dobra:
A. Wiedza
1. Sprawnie operuje podstawową terminologią dotyczącą PMŚ oraz zna w zakresie dobrym podstawowe regulacje prawne obowiązujących w tym zakresie
2. Posiada bardzo szczegółową wiedzę w zakresie wykorzystania oraz znaczenia PMŚ dla prawidłowej ochrony środowiska
3. Identyfikuje podmioty zaangażowane w powadzenie PMŚ a także zna otoczenie instytucjonalne w stopniu bardzo dobrym
B. Umiejętności
4. Sprawnie interpretuje regulacje prawne w zakresie PMŚ, posługując się metodami wypracowanymi w prawie i wyciąga prawidłowe wnioski w tym zakresie
5. Potrafi wymienić wszystkie podmioty zaangażowane w PMŚ oraz potrafi wymienić szczegółowo zadania, jakie wykonują w tym zakresie
C. Kompetencje
6. Ma wysoką świadomość znaczenia prowadzenia MPŚ dla realizacji ochrony środowiska, potrafi wskazać rozwiązania wymagające doskonalenia dla lepszego wykonywania funkcji monitoringu
7. Sprawnie pracuje indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz efektywnie współdziała w pracy zespołowej, pełniąc w niej różne role
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, t.j.
Dz. U. z 2019 r. poz. 59
Program PMŚ na lata 2016-2020
Klimek Grzegorz, Pieńczykowski Marcin, Problematyka zaskarżania zarządzenia pokontrolnego organów Inspekcji Ochrony Środowiska, PPOŚ 2014/2/29-49
Klimek Grzegorz, Pieńczykowski Marcin, Problematyka zaskarżania zarządzenia pokontrolnego organów Inspekcji Ochrony Środowiska, PPOŚ 2014/2/29-49
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: