Rozwój i zaburzenia osobowości WF-P-PSRIIPU-RZO
Wiedza
Posiada niezbędną wiedzę umożliwiającą opisanie podstawowych podejść w psychologii osobowości
zna i rozumie terminologię używaną na gruncie psychologii klinicznej i psychopatologii
Zna mechanizmy regulujące zachowanie człowieka
Posiada wiedzę dotyczącą mechanizmów samokontroli i samoregulacji w psychologii osobowości
Ma uporządkowaną wiedzę na temat różnego rodzaju zaburzeń funkcjonowania jednostki w stresie, chorobie, zaburzeniach osobowości(procesy poznawcze, emocje, zachowanie)
Umiejętności
Potrafi opisać rozwój osobowości z perspektywy wybranych podejść (psychodynamicznego, humanistycznego, poznawczego)
Dysponując kryteriami diagnostycznymi potrafi wskazać poszczególne zaburzenia osobowości
Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychopatologii do analizowania i interpretowania ludzkich zachowań
Kompetencje
Przyjmuje postawę szacunku wobec osób o różnych potrzebach w zakresie różnych form pomocy psychologicznej;
okazuje zrozumienie dla sytuacji ludzi z różnymi problemami i trudnościami
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student posiada wiedzę dotyczącą funkcjonowania człowieka i czynników wpływających na jego prawidłowe/nieprawidłowe zachowanie
Student posiada pogłębioną i rozszerzoną wiedzę dotyczącą zagadnień rozpoznawania i charakteryzowania zaburzeń osobowości
Student potrafi wymienić i opisać podstawowe podejścia do osobowości (teorie humanistyczne, behawioralno-poznawcze, teorie cech) oraz różnice między nimi
Student nazywa zależności pomiędzy właściwościami indywidualnymi i specyfiką zachowania społecznego
Umiejętności
Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania zachowań człowieka i umie opisywać mechanizmy psychologiczne leżące u podstaw tych zachowań.
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną do analizowania funkcjonowania konkretnych jednostek
Kompetencje społeczne
Student wykazuje wrażliwość na problemy psychologiczne i społeczne oraz zna ich rolę i znaczenie dla funkcjonowania człowieka.
Rozumie potrzebę rozwoju własnej osobowości w celu prawidłowego przystosowania się do otoczenia
Kryteria oceniania
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących podstawowych podejść w psychologii osobowości oraz psychologicznych machanizmów regulujących zachowanie człowiekaw, a także w kwestiach dotyczacych różnego rodzaju zaburzeń funkcjonowania jednostki w stresie, chorobie, zaburzeniach osobowości, zna kryteria potrzebne w diagnozowaniu poszczególnych zaburzeń osobowości
- na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących podstawowych podejść w psychologii osobowości oraz psychologicznych mechanizmów regulujących zachowanie człowieka, a także w kwestiach dotyczących różnego rodzaju zaburzeń funkcjonowania jednostki w stresie, chorobie, zaburzeniach osobowości, potrafi wskazać kryteria potrzebne w diagnozowaniu poszczególnych zaburzeń osobowości
- na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać podstawowe podejścia w psychologii osobowości oraz psychologiczneh mechanizmy regulujące zachowanie człowieka, zna różnego rodzaju zaburzenia funkcjonowania jednostki w stresie, chorobie, zaburzeniach osobowości, w oparciu o wybrane kryteria potrafi opisać konkretne zaburzenie osobowości
Literatura
Cierpiałkowska, L. (2004). Psychologia zaburzeń osobowości. Poznań: Wydawnictwo UAM
Garson, R.C., Butcher, J.N., Mineczka, S. (2003). Psychologia zaburzeń., Gdańsk: GWP
Jakubik, A. (2003). Zaburzenia osobowości. Warszawa: PZWL
Millon, T., Davis, R. (2005). Zaburzenia osobowości. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: