Jakość powietrza a dobrostan człowieka WF-P-ZJPJST-JPC
Zakres tematyczny:
1) Budowa i funkcja układów: układu ruchu, układu oddechowego, pokarmowy, układu krążenia (kwionośnego i limfatycznego) , nerwowego, hormonalnego, moczowo-płciowego.
2) Zanieczyszczenie powietrza.
a) Stałe i zmienne składniki powietrza - budowa, rola.
b) Naturalne i antropogeniczne źródła zanieczyszczenia powietrza; zanieczyszczenia stałe, ciekłe, gazowe.
c) Zjawiska będące skutkami zanieczyszczenia powietrza: dziura ozonowa, smog, efekt cieplarniany, kwaśne deszcze.
d) Podstawowe pojęcia związane z czynnikami zanieczyszczającymi powietrze: m.in. pyły zawieszone, dwutlenek węgla, tlenek węgla, dwutlenek siarki, ozon, dwutlenek azotu, benzopiren. Budowa, źródła emisji, wybrane dane statystyczne.
e) Wpływ działania szkodliwych czynników zanieczyszczenia powietrza na zdrowie i rozwój człowieka; omówienie wybranych chorób układu oddechowego, sercowo-naczyniowego, pokarmowego, nerwowego, rozrodczego; wpływ zanieczyszczeń powietrza na przebieg ciąży, rozwój płodu, rozwój organizmu od momentu urodzenia do późnej starości.
f) Dane epidemiologiczne dotyczące wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie i rozwój człowieka.
3) Zanieczyszczenie wód.
a) Czynniki zanieczyszczające wody; źródła naturalne i antropogeniczne zanieczyszczenia wód; zanieczyszczenia trwałe, rozkładalne, nierozkładalne.
b) Główne czynniki zanieczyszczające wody.
c) Główne i najczęstsze choroby wywołane czynnikami zanieczyszczającymi wody.
d) Dane epidemiologiczne; monitoring wód.
4) Zanieczyszczenie gleb.
a) Czynniki i źródła zanieczyszczenia gleb.
c) Choroby wywołane czynnikami zanieczyszczającymi gleby.
d) Dane epidemiologiczne dotyczące zachorowań związanych z zanieczyszczeniem gleb.
5) Zanieczyszczenie hałasem.
a) Podstawowe pojęcia związane z zanieczyszczeniami hałasem.
b) Skutki zdrowotne nadmiaru hałasu.
6) Miko- i nanplastic.
a) Pojęcia i źródła mikro- i nanoplasticu.
b) Skutki zdrowotne nadmiernej ekspozycji organizmu człowieka na działanie mikro- i nanoplastiku.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
1) Student zna budowę i funkcję układu ruchu, układu oddechowego, pokarmowy, układu krążenia, nerwowego, hormonalnego, moczowo-płciowego.
2. Student zna i umie podać zależności między czynnikami szkodliwymi środowiska a budową i funkcją poszczególnych narządów, układów.
3. Student zna stałe i zmienne składniki powietrza, naturalne i antropogeniczne źródła zanieczyszczenia powietrza, zanieczyszczenia stałe, ciekłe, gazowe.
4. Student omawia zjawiska będące skutkami zanieczyszczenia powietrza (dziura ozonowa, smog, efekt cieplarniany, kwaśne deszcze). .
d) Student wymienia czynniki zanieczyszczające powietrze (pyły zawieszone, dwutlenek węgla, tlenek węgla, dwutlenek siarki, ozon, dwutlenek azotu, benzopiren) i omawia ich wpływ na zdrowie i rozwój człowieka.
5. Student zna czynniki zanieczyszczenie wód oraz ich wpływ na zdrowie i rozwój człowieka..
6. Student zna czynniki zanieczyszczenie gleb oraz ich wpływ na zdrowie i rozwój człowieka.
7. Student opisuje wpływ hałasu na zdrowie i rozwój organizmu.
8. Student zna pojęcia mikro- i nanoplastiku, omawia skutki zdrowotne nadmiernej ekspozycji organizmu człowieka na działanie mikro- i nanoplastiku.
Umiejętności:
1. Student umie powiązać wpływ czynników środowiskowych z budową i funkcjonowaniem poszczególnych narządów, układów oraz organizmu jako całość.
Kompetencje:
1. student ma świadomość znaczenia wpływu czynników środowiskowych, czynników genetycznych na organizm i populację ludzką.
2. Student ma świadomość wpływu zanieczyszczeń środowiska na rozwój i zdrowie organizmu.
3. Student ma świadomość znaczenia działań prewencyjnych i informacyjnych mających na celu zmniejszenie ilość szkodliwych czynników w środowisku.
Kryteria oceniania
Wiedza studenta oceniana na podstawie wyników testu podsumowującego.
100-85 bardzo dobry
85-80 dobry plus
80-70 dobry
70-65 dostateczny plus
65-51 dostateczny
51-0 niedostateczny
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Beaglehole, Robert, Ruth Bonita, and Tord Kjellström. Podstawy epidemiologii. Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera. Oficyna Wydawnicza, 2002.
Holzer J.Z., 2003, Demografia, PWE, Warszawa,
Strzałko J., Henneberg M., Piontek J., 1976, Populacje ludzkie jako systemy biologiczne, PWN, Warszawa.
Wolański N., 2006, Ekologia człowieka. T. 1. Wrażliwość na czynniki środowiska i biologiczne zmiany przystosowawcze, Wyd. Nauk. PWN SA, Warszawa.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Brak. |
W cyklu 2022/23_Z:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: